خبرگزاری‌های صبح روز دوشنبه با اعلام خبر آتش‌سوزی در انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان گزارش دادند که اغلب کارگران با گازهای حاصل از سوختن گوگرد دچار مصدومیت شدند

خودسوزی با گوگرد 20 تا 100 کارگر را مصدوم کرد!

سلامت نیوز:روز دوشنبه انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان دچار حریق گسترده شد. حریق در ساعت ۱۱ شروع شده بود که خبرهای اولیه از این حادثه خبر از مصدوم شدن 100 کارگر شرکت ODCC را می‌داد.

به گزارش سلامت نیوز،وقایع اتفاقیه نوشت: خبرگزاری‌های صبح روز دوشنبه با اعلام خبر آتش‌سوزی در انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان گزارش دادند که اغلب کارگران با گازهای حاصل از سوختن گوگرد دچار مصدومیت شدند. مصدومیت برخی از کارگران بسیار شدید گزارش شده است که بر اثر آن حدود ۱۰۰ نفر از کارگران دچار مصدومیت شدید با گازهای حاصل از سوختن گوگرد شدند. همچنین گزارش شده، به علت وجود نداشتن امکانات اورژانس در شرکت پیمانکاری ODCC و پالایشگاه اصفهان تعدادی آمبولانس از صنایع همجوار پالایشگاه اصفهان به کمک مصدومان حادثه شتافتند. اما با گذشت چندین ساعت از وقوع حادثه اخباری متناقض منتشر شد و حتی محمد شریعتی، مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی اصفهان خبر داده بود که آتش‌سوزی در کار نبوده است. همچنین تاکنون هیچ‌گونه حادثه فوتی گزارش نشده است. 


خبر اولیه: مصدومیت شدید ۱۰۰ نفر از کارگران


پس از وقوع حادثه خبرگزاری ایلنا به نقل از منابع کارگری خبر مصدومیت 100 نفر را داد.  به گزارش منابع کارگری ایلنا از اصفهان، بامداد روز ۵ خرداد انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان دچار حریق گسترده شد. بر‌اساس این گزارش، حریق در ساعت ۱۱ رخ داد که بر اثر آن حدود ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت ODCC دچار مصدومیت شدید با گازهای حاصل از سوختن گوگرد شدند. همچنین گزارش شده، به علت وجود نداشتن امکانات اورژانس در شرکت پیمانکاری ODCC و پالایشگاه اصفهان تعدادی آمبولانس از صنایع همجوار پالایشگاه اصفهان به کمک مصدومان حادثه شتافتند. از قرار معلوم، به‌دلیل کمبود امکانات درمانی کافی در این منطقه بزرگ صنعتی که پروژه‌های بزرگی در حال ساخت هستند، شماری از مصدومان به‌دلیل وخامت به بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر منتقل شدند. 


آتش‌سوزی در کار نبوده است! 


اما در ساعاتی بعد سخنگوی پالایشگاه اصفهان در واکنش به اخبار مربوط به مصدومیت دست‌کم ۱۰۰ کارگر در جریان آتش‌سوزی در انبار گوگرد این پالایشگاه اعلام کرد: «شایعه آسیب‌دیدگی ۱۰۰ تن از کارگران کذب است و حدود ۱۰ نفر از همکاران دچار سوزش چشم و ریه شدند که این مصدومین سرپایی درمان شدند.» سخنگوی پالایشگاه اصفهان همچنین گفته است: «در اثر گرمای شدید هوا مقداری از گوگردهای پالایشگاه آتش گرفت که این آتش‌سوزی در حدود ۱۰ دقیقه مهار شد.» همزمان خبرگزاری ایسنا به نقل از آتش‌نشانی و اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان به‌طورکلی حادثه حریق در انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان را تکذیب کرد. محمد شریعتی، مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی اصفهان به ایسنا گفته است که در استعلام آتش‌نشانی اصفهان از پالایشگاه اصفهان «هرگونه حریقی در این مجموعه تکذیب شده است.» همچنین، غفور راستین، مدیر اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان نیز در واکنش به اخباری مبنی‌بر نبود امکانات اورژانس گفته بود: «هیچ امدادخواهی از اورژانس در این رابطه درخواست نشده است و حراست پالایشگاه اصفهان هرگونه حریق را تکذیب کرده است.» گزارش‌ها حاکی از آن است که به علت وجود نداشتن امکانات اورژانس در منطقه، تعدادی آمبولانس از مجتمع‌های صنعتی همجوار پالایشگاه برای کمک به مصدومان به محل رفتند. تعدادی از مصدومان به بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر منتقل شده‌اند. 


حادثه پالایشگاه آتش‌سوزی جزئی بوده است


در همین رابطه مدیرکل ستاد بحران اصفهان گفت: حادثه پالایشگاه اصفهان، یک آتش‌سوزی جزئی بوده است. منصور شیشه فروش درباره آتش‌سوزی پالایشگاه اصفهان گفته بود: «به دلیل گرمای هوا در یکی از انبارهای بخش ضایعات پالایشگاه یک حریق خودبه‌خودی اتفاق افتاده است. بر‌اساس گزارش پالایشگاه، حادثه امروز تنها پنج مصدوم داشته است که به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.»


تأیید خبر 10 مصدوم در حادثه آتش‌سوزی


پس از ساعاتی مدیر روابط عمومی و سخنگوی پالایشگاه نفت اصفهان با تکذیب خبر مصدومیت ۱۰۰ کارگر در این پالایشگاه اعلام کرد که آتش‌سوزی صبح امروز ۱۰ مصدوم بر جای گذاشته است. به گزارش ایلنا، محمد صادق حاجیان اعلام کرد که آتش‌سوزی ساعت ۱۱ صبح امروز در پالایشگاه نفت اصفهان ۱۰ کارگر مصدوم برجای گذاشته است. وی گفته بود: «در اثر دمای بالای هوا گوگرد‌های پالایشگاه دچار آتش‌سوزی شدند و البته آتش در 10 دقیقه مهار شد.» درعین‌حال یک منبع آگاه در استان اصفهان به ایلنا گفت که مصدومیت این ۱۰ کارگر جزئی بوده و در بیمارستان بستری شده‌اند. در همین زمان خبرگزاری مهر اعلام کرد که بخشی از پالایشگاه اصفهان که گویا انبار گوگرد این واحد است، امروز در آتش سوخته و انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان امروز دچار آتش‌سوزی گسترده شده و مصدومان به بیمارستان گلدیس شاهین شهر منتقل شده‌اند. 


تعداد مصدومان به 20 نفر رسید


در حادثه انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان ۲۰ نفر دچار مسمومیت با گازهای گوگردی مثل SO2 شدند که به بهداری شرکت‌های همجوار منتقل و تحت مداوا قرار گرفتند. به گزارش منابع کارگری اصفهان، در این حادثه انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان ۲۰ نفر دچار مسمومیت با گازهای گوگردی مثل SO2 شدند که به بهداری شرکت‌های همجوار منتقل و تحت مداوا قرار گرفتند. بر‌اساس گزارش این منابع، شمار بسیاری از این مسموم‌شدگان به صورت سرپایی تحت مداوا قرار گرفته و تعدادی دیگر نیز به بیمارستان گلدیس شاهین شهر منتقل شدند. همچنین بر‌اساس پیگیری‌های خبرنگار ایلنا با بیمارستان گلدیس شاهین شهر اصفهان، مسئولان اورژانس این بیمارستان از هرگونه پاسخگویی در‌این‌زمینه خودداری کردند. همچنین بنا به گزارش مقامات آگاه، این انبار دو بار دچار حریق شد و کمبود مراکز پزشکی در این منطقه صنعتی یکی از معضلاتی است که امدادرسانی در هنگام حادثه را با مشکل روبه‌رو می‌سازد.


دستور ربیعی برای پیگیری حادثه


در پی حادثه آتش‌سوزی در انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور پیگیری حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه اصفهان را به مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اعلام کرد. بنابر این گزارش، محسن نیرومند و تیم بازرسان کار در محل وقوع حادثه حاضر شده و طی بررسی‌های انجام شده توسط بازرسان کار اعلام شد: «بر اثر گرمای هوا، گوگرد‌های دپوشده (یکی از محصولات پالایشگاه) در محوطه روباز، دچار خودسوزی شد که بلافاصله توسط تیم آتش‌نشانی داخلی پالایشگاه و بدون اطلاع و استمداد از شبکه امداد شهری در مدت 10 دقیقه اطفا می‌شود. وزش باد، دود و غبار حاصل از این خودسوزی را به سمت کارگرانی که در فاصله 80 متری محل مشغول کار بودند، برده و 10 نفر از کارگران مذکور با استنشاق دود حاصله دچار سوزش چشم و گلو می‌شوند که با انتقال به بهداری پالایشگاه و استفاده از ماسک اکسیژن، بهبود می‌یابند و به محل کار برمی‌گردند.» در این گزارش آمده است: «حادثه خسارت مالی قابل‌توجهی نداشته است و کارگران آسیب دیده بهبود یافته و به محل کار خود بازگشته‌اند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha