عوارض قند خون بالا تمام اندام های حیاتی شما از جمله قلب، عروق خونی ،چشم، کلیه و اعصاب را تحت تاثیر قرار می دهد و حتی می تواند حتی تهدید کننده حیات باشد.

۷ علامت هشداردهنده ای که دیابتی ها نباید نادیده بگیرند!

سلامت نیوز:عوارض قند خون بالا تمام اندام های حیاتی شما از جمله قلب، عروق خونی ،چشم، کلیه و اعصاب را تحت تاثیر قرار می دهد و حتی می تواند حتی تهدید کننده حیات باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،آگاهی از نشانه های نوسانات قند خون، در مدیریت موفق این بیماری بسیار اهمیت دارد و عوارض ناشی از آن را به تاخیر می اندازد. در اینجا ۷ علامتی که مبتلایان به دیابت هیچ گاه نباید از آنها چشم پوشی کنند، بیشتر معرفی شده است:

احساس سردرگمی، گیجی و لرزش: این علائم اغلب نشانه افت قند خون یا همان هیپوگلیسمی است. قند خون زیر عدد ۷۰ به عنوان قند خون پایین مطرح می شود و در صورت عدم درمان می تواند نیاز به اورژانس های پزشکی داشته باشد. اگر شما به عنوان یک فرد دیابتی احساس هیپوگلیسمی کردید، قند خون خود را چک کنید. اگر عدد قند خون تان پایین تر از ۷۰ بود، ۱۵ گرم کربوهیدرات مانند سه عدد قرص گلوکز، ۴ اونس آب پرتقال و یا ۲ قاشق غذا خوری کشمش مصرف کنید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و باز مجددا قند خون تان را چک کنید. اگر عدد آن به بالای ۷۰ نرسیده بود، مجددا ۱۵ گرم کربوهیدرات مصرف کرده و دوباره اقدام به چک کردن قند خون نمایید. در صورت عدم بالارفتن قند خون با پزشک تان تماس بگیرید و یا به دنبال فوریت های پزشکی باشید.

ادرار کردن بیش از حد و تشنگی: این دو علامت نیز می تواند نشانه ای از قند خون بسیار بالا باشد. با گذشت زمان قند خون بالا می تواند منجر به آسیب کلیه، بیماری های قلبی، آسیب عصبی و ... شود. شما می توانید قند خون بالارا با ورزش و تنظیم برنامه غذایی تان کنترل کنید. البته مصرف داروهای تجویزی نیز ضروری است. اگر قند خون تان با رعایت همه این موارد پایین نرفت، با پشک تان برای ایجاد تغییرات بیشتر در شیوه زندگی و تنظیمات برنامه درمانی در تماس باشید.

تاری دید و احساس فشار در چشم: دیابت کنترل نشده می تواند خطر ابتلا به مشکلات چشمی از قبیل رتینوپاتی دیابتی، گلوکوم یا آب سیاه و آب مروارید را افزایش دهد. در صورت عدم درمان این عوارض، از دست دادن بینایی احتمال دارد. معاینه منظم چشم، و گزارش هر گونه نگرانی در مورد نحوه دید در مبتلایان به دیابت ضروری است. در صورت هر گونه تغییر در بینایی، تاری دید یا احساس فشار در چشم با پزشک تان تماس بگیرید.

زخمی که بهبود نمی یابد: دیابت منجر به کاهش جریان خون می شود و دیابت کنترل نشده گردش خون را ضعیف می کند. این روند منجر به دیر بهبود یافتن زخم و آلودگی آن شده و زخم را در معرض عفونت های جدی قرار می دهد. قطع عضو بخصوص در ناحیه پا، شایع ترین عارضه دیابت است. به منظور بازرسی بدن خود، به خصوص پاها، هر گونه کبودی و یا زخم کوچک را نادیده نگیرید و در صورت دیر بهبود یافتن آنها با پزشک تان حتما در تماس باشید.

از دست دادن حس در پاها: نوروپاتی دیابتی و یا آسیب عصبی ناشی از دیابت منجر به از دست دادن حس نسبت به گرما و سرما می شود. استفاده از کفش مناسب، بازرسی اندام بخصوص کف پاها و پیگیری مراقبت های پزشکی به دنبال بروز هر گونه بی حسی در این اندام ضروری است.

تورم دست ها، صورت، مچ پا: تورم می تواند نشانه ای از عدم عملکرد درست کلیه ها باشد. سایر علائم عدم این عملکرد درست عبارتند از ناراحتی معده، ضعف، اختلال در خواب، مشکل در تمرکز. عملکرد ضعیف کلیه می تواند برای مبتلایان به دیابت، تهدید کننده حیات باشد چون این عضو بدن دیگر قادر به دفع درست مواد زاید نیست. فشار خون و قند خون خود را به عنوان یک فرد دیابتی، در محدوده هدف نگه دارید و آنهم برای جلوگیری از آسیب به کلیه ها. با پزشک تان در مورد نظارت موثر و منظم روی عملکرد کلیه ها با انجام آزمایش خون مشورت کنید.

درد قفسه سینه، بازو و فک: این عوارض می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد. دیابت می تواند رگ های خونی شما را تضعیف کرده و منجر به تشکیل پلاک در شریان ها شود. پلاک ها باعث آسیب به عضله قلب و در نهایت حمله قلبی و یا سکته مغزی می شود. حملات قلبی و سکته مغزی عامل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت هستند. در صورت بروز دردهای نامبرده، باید به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

منبع:everydayhealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha