معاون اجرایی معاونت درمان کشور گفت: تاکنون نظام ارائه خدمات سلامت کشور متناسب با لیاقت مردم ایران ارائه نشده و باید مسیری که طی 30 سال گذشته طی کردیم و به نتیجه‌ای نرسیدیم را عوض کنیم.

نظام خدمات سلامت کشور متناسب با لیاقت مردم ایران نیست
دکتر محمد رضا محقق در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوزاظهار داشت: نگاه صرفا دولتی به بخش بهداشت و درمان باعث شده که  در ارائه خدمات سلامت موفق عمل نکنیم که باید بخش خصوصی در امر مدیریت بهداشت و درمان وارد  شود.

وی با اشاره به اینکه در هر استان در هر بیمارستان در هر شهرستان تصدی گری متفاوت است بیان داشت: در شرایطی کنونی نمی‌توان یک نسخه را برای تمام بخش‌های  بهداشت و درمان پیچید و احتمال اینکه تنها قسمت‌های از این حوزه‌ها مثل آی سی یو یا خانه‌های بهداشت با فرمت‌های مختلف واگذار شود، وجود دارد همانطور که در حال حاضر این کار صورت می‌گیرد.

معاون اجرایی معاونت درمان کشور با بیان اینکه تصدی‌گری با خصوصی‌سازی متفاوت است، خاطرنشان کرد: در نظام کنونی جامعه که مبتنی بر وقت مزدی است و کارمند در ازای هشت ساعت کار ، حقوق دریافت می‌کند بدون اینکه بدانیم کار مفیدی انجام داده باعث شده که   در ارائه خدمات سلامت با چالش‌های عمده‌ای روبرو شویم.

وی تصریح کرد: نظام فعلی جامعه باید مبتنی بر عملکرد باشد و متناسب با آن، حقوق دریافت کند که در این حالت سعی در ارتقا کیفیت و خدمات وجود دارد.

معاون اجرایی معاونت درمان کشور تصریح کرد:  در کشورهای پیشرفته مهمترین محور نظام سلامت، شراکت بخش خصوصی و دولتی است و طبق قراردادهای محکم  هر دو طرف متعهد می‌شوند بنا بر اصولی از یکسری قواعد و مقرارت در مقابل یکدیگر تبعیت کنند که تجربه ثابت کرده حدود 20 درصد از این نوع قراردادها به شکست انجامیده که هم‌اکنون از تجربیات آن استفاده شده است.

وی، سلیقه‌ای رفتار کردن مدیران درکشور را دلیلی بر حذف این روند ندانست و افزود: در حال حاضر اجباری به اجرایی شدن طرح واگذاری تصدی‌گری‌های بهداشت و درمان نیست و این کار دو سال به صورت تشویقی انجام می‌گیرد و بعد از آن به سمت اجبار نسبی می‌رویم که در راستای سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و برنامه 5 توسعه کشور به اجرا در می‌آید.

محقق با اشاره به اینکه مالکیت و نظارت بهداشت و درمان تنها وظیفه دولت و وزارتخانه مربوطه است، ادامه داد: خصوصی سازی بهداشت و درمان به معنایی که مالکیت منتقل شود قابل اجرا نیست و تنها تصدی‌گری به این بخش‌ها منتقل می‌شود.  

وی اضافه کرد: چالش‌های مهم وزارت بهداشت که هم‌اکنون با آن روبرو هستیم ، تنها با عینک ستاد وزارتخانه قابل رفع نیست و باید با بحث و تبادل نظر  با دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت‌های درمان مختلف بتوانیم این مسائل را حل کرد.

معاون اجرایی معاونت درمان کشور گفت: به دنبال جدا کردن معاونت درمان از معاونت سلامت، باید بین بهداشت که اولویت وزارت بهداشت و درمان است و درمان که اولویت مردم است، تعادل ایجاد کنیم. 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha