عضو كمیته تخصصی پایش آلودگی هوای تهران، سردرد، سرفه بیش از حد و همراه با خلط، حواس پرتی، ضعف و بی‌حالی و درد قفسه سینه را مهم‌ترین علائم تأثیرپذیری افراد از آلودگی هوا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب دا ، دكتر مصطفی قانعی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و عضو كمیته تخصصی پایش آلودگی هوای تهران و فوق تخصص ریه با بیان این مطلب گفت: هركدام از افراد در هر محیطی چنین علائمی را در خود مشاهده كردند از آن محیط دور شده و به جای امن بروند.

وی افزود: مهم‌ترین آلاینده‌های هوا مونواكسیدكربن، دی‌اكسید نیتروژن، گوگرد و اوزن هستند كه به ترتیب موجب سردرد و كم حواسی و ضعف و سستی، تحریك ریه و سرفه، سرفه همراه با خلط و درد قفسه سینه در افراد می‌شود.

 این فوق تخصص ریه خاطرنشان كرد: مونواكسید كربن كه نه رنگ دارد، نه بو و نه مزه، با شدت بالاتری نسبت به اكسیژه به گلبول قرمز خون اتصال یافته و موجب سردرد و بی‌حالی و كم هوشی افراد می‌شود، در چنین محیطی هركس این علائم را در خود دید بلافاصله باید آن محیط را ترك كند.

دكتر قانعی با اعلام این كه این آلاینده طی چند روز چهارهزار نفر را در انگلیس كشت، ادامه داد: اكسید نیتروژن، دیگر آلاینده موجود در هوای آلوده نیز با تحریك ریه فرد را به سرفه‌های متوالی انداخته و با نفوذ در ریه تبدیل به اسیدنیتریك می‌شود. وی ادامه داد: گازهای ناشی از سوخت گوگرد نیز ضمن تركیب با اكسیژن و ورود به ریه با هیدروژن خون تركیب شده و موجب تولید خلط در افراد می‌شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خطرناك‌ترین آلاینده را اوزن دانست و گفت: این آلاینده از سایر آلاینده‌ها خطرناك‌تر است زیرا از آلاینده‌های بسیار ریز بوده و با عبور از تمام فیلترهای دهان، حلق، شش و ریه‌ها موجب كم شدن برگشت ناپذیر حجم ریه‌ها شده و درد قفسه سینه را در پی دارد.

 وی آلاینده دیگری كه كمتر مردم با آن مواجه می‌شوند را «سولفور» اعلام كرد و اظهار داشت: این آلاینده اگرچه مخاطرات كمتری به دستگاه تنفسی تحمیل می‌كند ولی با تولید بوی بد، مشابه بوی تخم مرغ گندیده موجب اذیت و آزار افراد می‌شود. این عضو كمیته تخصصی پایش آلودگی هوای تهران در خاتمه به مردم توصیه كرد: هركس این علائم را در خود یافت باید بلافاصله از آن محیط آلوده خارج شده و خود را به محیط امن از نظر پاك بودن هوا برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha