عضو عالی شورای سازمان نظام پزشكی كشور گفت:‌ داروها پس از هدفمند شدن یارانه‌ها گران می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدرضا نوروزی امروز در سومین همایش علمی داروسازان سراسر كشور كه در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: با توجه به اینكه مشكلاتی برای جامعه پزشكی پیش آمده است به ویژه 2 قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در برنامه توسعه پنجم كه در آن پزشكان در ساعت غیر مؤظف خود محدودیت ایجاد شده است و حتی اگر پزشكانی كه در استخدام دولت هستند در ساعت‌های آزاد خود نمی‌تواند در بخش‌های غیر دولتی كار كنند.
وی گفت: در تبصره 2 ماده 36 آمده و در ماد 42 قانون آمده كه در بند «هـ» آنچه سلب اختیارات سازمان نظامپزشكی در بحث تعرفه‌گذاری در بخش غیر دولتی شده است و مشكلات دیگر مانند بحث حق فنی داروخانه‌ها، امنیت شغلی و ارزش شغلی باعث شده كه نظام پزشكی تصمیم بگیرد كه با درخواست اعضا و نمایندگان در سراسر كشور كه در مجمع‌ عمومی سازمان نظامی پزشكی تشكیل شود و این مسائل را بررسی كند.
عضو عالی شورای سازمان نظام پزشكی كشور افزود: در برخی از اظهارنظرها كه در روند تصویب این قانون پیش آمده آمار و اطلاعات ناصحیح و نادرستی از تریبون‌های عمومی اعلام شد كه مصوبه شورای عالی نظام پزشكی مقرر كرده از اظهاركنندگان آمار غیر صحیح به مراجع قانون شكایت شود تا نسبت به اثبات ادعای خودشان اقدام كنند.
نوروزی گفت: ارائه آمار غلط موجب می‌شود كه در تصمیم‌گیری‌های قانون‌گذاران اثر بگذارد و قوانینی به تصویب برسد كه ممكن است با بحث‌های واقعی كه در گروههای پزشكی مطرح می‌شود منافات داشته باشد.
وی اضافه كرد: مجمع سازمان نظام پزشكی كشور بالاترین ركن نظام سازمان پزشكی تلقی می‌شود و در واقع امور صنفی جامعه پزشكی و تصمیم‌گیری‌های عمده آن در آنجا انجام می‌شود و مجمع علاقمند است به بحث كارشناسی بپردازد و تنشی ایجاد نشود و مجمع بازوی كمكی است كه اطلاعات علمی و صنفی و واقعی به مسئولان كشور منعكس كند تا در زمان قانون‌گذاری تصمیم‌گیری‌های صحیحی در این مورد اتخاذ شود.
عضو عالی شورای سازمان نظام پزشكی كشور اضافه كرد: آنچه كه الان مهم است در بستر جامعه پزشكی اتفاق افتاده این است كه به خصوص با بحث هدفمند شدن یارانه‌های بحث‌های مهم اقتصادی رخ می‌دهد و یكی از مشكلات عمد‌ه‌ای كه مطرح می‌شود بحث داروخانه‌ها و فروش دارو است.
نوروزی با اشاره به اینكه پیش‌بینی‌های ما براین است كه با طرح هدفمند شدن یارانه‌ها قیمت دارو در كشور افزایش پیدا می‌كند، گفت: اگر بیمه‌ها نتوانند پوشش مناسب بدهند و مشكلاتی را برای مردم و توزیع‌كنندگان دارو به وجود خواهد آورد از طرف دیگر تصور ما براین است كه باز با حذف یارانه‌های انرژی هزینه‌های بخش‌های درمانی افزایش پیدا می‌كند كه شامل بخش‌های دولتی و خصوصی می‌شود.
نوروزی با با بیان اینكه دریافتی این بخش‌ها از طرف بیمه است و بیمه‌ها قادر نیستند كه مطالبات قبلی را پرداخت كنند، گفت: كارخانه‌های دارو طلب‌های خود را نمی‌توانند از بیمارستان‌ها و جاهایی كه دارو دادند دریافت كنند و یك سیكل معیوبی در چرخه درمان، دارو، توزیع و اقتصاد پیش می‌آید كه از مباحثی است كه نیاز به بحث‌های كارشناسی دارد.
وی افزود: امیدوار هستیم در مجمع سازمان نظام پزشكی این موارد مطرح شود و سازمان نظام پزشكی پیشنهاد می‌كند كه بخشی از درآمد حاصله از هدفمندشدن یارانه به سمت بخش سلامت به خصوص بخش‌های خصوصی و دولتی سوق داده شود و اگر این كار بتواند صورت گیرد هم با تزریق به بخش تولید می‌توانیم قیمت دارو را متعادل نگه داریم و هم با تزریق و توزیع به داروخانه‌ها و شركت‌های توزیع‌كننده باعث شود كه فشاری به مردم وارد نشود.
عضو عالی شورای سازمان نظام پزشكی كشور گفت: هدف ما از این نوع تغییرات این است كه مردم دچار آسیب و نگرانی نشوند زمانی كه برق، گاز و آب گران شد اتومات باید این هزینه‌ها مخصوصاً در بخش‌های خصوصی از جایی هزینه شود یا باید از طریق یارانه‌ای كه دولت می‌پردازد تأمین شود و یا از پرداختی كه از طریق مردم است جبران شود.
نوروزی افزود: 80 درصد از درمان سرپایی در بخش خصوصی انجام می‌گیرد و فقط 20 درصد توسط بخش‌های دولتی انجام می‌شود و نمی‌توانیم بگوییم كه در مطبی كه آب، برق و گاز را گران كرده‌ و هزینه‌ها را بالا برده‌ایم به او بگویم كه دریافتی‌ها ثابت باشد و هنوز ندیده‌ایم كه در این بخش تقسیم مناسبی صورت گرفته باشد و ما نگران بخش‌های دولتی نیز هستیم اگر چنین اتفاقی در بخش‌های دولتی بیفتد و بیمه نتواند هزینه‌ها را پرداخت كند خواه ناخواه اگر بیمارستان درآمد نداشته باشد و بیمه‌ها نتواند هزینه‌ها را پرداخت كند و یارانه‌ای در اختیار آنها قرار نگیرد خواه ناخواه فشار بر مردم وارد می‌شود.
وی اضافه كرد: در سیاست‌گذاری سلامت بیشتر به شكل مردم هستیم تا اینكه نگران بخش‌های خدمت‌دهنده باشیم اگر این بحث‌های هدفمندی یارانه‌ها و امنیت شغلی و تسهیلات ارائه خدمات نتواند جایگاه خود را باز كند در بخش سلامت مردم یا بیماران دچار مشكل می‌شوند و در بحث سلامت نیاز به كارشناسی‌های زیادی داریم دارو، درمان و خدمات درمانی مثل جراحی مسائلی نیست كه بتوان با آنها سرسری برخورد كرد كه این مسائل با جان مردم مرتبط است و جان ارزش دارد و سیاست‌گذاران بخش سلامت در این امر یك مقدار نگران هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha