پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

بسیاری از بیماری‌های غده تیروئید، مربوط به ساختمان تیروئید است.

بایدها و نبایدهای تیروئیدی

سلامت نیوز:توده‌های تیروئید اکثراً خوش‌خیم هستند اما 5 تا 15 درصد ریسک بدخیمی یا سرطانی شدن در آنها وجود دارد‌. هر وقت گره تیروئید مشاهده می‌شود، ‌بخصوص گره‌های بالای یک سانتی‌متر باید از نظر بدخیمی بررسی شوند. نمونه‌برداری از تیروئید باعث گسترش بیماری نمی‌شود

به گزارش سلامت نیوز، جام جم با یک فوق تخصص متابولیسم در مورد تیروئید و نحوه تشخیص آن گفت و گو کرده است.

آیا همه بیماری‌های تیروئید با آزمایش خون مشخص می‌شود؟

خیر. بسیاری از بیماری‌های غده تیروئید، مربوط به ساختمان تیروئید است. مثل گره‌های تیروئید یا گواتر یا سرطان تیروئید که با اندازه‌گیری هورمون تیروئید در خون تشخیص داده نمی‌شود و باید بیمار توسط پزشک معاینه شود‌. پس معاینه دوره‌ای در این زمینه لازم است.

ارزیابی تیروئید از چه زمانی باید انجام شود؟ آیا برای همه افراد لازم است؟

ارزیابی تیروئید از بدو تولد به صورت غربالگری کم‌کاری تیروئید در نوزادان انجام می‌شود‌. شایع‌ترین علت عقب‌ماندگی ذهنی قابل پیشگیری و قابل درمان، کم‌کاری تیروئید است. هر فردی که به پزشک مراجعه می‌کند، باید از نظر تیروئید معاینه شود.

توصیه انجمن تیروئید آمریکا این است که افراد بالای 35 سال هر پنج سال یکبار آزمایش هورمون تیروئید انجام دهند.

خانم‌های باردار هم لازم است آزمایش تیروئید انجام دهند. زنان بالای 60 سال نیز با فواصل کمتر آزمایش تیروئید انجام دهند و همچنین در افرادی که بیماری خود‌ایمن دارند، مانند دیابت تیپ یک با فواصل کمتر این تست باید انجام شود.

بعلاوه کسانی که سابقه رادیو تراپی ناحیه سرو گردن دارند و به علت سرطان در ناحیه سرو گردن برق گذاشته‌اند و افرادی که در قدیم به علت کچلی، برق گذاشته‌اند، همه مستعد سرطان تیروئید هستند و باید با فواصل کمتری از نظر تیروئید آزمایش شوند.

آیا مصرف خانواده کلم ـ شلغم در افرادی که گواتر دارند، ممنوع است؟

مصرف معمول این نوع سبزیجات مشکلی ایجاد نمی‌کند .

میزان چاقی ایجاد شده بر اثر کم‌کاری تیروئید چقدر است؟

کم‌کاری تیروئید چاق‌کننده نیست و اگر شدید باشد، در حد چهار پنج کیلوگرم افزایش وزن ایجاد می‌کند. همچنین لویتروکسین باعث پوکی استخوان نمی‌شود و پرکاری تیروئید منجر به پوکی استخوان خواهد شد.

گره‌ها یا ندول‌های تیروئید یا توده‌های تیروئید خوش خیم هستند یا بدخیم؟

توده‌های تیروئید اکثراً خوش‌خیم هستند اما 5 تا 15 درصد ریسک بدخیمی یا سرطانی شدن در آنها وجود دارد‌. هر وقت گره تیروئید مشاهده می‌شود، ‌بخصوص گره‌های بالای یک سانتی‌متر باید از نظر بدخیمی بررسی شوند. نمونه‌برداری از تیروئید باعث گسترش بیماری نمی‌شود و 90 درصد مبتلایان سرطان‌های تیروئید با برداشتن کل غده و درمان لازم، طول عمر طبیعی دارند، اما تاخیر در درمان و جراحی نکردن برای بیماران خطرناک است.

علائم کم‌کاری تیروئید شامل چه مواردی است؟

بی‌حالی،‌ افسردگی، ورم، صورت پف‌آلود، خشکی پوست، ریزش مو، یبوست، افزایش وزن حدود
5-4 کیلوگرم، شکنندگی ناخن و اختلالات دوره‌های ماهانه از علائم کم‌کاری تیروئید است که البته، نشانه‌های غیر‌اختصاصی است و حتما باید آزمایش انجام شود.

علائم پرکاری تیروئید چیست؟

کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد، تعریق فراوان، عدم تحمل گرما، بی‌قراری، تحریک‌پذیری، عصبی شدن، اجابت مزاج مکرر و اختلالات دوره‌های ماهانه.

دکتر سیدمحسن خوش‌نیت - فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha