طی یک دهه اخیر با حضور گسترده خیران حوزه سلامت، بسیاری از مشکلات بیماران و نظام سلامت حل شده و در تازه‌ترین اقدام نیز قرار است که خیریه‌های بیمارستانی برای پیگیری وضعیت بیماران نیازمند پس از ترخیص و توسعه و تجهیز بیمارستان‌ها تشکیل شود.

دست سخاوت خیریه‌ها بر سر بیمارستان‌ها

سلامت نیوز:تجربه نشان داده که اگر فقط دست روی دست بگذاریم و منتظر اقدامات دولتی باشیم، کمبودهای مختلف در حوزه سلامت با تاخیری طولانی‌مدت حل خواهد شد، زیرا توان و اعتبارات دولتی محدود است و نمی‌تواند پاسخگوی حجم عظیم نیازها باشد، اما هر کجا که خیران و نهادهای مردمی برای حل نارسایی‌های حوزه سلامت، حضور پیدا کرده‌اند و با حضوری جهادی به میدان آمده‌اند، کمبودها در نظام سلامت با قدرت و سرعت بیشتری حل شده است.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: طی یک دهه اخیر با حضور گسترده خیران حوزه سلامت، بسیاری از مشکلات بیماران و نظام سلامت حل شده و در تازه‌ترین اقدام نیز قرار است که خیریه‌های بیمارستانی برای پیگیری وضعیت بیماران نیازمند پس از ترخیص و توسعه و تجهیز بیمارستان‌ها تشکیل شود.

محمد نصیری، مدیرکل خیرین و موسسات خیریه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت درباره جزئیات تشکیل این خیریه‌ها اخیرا به ایسنا گفته است: همه بیمارستان‌ها از زمان تاسیس، محل رجوع مردم برای کار خیر بوده‌اند، ضمن این‌که افراد نیازمند نیز برای دریافت کمک به مددکاری مراجعه می‌کنند، اما چارچوب ساختار بیمارستان‌های دولتی حتی این اجازه را به بیمارستان‌ها نمی‌داد که شماره حسابی مستقل داشته باشند تا خیرین پولی به آن واریز کنند. به همین منظور سال گذشته وزیر بهداشت ابلاغیه‌ای درباره ضرورت تشکیل خیریه پشتیبان بیمارستانی در تمام 580بیمارستان دولتی و دانشگاهی کشور صادر کردند.

حال در راستای همین ابلاغیه، قرار است خیریه‌ها در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی تشکیل شود.

به گفته نصیری، این خیریه‌ها در بیمارستان‌ها تشکیل می‌شوند و پزشکان شاخص و هیات علمی بیمارستان و خیرین، هیات مدیره آن را تشکیل می‌دهند. حوزه فعالیت آنها نیز حمایت و رهگیری خدمات بعد از ترخیص بیماران و توسعه و تجهیز بیمارستان‌ها تعریف شده‌ است؛ طوری که هم‌اکنون تقریبا تمام بیمارستان‌ها در مسیر ثبت این خیریه‌ها هستند و در برنامه داریم که تا پایان سال به رقم 580 خیریه در بیمارستان‌ها برسیم.

در شرایطی که خیرین حوزه سلامت در احداث و تجهیز مراکز درمانی، نقش پررنگی داشته‌اند و بسیاری از بیماران نیازمند نیز از کمک آنها منتفع شده‌اند، اما حضور گسترده این خیران در همه بیمارستان‌های کشور قطعا می‌تواند آرامش روانی بیشتری را برای بیماران و خانواده‌های آنها به ارمغان بیاورد، زیرا بیمار می‌داند که در صورت ناتوانی مالی در پرداخت هزینه‌های درمانی و یا مشکلات پس از ترخیص، افراد و نهادهایی هستند که از او حمایت می‌کنند و بیماران را تنها نمی‌گذارند.

یک چشمه از کارنامه درخشان خیران سلامت

کارنامه خیران حوزه سلامت در کشور ما، حسابی درخشان است. به گفته محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی وزیر بهداشت، خیرین سلامت بیش از 15 هزار میلیارد ریال سال گذشته به حوزه سلامت کشور برای ساخت بیمارستان و مراکز درمانی و خرید تجهیزات کمک کرده‌اند.

به گفته ایازی، با کمک خیرین در چند سال اخیر 40 بیمارستان در کشور ساخته شده و 40 بیمارستان دیگر نیز در حال احداث است.

همچنین دکتر شهلا میرگلوبیات، رئیس شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت هم به گوشه‌ای دیگر از دستاوردهای خیران سلامت اشاره می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: مجمع خیران سلامت از سال 88 تاکنون، یعنی از ابتدای تاسیس این مجمع تا امروز، حدود 5000میلیارد تومان در حوزه سلامت هزینه کرده است.

به گفته این نماینده سابق مجلس، حدود نیمی از تخت‌های بیمارستانی کشور فرسوده‌اند و همچنین حدود 105هزار تخت بیمارستانی هم نیاز داریم که قطعا بودجه‌های دولتی، کفاف این نیازها را نمی‌دهد و حضور خیران سلامت در این عرصه می‌تواند بسیاری از کاستی‌های این حوزه را برطرف کند.

از سوی دیگر، بسیاری از زمین‌ها و بناهای بیمارستانی در کشور نیز در زمره موقوفات هستند؛ طوری که به قول نصیری، مدیر کل خیرین و موسسات خیریه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، 40 درصد بنا و زمین بیمارستان‌های تهران و به همین نسبت در شهرستان‌ها موقوفه است.

خیران به حوزه پیشگیری ورود کنند

برای بیماران صعب‌العلاج که هزینه‌های درمانی سنگینی دارند، حضور خیران در بیمارستان‌ها، می‌تواند روحیه این بیماران را در جنگ با بیماری، تقویت کند.

دکتر اصغر سلیمی، عضو فراکسیون سلامت مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید دارد: بهتر است سازوکاری پیشنهاد شود که خیران سلامت در حوزه پیشگیری فعال باشند، زیرا هزینه کردن در حوزه پیشگیری بسیار اثربخش‌تر و ماندگارتر از هزینه کردن در حوزه درمان است.

به گفته سلیمی، حضور خیران برای تجهیز و افتتاح خانه‌های بهداشت روستایی یا راه اندازی پایگاه‌های سلامت در شهرها، می‌تواند به معنی استفاده حداکثری از ظرفیت خیران سلامت در حوزه پیشگیری باشد. با وجود آن‌که در اغلب روستاهای کشور، خانه‌های بهداشت روستایی وجود دارد، اما به گفته سلیمی، خیلی از این خانه‌های بهداشت به نوسازی نیاز دارد؛ طوری که حداقل پزشک به فعالیت در آن روستا ترغیب شود.

این‌که خیران بیمارستانی فقط در مناطق محل زندگی‌شان، دست به خیر شوند موضوع دیگری است که سلیمی معتقد است برای رفع این مساله هم باید اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود. به گفته او، این‌که نیکوکار حوزه سلامت اصرار داشته باشد فقط در زادگاه خود، کار خیر انجام دهد، گاهی این کار موجب اتلاف سرمایه می‌شود، زیرا راه‌اندازی مراکز درمانی در برخی مناطق کم جمعیت می‌تواند به اتلاف آن سرمایه منجر شود و دسترسی نیازمندان به آن خدمات درمانی مهیا شده را محدود کند، در حالی که می‌شود همان سرمایه را در نقطه دیگری به کار گرفت که بازدهی بیشتری داشته باشد.

به همین دلیل است که سلیمی از همه خیران حوزه سلامت می‌خواهد ضمن مشورت با کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی در شهر و استان خود، با نیازهای واقعی حوزه سلامت در منطقه خود آشنا شوند و سرمایه‌شان را برای رفع نیازهای اورژانسی، هزینه کنند.

سارا رشوند، دانشجوی رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان هم که با خیریه‌های سلامت، ارتباط گسترده‌ای دارد، بر این باور است که بهترین راه برای گسترش و نهادینه سازی فعالیت‌های خیران بیمارستانی، ابتدا استفاده از ظرفیت خود دانشجویان علوم پزشکی و اساتید دانشگاهی است.

به باور رشوند، دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی که با بیماران، ارتباط بسیار بیشتری دارند، گزینه‌های بسیار خوبی برای جذب در حوزه خیریه‌های سلامت هستند و همین دانشجویان هم می‌توانند خانواده‌های خود را به‌سمت فعالیت‌های نیکوکاری در حوزه بیمارستانی جذب کنند.

در این بین، وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت باید اعتبارات جذب شده از سوی خیران سلامت را به سمت مناطق محروم و کم برخوردار هدایت کند تا فرآیند «عدالت در سلامت» محقق شود.

نصیری: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان امسال به رقم 580 خیریه در بیمارستان‌‌ها برسیم

میرگلو بیات: مجمع خیران سلامت از ابتدای تاسیس تا امروز، 5000 میلیارد تومان در حوزه سلامت هزینه کرده است

سلیمی: بهتر است سازوکاری پیشنهاد شود که خیران سلامت در حوزه پیشگیری فعال باشند، زیرا هزینه کردن در حوزه پیشگیری بسیار اثر بخش تر است

رشوند: بهترین راه برای گسترش و نهادینه‌سازی فعالیت‌های خیران بیمارستانی، ابتدا استفاده از ظرفیت دانشجویان علوم پزشکی و اساتید دانشگاهی است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha