شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 216831

زندگی کردن با درد به‌مانند سوار یک ترن هوایی بودن است، یعنی سپری کردن بعضی از روزها آسان‌تر است، درحالی‌که روزهای دیگر واقعا ناخوشایند هستند. اگرچه دارودرمانی یک گزینه برای تسکین درد مزمن است، اما راه‌های مدیرت درد دیگری نیز وجود دارند که می‌توان امتحان کرد.

10 راه برای مقابله با روزهای دردناک

سلامت نیوز: زندگی کردن با درد به‌مانند سوار یک ترن هوایی بودن است، یعنی سپری کردن بعضی از روزها آسان‌تر است، درحالی‌که روزهای دیگر واقعا ناخوشایند هستند. اگرچه دارودرمانی یک گزینه برای تسکین درد مزمن است، اما راه‌های مدیرت درد دیگری نیز وجود دارند که می‌توان امتحان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، استفاده از این راه‌ها می‌تواند به تسکین روزهای پر از درد شما کمک کند. می‌توانید در آغاز یک یا دو راه یا همه آن‌ها را امتحان کنید. هر تصمیمی که می‌گیرید این را به یاد داشته باشید که با خودتان مهربان باشید.


1. تنفس کردن را فراموش نکنید. تکنیک‌های تنفس می‌توانند در تسکین درد، مخصوصا دردهای شدید و تیز مفید باشند. برای تسکین درد خود می‌توانید از تکنیک‌های تنفس برای زنان باردار استفاده کنید. دکتر تیموتی نس، متخصص مدیریت درد و استاد بیهوشی و سر در دانشگاه آلاباما می‌گوید: «اگر بتوانید این نوع از تکنیک‌های تنفسی را یاد بگیرید، می‌توانید تکنیک‌های کنترل درد درونی را فعال‌سازید. بسیاری از مردم به شیوه نادرست، یعنی سریع و بریده‌بریده نفس می‌کشند که چنین شیوه نفس کشیدن تنها به استرس فرد می‌افزاید.» روش‌های تنفس درست را از یک معلم یوگا یاد بگیرید یا تکنیک‌های مدیتیشنی را بیاموزید که تمرکزشان روی تنفس است.


2. سطوح استرس خود را پایین بیاورید. استرس نه‌تنها تاثیر هیجانی دارد، بلکه می‌تواند ازنظر فیزیکی نیز روی فرد اثر بگذارد. دکتر نس می‌گوید: «ترس و اضطراب باعث بدتر شدن چیزها می‌شوند.» علاوه بر این، او می‌گوید: «اگر برای مدیرت درد خود، مخصوصا درد شدید اقداماتی انجام دهید، درمی‌یابید که رویدادهای پراسترس مانع مدیریت درد شما می‌شوند.» اگر سطح استرس شما بالا باشد، سطح درد شما نیز بالا خواهد بود. یک فرد نمی‌تواند خود را از شر تمام عوامل استرس‌زای زندگی خلاص کند، اما می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی سطح استرس خود را پایین آورد.


3. بیشتر استراحت کنید. بعضی از انواع دردها یک فرد را از پا می‌اندازند. اما خواب و درد یک رابطه عشق/تنفر دارند، یعنی وقتی‌که درد دارید خوابیدن سخت‌تر می‌شود و وقتی‌که خواب خوبی ندارید، داشتن احساس بهتر برایتان سخت‌تر می‌شود. بعضی از تحقیق‌ها درد، خواب ناچیز و خستگی را باهم مرتبط می‌دانند. دکتر نس می‌گوید: «اگر استراحت شما پراکنده باشد و بیش‌ازحد نباشد باعث تسکین درد شما می‌شود.» اما اگر استراحت شما بیش‌ازحد باشد، به‌طوری‌که مانع از انجام وظایف روزانه شما شود باید برای شروع یک روش مدیریت درد بهتر به پزشک خود مراجعه کنید.


4. فیزیوتراپی را امتحان کنید. بسیاری از افراد در طول فرایند مدیریت درد خود به یک فیزیوتراپ مراجعه کرده‌اند. اما اگر برای مدیریت درد خود به یک فیزیوتراپ مراجعه نکرده‌اید و تمرین‌های ارائه‌شده توسط او را به‌طور منظم انجام نداده‌اید، این را باید گفت که کار اشتباهی کرده‌اید، چون تمرین‌های ارائه‌شده توسط یک فیزیوتراپ می‌توانند عضله‌های کلیدی شما را تقویت کنند و به قدرت و تحمل شما بیفزایند. این را نیز باید گفت که یک فیزیوتراپ با توجه به اندامی که درد می‌کند تمرین‌هایی را برای شما تجویز می‌کند.


5. درد را با ماساژ تسکین دهید. ماساژ درمانی می‌تواند به تسکین درد مزمن کمک کند. ماساژ آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده است و اگر یک فرد تنها و گوشه‌گیر باشید ماساژ درمانی این امکان را می‌دهد که با فرد ماساژور نیز گفتگو کنید و از تنهایی درآیید. به‌طورکلی، ماساژ می‌تواند به‌طور مستقیم روی عضله‌های دردناک شما اثر بگذارد و باعث تسکین درد آن‌ها شود.


6. از درمان‌های موضعی استفاده کنید. دکترنس می‌گوید: «درمان‌های موضعی یکی دیگر از روش‌هایی هستید که می‌توانند باعث تسکین درد شوند.» یکی از روش‌های موضعی خانگی برای تسکین درد این است که پوره خردل خردشده را روی پارچه تمیزی قرار دهید و سپس این پارچه را روی ناحیه‌ای از بدن که درد می‌کند قرار دهید تا درد آن ناحیه از بدن تسکین یابد. پمادهای گرم یا خنک‌کننده همچون بنگای (Bengay)، کرم‌های کپسایسین و دیگر درمان‌های گرم و سرد می‌توانند حسی را روی پوست ایجاد کنند که باعث تسکین درد عمیق می‌شوند. دکتر نس می‌گوید که استفاده از گرما در ناحیه دردناک بدن می‌تواند جریان خون آن ناحیه را افزایش دهد و به همین دلیل است که گرما در تسکین درد مزیت دارد.


7. درخواست کمک کنید. توصیه می‌شود که در مواقع ضروری همچون مدیریت استرس و کاهش درد غرور را کنار بگذارید و از دیگران درخواست کمک کنید. برای مثال، اگر انجام بعضی از وظایف خانه همچون بیرون بردن آشغال باعث بدتر شدن احساس درد شما می‌شوند از یکی دیگر از اعضای خانواده خود بخواهید تا آشغال را بیرون ببرد. علاوه بر این، درخواست کمک از دیگران این مزیت را نیز دارد که دیگران خواهند فهمید که چگونه می‌توانند به شما کمک کنند.


8. آهنگی را بخوانید. شرکت در فرایند ساخت یک آهنگ تاثیر خوبی در تسکین درد دارد. اگر یک آهنگ‌ساز نیستید، صرفا با خواندن یک آهنگ یا گوش دادن به آهنگ موردعلاقه آرامش‌بخش می‌توانید باعث تسکین درد خود شوید. اگر احساس کردید که موسیقی در تسکین درد شما موثر است، می‌توانید یک درمان گر موسیقی استخدام کنید تا به نحو موثرتر و بهتری از طریق موسیقی باعث تسکین درد شما شود.


9. درمان‌های جایگزین را امتحان کنید. اگر تعداد روزهای بد شما بیشتر از تعداد روزهای خوب شما شد باید در تکنیک‌های مدیریت درد خود تغییراتی به وجود آورید. از میان روش‌های درمانی مکمل و جایگزین برای تسکین درد می‌توان به طب سوزنی اشاره کرد. دکتر نس می‌گوید: «دقیقا نمی‌دانیم که طب سوزنی چگونه باعث تسکین درد می‌شود، اما ازنظر تجربی تحقیقات نشان می‌دهند که طب سوزنی باعث تسکین درد می‌شود.» علاوه بر این، مراجعه به درمانگر رفتارشناختی نیز می‌تواند در تسکین درد مفید باشد، چون او به شما کمک می‌کند که نحوه تفکر و واکنش خود به درد را تغیر دهید و شما را برای مقابله با روزهای دردناک مجهزتر می‌سازد.


10. داروهای خود را بررسی کنید. آیا داروهای درد شما کارایی لازم را دارند؟ آیا قرص‌های زیادی می‌خورید و این قرص‌ها دیگر قادر به تسکین درد شما نیستند؟ توصیه می‌شود که در یکی از روزهای دردناک خود به پزشک خود مراجعه کنید و پاسخ این سوال‌ها را بگیرید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا می‌گوید که داروهای قانونی و تجویزی نیز می‌توانند خطرناک باشند و در سال‌های اخیر مصرف بیش‌ازحد این داروها افزایش‌یافته است. توصیه می‌شود که از پزشک خود بخواهید تا روش‌های غیر دارویی تسکین درد را به شما بیان دارد.
منبع:everydayhealth


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha