کسانی که پس از حداکثر یک ساعت بی‌آبی، چیزی از یک نسیم خنک را به خاطر نمی‌آوند و باد گرم کولرهای آب پوست صورتشان را می‌سوزاند. مردمی که در دمای بالای 40 درجه، دوش آب سرد نمی‌گیرند و هر چند دقیقه یک‌بار با نا‌امیدی به سراغ لوله‌های تعفن‌گرفته می‌روند.

تماس‌های مردم برای قطعی آب از سر بیکاری است!

سلامت نیوز:وقتی از بیرون به ماجرا نگاه کنیم، آن‌قدرها هم فاجعه به نظر نمی‌رسد. فقط می‌شنویم مردمی در یک گوشه از کشور چند ساعتی آب نداشته‌اند و موضوع همانجا برایمان تمام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: بی‌آبی اما فاجعه‌ای دردناک‌تر از این است. عمق فاجعه را کسانی بهتر درک می‌کنند که در طی ساعت‌ها قطعی آب باید مراقب باشند حتی یک لیوان آب اضافه‌تر هم نخورند. کسانی که پس از حداکثر یک ساعت بی‌آبی، چیزی از یک نسیم خنک را به خاطر نمی‌آوند و باد گرم کولرهای آب پوست صورتشان را می‌سوزاند. مردمی که در دمای بالای 40 درجه، دوش آب سرد نمی‌گیرند و هر چند دقیقه یک‌بار با نا‌امیدی به سراغ لوله‌های تعفن‌گرفته می‌روند. قطعی آب در مناطق خاصی از زاهدان کماکان ادامه دارد. باوجود ادعای مسئولان آب و فاضلاب استان و شهرستان زاهدان مبنی‌بر اینکه هیچ‌گونه قطعی وجود ندارد، گزارش‌های رسیده به «وقایع‌اتفاقیه» نشان می‌دهد که از هفته گذشته تاکنون، چند منطقه خاص در زاهدان با قطعی‌های طولانی‌مدت و پی‌درپی آب مواجه بوده است. 


تأیید شهروندان، تکذیب مسئولان


به دنبال پیگیری‌های «وقایع‌اتفاقیه» درباره قطعی آب در زاهدان در تعطیلات عید فطر، روز گذشته بار دیگر گزارش‌هایی مبنی‌بر ادامه روند قطعی آب از سوی شهروندان زاهدانی به «وقایع‌اتفاقیه» رسید. شهروندان می‌گویند آب هر چند ساعت یک‌بار قطع می‌شود، به‌طوری‌که در یک روز بیش از 15 ساعت آب آشامیدنی قطع می‌شود. مردم جیره‌بندی آب در شهرهای استان را روال عادی فصل‌های گرم می‌دانند اما به شکل جیره‌بندی اعتراض دارند. به گفته آنها، جیره‌بندی آب عادلانه نیست و در تمامی مناطق اعمال نمی‌شود. یکی از شهروندان می‌گوید: بارها با اداره آب تماس گرفتیم؛ یک‌بار می‌گویند قطعی نداریم و احتمالا مشکل از پمپ‌های آب منازل است. یک‌بار گفتند احتمالا شبکه آب خالی شده و پیگیری خواهیم کرد. آخرین‌بار به ما قول دادند مشکل تا شنبه رفع خواهد شد اما شنبه صبح دوباره آب قطع شد. درحالی‌که در هفته گذشته و در تعطیلات خبرهای زیادی از قطعی آب در مناطق شهری و روستایی استان سیستان‌و‌بلوچستان گزارش شده، مدیر‌عامل آب و فاضلاب استان، خبر برخی قطعی‌ها را رد کرده و بعضی دیگر را به‌دلیل عدم مدیریت در استفاده از منابع آبی می‌داند. محسن میرادی هفته گذشته به «وقایع‌اتفاقیه» گفت: مصرف آب در شهرهای مختلف الگوهای متفاوتی دارد. الگوی مصرف به تفاوت میزان مصرف و تولید بستگی دارد. هرچقدر این میزان به هم نزدیک باشد، جیره‌بندی، افت فشار و در مواقعی قطعی رخ خواهد داد. به عقیده میرادی اما این قطعی برنامه‌ای نیست و ناشی از مصرف مشترکان آب است. 


مردم  بیکارند


فرهاد سرگلزایی، مدیرکل اداره آب و فاضلاب زاهدان، پس از شنیدن گزارش‌های بی‌آبی، هرگونه قطعی در مناطق مختلف را رد می‌کند و می‌گوید: ما در هیچ نقطه‌ای از زاهدان قطعی آب نداریم. در هفته گذشته هم هیچ گزارشی از بی‌آبی دریافت نکرده‌ایم. او در اظهارنظری عجیب تماس‌های متعدد مردم به اداره آب و فاضلاب و گزارش قطعی آب را از روی بیکاری دانسته و می‌گوید: شاید دلیل تماس‌های مکرر مردم، بیکاری یا سرگرمی باشد. سرگلزایی درباره تماس‌های مردم با اداره آب و فاضلاب و پاسخ اپراتورهای این اداره درباره رفع مشکل تا روز شنبه می‌گوید: مشکلی وجود ندارد که رفع شود. اگر قطعی اتفاق افتاده بود، ما با خبر می‌شدیم اما خبری نبوده. سرگلزایی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه زاهدان به‌طور کلی شهر کم‌آبی است، ما در ماه رمضان با مشکل کم‌آبی روبه‌رو بودیم که تلاش کردیم با مدریت و تقسیم‌بندی آب این دوره را پشت سر بگذاریم و درحال‌حاضر مشکلی وجود ندارد. 


آبی که هست ولی ذخیره نمی‌شود


هفته گذشته بود که وزیر نیرو درباره بحران آب در برخی از استان‌های کشور هشدار داد. حمید چیت‌چیان در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال جیره‌بندی آب در فصل تابستان گفته بود که درنتیجه بارش‌هایی که در ابتدای امسال رخ داد، نگرانی ما نسبت به بسیاری از شهرها مرتفع شد؛ موضوعی که پیش‌ازاین علی اوسط‌هاشمی، استاندار سیستان‌و‌بلوچستان هم روی آن تأکید کرده و گفته بود که پس از بارندگی‌های اخیر در استان، سدها بیش از 80 درصد پر شده‌اند. بارش در سیستان‌و‌بلوچستان سال‌های گذشته به‌طور کلی 105 میلی‌متر بود اما در زمستان سال گذشته، این میزان به 164 میلی‌متر رسید. بااین‌حال، مشکلات آبی در سیستان‌و‌بلوچستان مانند گذشته پا‌بر‌جاست. کارشناسان، نبود زیر‌ساخت‌های مناسب شهری و هدر‌رفت آب در مواقع بارندگی را یکی از دلایل اصلی کمبود آب در سیستان‌وبلوچستان می‌دانند. از طرفی حجم زیادی از نزولات استان به‌دلیل نبود سد از مرزهای شهرستان میرجاوه وارد کشور پاکستان می‌شود. به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان‌و‌بلوچستان، 32 سد در این استان وجود دارد که تنها هفت سد آن مخزنی و بقیه سد‌های انحرافی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha