مردم در کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین روستا تا زاهدان که به‌عنوان مرکز استان بیشترین جمعیت را در خود جای داده با قطعی‌های مداوم آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

قطعی‌های مداوم آب در سیستان‌و‌بلوچستان

سلامت نیوز:«به‌هرحال خانه‌ای هم بخواهیم آباد کنیم اولش خرابی دارد یا نه؟» این جمله استاندار سیستان‌و‌بلوچستان پس از سیل ویران‌کننده بهمن سال گذشته در این استان است.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: گفته‌های او پس از سیل نوید این را داده بود که مردم این استان سال آبی سختی را پیش رو نخواهند داشت؛ امیدهایی که رفته‌رفته رنگ باخت و نبود آب از نخستین ماه‌های بهار چهره خود را به مردم جنوب‌شرق نشان داد. در روزهای گذشته خبرهای متعددی از قطعی آب در روستاها و شهرهای استان گزارش شده است. مردم در کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین روستا تا زاهدان که به‌عنوان مرکز استان بیشترین جمعیت را در خود جای داده با قطعی‌های مداوم آب دست و پنجه نرم می‌کنند. قطعی‌های پی‌درپی آب در تعطیلات عید فطر مردم را کلافه کرده است. مردم جیره‌بندی آب در شهرهای استان را روال عادی فصل‌های گرم می‌دانند اما به شکل جیره‌بندی اعتراض دارند. به گفته آنها، جیره‌بندی آب عادلانه نیست و در تمامی مناطق اعمال نمی‌شود. 


قطعی 24‌ساعته آب در مناطق خاص


دوشنبه، پنجم تیر. علی 35‌ساله است. در خیابان کوثر در زاهدان زندگی می‌کند. یک بطری آب توی دستش گرفته، می‌گوید با این هر چند دقیقه یک‌بار توی کولر آب می‌ریزد. اگر این کار را نکند باد گرم کولر مهمانانش را آزار می‌دهد. می‌گوید آب از ساعت 10دیشب قطع شده و زندگی‌شان را تعطیل کرده است. می‌گوید امروز بزرگ‌ترین عید آنهاست و پس از نماز عید بیشتر از 50 مهمان به خانه‌اش آمده‌اند. از قطعی آب کلافه شده و چند بار با اداره آب و فاضلاب تماس گرفته اما کسی جوابگویش نبوده، آخرین بار خانمی قول داده که آب تا آخر شب وصل خواهد شد. یک وانت دارد که از ظهر رفته و برای خودش و همسایه‌ها چند گالن آب خریده، گالن‌ها را نشان می‌دهد و می‌گوید: هر 20 لیتر 600 تومان. 
خیابان بعثت در شمال زاهدان. محمد ساکن همین خیابان است. می‌گوید بی‌آبی شوخی نیست، آن هم یک روز کامل: «آب از دیشب قطع شده، پمپ‌های آب هم دیگه جواب نمیده. نزدیک به 24 ساعته که آب نداریم.» محمد می‌گوید این محله فقیر‌نشین است، برای همین همیشه قطعی آب دارد: «شما همین الان برو خیابان دانشگاه یا بزرگمهر. بپرسید چه توی تابستان چه فصل‌های دیگه یک دقیقه قطعی دارن؟ اونجا بالا‌شهره، برای همین آب قطع نمیشه.» محمد می‌گوید یک‌بار که برای شکایت از قطعی آب تماس گرفته به او گفته‌اند آب در مناطقی قطع می‌شود که مصرف بیش از اندازه بوده. «با عقل جور درمیاد؟ شما یه نگاهی به خونه‌های اینجا بنداز، اصلا این مردم مگه می‌تونن بیش از حد آب مصرف کنن؟ خیلی از این خونه‌ها حتی حموم ندارن. کسی که حموم نداره چرا باید آب زیاد مصرف کنه. خیلی از خونه‌های اینجا به شبکه فاضلاب وصل نیستن. توانایی مالیشون اجازه نمیده، فاضلابشون می‌ریزه تو جوی خیابون، برای همین تو این محله همیشه بوی فاضلاب میاد.» محمد می‌گوید شبکه آب‌رسانی در این منطقه فرسوده است. هر چند وقت یک‌بار خرابی لوله‌ها باعث هدر‌رفت زیاد در این منطقه می‌شود. لوله‌های فرسوده می‌ترکد و حجم زیادی از آب روانه خیابان می‌شود. 


قطعی آب نداریم


در حالی که در دو روز گذشته و در تعطیلات خبرهای زیادی از قطعی آب در مناطق شهری و روستایی استان سیستان‌و‌بلوچستان گزارش شده مدیر‌عامل آب و فاضلاب استان خبر برخی قطعی‌ها را رد کرده و بعضی دیگر را به‌دلیل عدم مدیریت در استاده از منابع آبی می‌داند. محسن میرادی به «وقایع‌اتفاقیه« می‌گوید: مصرف آب در شهرهای مختلف الگوهای متفاوتی دارد. الگوی مصرف به تفاوت میزان مصرف و تولید بستگی دارد. هر چقدر این میزان به هم نزدیک باشد جیره‌بندی، افت فشار و در مواقعی قطعی رخ خواهد داد. به عقیده میرادی، اما این قطعی برنامه‌ای نیست و ناشی از مصرف مشترکان آب است. در حالی که بسیاری از شهروندان و برخی از روستانشینان که از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنند از قطعی‌های غیر‌برنامه‌ریزی‌شده گلایه دارند مدیرکل آب و فاضلاب استان این جیره‌بندی را برنامه‌ریزی‌شده دانسته و می‌گوید در صورت قطعی با برنامه‌ریزی‌شده خبر زمان قطعی به مشترکان داده می‌شود. میرادی وضعیت برخی از شهرها را بحرانی‌تر هم می‌داند. به عقیده او، تنها راه کنترل در این مناطق جیره‌بندی برنامه‌ای است: در شهرهایی که اختلاف تولید و مصرف بیشتر است اما جیره‌بندی جدی‌تر اعمال می‌شود. جیره‌بندی اعمال‌شده در این مناطق برنامه‌ریزی‌شده است و به شهروندان اعلام می‌شود. میرادی می‌گوید قطعی‌هایی که پیش از آن به شهروندان اعلام نشده ناشی از افت فشار یا خالی‌شدن شبکه است، نه جیره‌بندی و با قطعی برنامه‌ای. 
میرادی درباره قطعی‌های آب در دو روز اخیر در زاهدان می‌گوید: طبق گزارش‌های ما تا این لحظه هیچ‌گونه قطعی در شهر زاهدان وجود نداشته است. آن‌طور که میرادی می‌گوید قطعی آب بر‌اساس الگوی مصرف و تولید شکل می‌گیرد و بر‌اساس همین الگو در شهر زاهدان هزار و 300 لیتر در ثانیه تولید شده و نیاز شبکه نزدیک به هزار و 600 لیتر در ثانیه است: بنابراین در این مواقع همکاران ما مجبور به کنترل فشار هستند. از‌سوی‌دیگر، در این مواقع شبکه خالی نخواهد شد زیرا خالی‌شدن شبکه نه‌تنها هدررفت و مصرف را افزایش داده بلکه با به‌وجودآوردن حرص مصرف ناراضایتی را هم افزایش می‌دهد. میرادی درباره قطعی گزارش‌شده در برخی مناطق زاهدان می‌گوید: به‌دلیل شست‌وشوی بیش از اندازه در این مناطق و برخورد خاص این مناطق با عید فطر ما شاهد افت فشار بودیم که تلاش کردیم این موضوع را کنترل کنیم و قطعی رخ ندهد. برخلاف اظهارات میرادی اما قطعی آب در روز گذشته در مناطق مختلفی از زاهدان اتفاق افتاد. شهروندان می‌گویند در تماس‌های پیاپی‌ای  که با اداره آب و فاضلاب داشته‌اند گاهی دلیل قطعی آب مشکلات فنی و خرابی و گاه هم خالی‌شدن شبکه عنوان شده است. 


نبود زیرساخت‌های ذخیره آب


هفته گذشته بود که وزیر نیرو درباره بحران آب در برخی از استان‌های کشور هشدار داد. حمید چیت‌چیان در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال جیره‌بندی آب در فصل تابستان گفته بود که در نتیجه بارش‌هایی که در ابتدای امسال رخ داد، نگرانی ما نسبت به بسیاری از شهرها مرتفع شد؛ موضوعی که پیش‌ازاین علی اوسط‌هاشمی، استاندار سیستان‌و‌بلوچستان هم روی آن تأکید کرده و گفته بود که پس از بارندگی‌های اخیر در استان سدها تا بیش از 80 درصد پر شده‌اند. بارش در سیستان‌و‌بلوچستان سال‌های گذشته به‌طور کلی 105 میلی‌متر بود اما در زمستان گذشته این میزان به 164 میلی‌متر رسید. بااین‌حال، مشکلات آبی در سیستان‌و‌بلوچستان مانند گذشته پا‌بر‌جاست. کارشناسان نبود زیر‌ساخت‌های مناسب شهری و هدر‌رفت آب در مواقع بارندگی را یکی از دلایل اصلی کمبود آب در سیستان‌وبلوچستان می‌دانند. از طرفی حجم زیادی از نزولات استان به‌دلیل نبود سد از مرزهای شهرستان میرجاوه وارد کشور پاکستان می‌شود. به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان‌و‌بلوچستان 32 سد در این استان وجود دارد که تنها هفت سد آن مخزنی و بقیه سد‌ها انحرافی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha