چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵

معاون آموزشی مرکزملی مطالعات اعتیاد ایران با اشاره به عوارض مصرف مواد مخدر، گزارش ها درباره کاهش تمایل معتادان به مصرف موادمخدر صنعتی از جمله شیشه را عمدتا نتیجه اقدامات امنیتی و اطلاع رسانی درباره عوارض خطرناک این مواد دانست.

موادمخدر، عمر را کوتاه می کند

سلامت نیوز: معاون آموزشی مرکزملی مطالعات اعتیاد ایران با اشاره به عوارض مصرف مواد مخدر، گزارش ها درباره کاهش تمایل معتادان به مصرف موادمخدر صنعتی از جمله شیشه را عمدتا نتیجه اقدامات امنیتی و اطلاع رسانی درباره عوارض خطرناک این مواد دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر آذرخش مکری  افزود: علت اصلی کاهش مصرف مواد مخدر صنعتی مانند شیشه به طور دقیق مشخص نیست اما اقدامات آگاهی بخشی از آسیب ها و عوارض خطرناک ناشی از مصرف این گونه موادمخدر در معتادان و اقدامات امنیتی مانند از بین مراکز تهیه و توزیع این مواد، در کاهش مصرف آنها نقش اساسی داشته است.


وی ادامه داد: این موضوع می تواند طلیعه ای مبارک برای جامعه باشد که به واسطه افزایش آگاهی و اطلاع رسانی مناسب می توان نسبت به مصرف موادمخدر مصونیت نسبی پیدا کرد و معتادان هم از مصرف آنها رویگردان شوند.
مکری کاهش سیستم ایمنی و تحلیل سریع بدن، ایجاد جنون، پرخاشگری و اقدام به خودکشی را از جمله مضرات مصرف مواد مخدر صنعتی برشمرد.

** کاهش مراجعات معتادان موادمخدر شیشه به اورژانس های بیمارستان های روانپزشکی
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: خوشبختانه مراجعات معتادان به ماده مخدر شیشه به اورژانس های بیمارستان های روانپزشکی در چند وقت اخیر کمتر شده است.
این روانپزشک اعلام کرد که چنین مراجعاتی بازتابی از میزان مصرف مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه در جامعه است و کاهش تعداد مراجعات نشان می دهد که مصرف این نوع موادمخدر در جامعه کمتر شده است.
به گفته مکری، متاسفانه مواد سنتی همیشه در کشور مشتریان ثابت خود را دارد اما موجی از مصرف شیشه که در کشور به راه افتاده بود، براساس شواهد در اغلب نقاط کشور در حال فروکش کردن است.

** موادمخدر، کوتاه کننده عمر است
وی با اشاره به اینکه موادمخدر کوتاه کننده عمر است، اظهار کرد: در مطالعات انجام شده در خارج از کشور مشخص شده است که عمر معتادان مواد مخدر صنعتی در مقایسه با جمعیت عادی، حدود 10سال کمتر است که این موضوع می تواند براثر ابتلا به بیماری های عفونی، تحلیل بدن و سوء تغذیه باشد.
مکری گفت: آمار جهانی نشان می دهد که بالغ بر 20 درصد معتادان اقدام به خودکشی می کنند که بیشترین رقم خودکشی مربوط به حاشیه شهرهای بزرگ صنعتی در کشورهایی مانند آمریکا است اما این رقم در ایران پایین تر از این درصد است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: تعداد زیادی از معتادان، موادمخدر سنتی را با آسیب کمتر مصرف می کنند و این موضوع سبب تعدیل نسبی آمار خودکشی در بین معتادان شده است.


براساس این گزارش، پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌ های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اخیرا در مصاحبه ای به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد، مصرف تریاک در کشور همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجهی داشته است.
وی گفت، پیش از این آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص تعداد معتادان کشور یک میلیون و 350 هزار نفربود که در حال حاضر این آمار به 2 میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور رسیده است.


وی در خصوص مواد مصرفی معتادان بیان کرد که تریاک با 66.8 درصد، ماری جوآنا و مشتقات آن شامل ماری گل، گراس، علف با 11.9 درصد، کراک افغانی و هروئین 10.6 و شیشه 8.1 درصد نحوه شیوع مصرف مواد مخدر در میان ٢ میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور است که با توجه به این آمار، مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجهی داشته است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha