حفظ فشار خون یك بیمار دیابتی در محدوده 120-80 میلیمتر جیوه موجب می‌شود، خطر بروز بیماری‌ها و حملات قلبی 50 درصد و خطر بروز صدمات كلیوی، چشمی و عصبی 33 درصد كاهش یابد.

فشارخون بالا بروز بیماری‌های چشمی و عصبی را 33 درصد افزایش می‌دهد
سلامت نیوز: یك فوق تخصص غدد گفت: فشارخون بالا خطر بروز بیماری‌های كلیوی، چشمی و عصبی را 33 درصد و خطر حملات قلبی را 50 درصد افزایش می‌دهد.

محمد پژوهی در گفت‌و‌گو با نفارس، افزود: عواملی مانند افزایش شیوع چاقی ناشی از شكل نادرست زندگی شهرنشینی و افزایش سن جوامع بشری، شیوع بیماری دیابت در جهان به سرعت رو به افزایش است و متأسفانه این افزایش در كشورهای در حال توسعه از جمله در كشور ایران چشمگیرتر است.

وی گفت: در واقع ابتلا به بیماری دیابت و فشار خون بالا به طور همزمان مشكلات بیمار را دو چندان می‌كند. این بیماران بیشتر از سایرین در معرض بروز بیماری‌های قلب و عروق، اختلالات كلیونی و سكته‌های مغزی هستند.

این فوق تخصص غدد افزود: حفظ فشار خون یك بیمار دیابتی در محدوده 120-80 میلیمتر جیوه موجب می‌شود، خطر بروز بیماری‌ها و حملات قلبی 50 درصد و خطر بروز صدمات كلیوی، چشمی و عصبی 33 درصد كاهش یابد.

پژوهی اضافه كرد: هر قدر كه سن فرد افزایش یابد، خطر ابتلا به فشار خون بالا بیشتر می‌‌شود، در سنین میانسالی مردان بیشتر از زنان به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند، اما پس از سن یائسگی زنان اندكی بیش از مردان در معرض خطر هستند، فشار خون بالا از بیماری‌هایی است كه به ارث می‌رسد، افرادی كه پدر و مادر و بستگان نزدیكشان به فشار خون بالا مبتلا هستند، بیشتر در معرض خطر هستند.

وی افزود: فشار خون بالا معمولاً تا مراحل انتهایی بدون علامت است. در برخی مواقع هنگامی كه فشار خون فرد به طور بحرانی، بالا می‌رود علائمی مانند سردرد، خواب‌آلودگی، گیجی، كرختی و مور مور شدن دست‌ها و پاها، خونریزی از بینی و تنگی نفس شدید ایجاد شود.

این فوق تخصص غدد اضافه كرد: مصرف میوه و سبزی‌ها تا 4 سهم در روز، مصرف لبنیات بدون چربی یا كم‌چرب، جایگزین كردن گوشت سفید مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز و فرآورده‌های آن، مصرف روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون همراه غذا و سالاد رژیم غذایی مناسب برای این گونه افراد است.

پژوهی گفت: سدیم، یكی از مواد تشكیل‌دهنده نمك طعام است، حداكثر میزان سدیمی كه افراد مبتلا به فشارخون می‌توانند، مصرف كنند، روزانه 2400 میلی‌گرم معادل یك قاشق چایخوری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha