یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 216908

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که برای بدن مانند آنتی اکسیدان عمل می کند. هشت نوع از ویتامین E طبیعی وجود دارد اما آنگونه که تشخیص داده شده ویتامین E آلفا توکوفرول پاسخ نیازهای انسان را می دهد.

ویتامین E سرشار از مزیت مخصوصا برای آقایان

سلامت نیوز: ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که برای بدن مانند آنتی اکسیدان عمل می کند. هشت نوع از ویتامین E طبیعی وجود دارد اما آنگونه که تشخیص داده شده ویتامین E آلفا توکوفرول پاسخ نیازهای انسان را می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، آنتی اکسیدان ها از ویتامین A، C و E می توانند سلول ها را از آسیب رادیکال های آزاد و سموم محیطی از جمله دود سیگار، آلودگی هوا و اشعه های مضر خورشید محافظت کنند.

ویتامین E می تواند غشا سلولی را از آسیب و کلسترول LDL را از اکسیده شدن حفظ کند.

مکمل های خوراکی ویتامین E برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و همچنین کاهش خطر برخی از انواع سرطان سال ها به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گرفتند.

با این حال تحقیقات جدید همگی دریافت دوز بالای ویتامین E را مفید نمی دانند.

در واقع برخی تحقیقات ادعا می کنند دریافت بالای ویتامین E باعث کاهش خطر نمی شود و حتی یکی از آنها نشان داد میزان بالای آن نمی تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات شود.

واضح این است که ویتامین E بدست آمده از غذا در برنامه غذایی مزایای مهمی برای سلامت بدن دارد. تاثیر دریافت مکم ویتامین E هنوز توسط تحقیقات در حال بررسی است.


آنتی اکسیدان

غشا سلولی می تواند در خطر آسیب رادیکال های آزاد درون بدن قرار بگیرد.

از آنجا که ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است می تواند به تثبیت غشا سلولی کمک کند و از آنها در برابر رادیکال های آزاد محافظت نماید.

تحقیقات موسسه لینوس پالینگ نشان داده ویتامین E می تواند روی پروتئین سلول ها و آنزیم ها تاثیر بگذارد.

برای مثال در تحقیقات روی سلول ها، ویتامین E نشان داد می تواند ایمنی سلول های T را افزایش دهد.


سلامت قلب

ویتامین E می تواند از اکسیده شدن ویتامین E جلوگیری کند. LDL اکسیده شده برای سلامت قلب ضرر بیشتری دارد، بنابراین پیشگری از اکسیده شدن LDL می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

ویتامین E می تواند از تجمع پلاکت ها جلوگیری کند که می تواند خطر لخته شدن خون را کاهش دهد.

برخی مطالعات جمعیتی به خوبی رابطه بین مصرف بالای ویتامین E و کاهش بیماری های قلبی عروقی را نشان می دهند.

به خاطر این ارتباط مثبتی که تحقیقات نشان می دهند، بسیاری از متخصصان سلامت برای پیشگیری و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی توصیه می کنند از مکمل های ویتامین E استفاده کنید.

با این حال تحقیقات اخیر نشان می دهند دریافت دوز بالای ویتامین E نمی تواند روی سلامت قلب تاثیر داشته باشد.

در واقع یک تحقیق نشان داد دریافت دوز بسیار بالای ویتامین E در برخی افراد می تواند خطر بروز سکته مغزی را نیز افزایش دهد.

بنابراین دریافت دوز بالای ویتامین E برای افراد بالغی که سالم هستند دیگر توصیه نمی شود. بهترین کار این است که غذاهای حاوی ویتامین E دریافت کنیم و اگر دچار کمبود هستیم می توانیم مکمل های این ویتامین را به کار ببریم.

دوز بالای ویتامین E در برخی افراد که در خطر بیماری های قلبی قرار دارند ممکن است همچنان مفید باشد بنابراین اگر در مورد ویتامین E و سلامتتان سوال دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.


ویتامین E و خطر سرطان پروستات

دریافت دوز بالای آنتی اکسیدان مانند ویتامین E می تواند سلول ها را از آسیب سرطان زاها حفظ کند.

بنابریان، خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان می تواند خطر برخی از سرطان ها را کاهش دهد. دریافت ویتامین E و کاهش خطر بیماری های قلبی و سرطان با هم ترکیب هستند.

یک تحقیق در سال 2009 اطلاعات مربوط به بیش از 35.000 مرد را مورد بررسی قرار داد. این آقایان به چهار گروه تقسیم شده بودند: سلنیوم، ویتامین E، سلنیم + ویتامین E و گروهی که شبه دارو دریافت می کرد.

شرکت کنندگان در تحقیق این مکمل ها را حدود 3 سال دریافت می کردند و چند سال پس از تحقیق نیز همچنان اطلاعاتشان ثبت می شد.

محققان تاثیری از ویتامین E، سلنیوم و یا ترکیب از این دو در کاهش خطر سرطان پروستات ندیدند.

از آنجا که دریافت دوز بالای ویتامین E در آقایان تاثیری روی سرطان پروستات نداشت بنابریا ن متخصصان دیگر مقدار زیاد آن را برای مردان سالم تجویز نمی کنند چون حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ویتامین E بالا می تواند تاثیری معکوس داشته باشد.

فراموش نکنید در اینجا مصرف بیش از حد ویتامین E ملاک است و یک فرد سالم همچنان باید به تامین نیاز روزانه به ویتامین E بپردازد.


منابع غذایی ویتامین E

ویتامین E سرشار از مزیت مخصوصا برای آقایان رژیم غذایی سالم

روغن های گیاهی یکی از بهترین منابع دریافت ویتامین E هستند. یک قاشق غذا خوری روغن آفتابگردان 5.6 میلی گرم آلفا توکوفرول در خود دارد.

از دیگر منابع ویتامین E می توان به روغن گلرنگ، هسته انگور و کانولا اشاره کرد.

به گفته موسسه لینوس پالینگ بیش از 90 درصدِ افراد بالغ به اندازه نیاز روزانه خود ویتامین E دریافت نمی کنند.

مقدار مورد نیاز مردان و زنان بالغ به ویتامین E 15 میلی گرم است.

بنابراین افزایش خوردن غذاهایی که شامل ویتامین E هستند می تواند کمک کند به اندازه نیاز روزانه خود از این ویتامین بهره مند شوید.


مکمل های ویتامین E: مفید یا مضر؟

تحقیقات روی مکمل های ویتامین E و تاثیرشان روی بیماری های مزمن نتایجی در هم آمیخته داشته.

برخی تحقیقات اظهار می کنند ممکن است مزیتی وجود داشته باشد، برخی می گویند تاثیری ندارد و برخی نیز می گویند مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند باعث افزایش خط برخی بیماری ها نیز بشود.

با اینکه نتیجه دقیقی را نمی توان از این تحقیقات برداشت کرد اما پزشکان معمولا استفاده از مکمل های ویتامین E را به افراد سالم جهت پیشگیری از بیماری توصیه نمی کنند.

برخی افراد که در خطر ابتلا به بیماری ها هستند می توانند پس از مشورت و تشخیص پزشکشان از این ویتامین استفاده کنند.

دریافت ویتامین E بالا از غذاها هیچ ایرادی ندارد و اینجا فقط مکمل ها هستند که ممکن است تاثیر منفی داشته باشند.

منابع:

Vitamin E Overview- http://www.umm.edu/health/medical/altmed/supplement/vitamin-e

Effect of Selenium and Vitamin E on Risk of Prostate Cancer and Other CancersThe Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial (SELECT) – https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/183163

Vitamin E and Prostate Cancer in Healthy Men – http://lpi.oregonstate.edu/vitamin-e-and-prostate-cancer-healthy-men


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha