طبق مصوبه شورای عالی سلامت تمام بخش‌های صنعتی ملزم به ارائه پیوست سلامت در طرح‌های خود هستند.

به گزارش سلامت نیوز دكتر حسن آقاجانی مشاور وزیر و مدیركل دفتر وزارتی با اعلام این خبر گفت: طبق این مصوبه وزارت بهداشت با همكاری معاونت راهبردی ریاست جمهوری باید هرساله مصداق‌های طرح‌های بزرگ را مشخص كند تا بخش‌های صنعتی براساس آن پیوست سلامت این طرح‌ها را تهیه و ارائه كنند.
وی افزود: این طرح از برنامه‌های بلندمدت در جهت كاهش آلودگی‌ها از جمله آلودگی‌های هوا در شهرهای بزرگ كشور است كه نتایج مثمرثمری در آینده خواهد داشت.
وی تصریح كرد: براساس ماده 7 قانون جامع آلودگی هوا، وزارت بهداشت مسئول است از اختیاراتی كه دارد با توجه به آلودگی هوا، شرایط مناسب برای سلامت مردم را با همكاری و مشخص كردن سهم سایر دستگاه‌های دیگر از جمله شهرداری‌ها، وزارت كشور، وزارت صنایع و سیستم‌های حمل و نقل فراهم نماید و دستگاه‌های دیگر نیز در راستای تامین سلامتی مردم نقش ایفا كنند.
این فوق تخصص قلب و عضو كمیته تخصصی پایش آلودگی هوا تصلب شرایین (آترواسكلروز) را مهم‌‌ترین تأثیر آلودگی هوا بر قلب و عروق دانست و اظهار داشت: در شهرهای آلوده تمامی فاكتورهای كشنده و خطرناك قلبی اعم از سكته‌ها، آریتمی‌های قلبی، نارسایی قلبی و علایم بالینی این نارسایی‌ها و در نهایت فاكتور مهم «امید به زندگی» تا سطح معنی‌داری افزایش می‌یابد.
وی اضافه كرد: طبق آمار سال 87 بالغ بر 3600 نفر مرگ ثبت شده با آلودگی هوا مرتبط بوده و طی امسال این آلودگی 16 درصد میزان مراجعات به اورژانس‌ها را در بیماران قلبی و 9 درصد در بیماران تنفسی افزایش داده است.
دكتر آقاجانی با اعلام افزایش 30 درصدی آمار مراجعات بیماران قلبی در برخی از مراكز بیمارستانی و اورژانس‌ها طی چند روز اخیر بر اثر افزایش آلودگی هوا، گفت: در سه هفته گذشته میزان افزایش برخی از آلاینده‌های هوا در پایتخت 7/1 تا 2/2 برابر میزان طبیعی بوده است.
وی محصور بودن تهران در بین كوه‌ها را موجب عدم تغییرات جوی دانست و بیان داشت: برخی وسایط نقلیه 40 برابر سایر وسایط هوا را آلوده می‌كنند و طبق گزارشات واصله‌ برخی آلاینده‌ها در سوخت‌های فسیلی چندین برابر حد مجاز است.
وی با توصیه مردم برای پرهیز از استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی مثل بنزین و گازوییل گفت: متأسفانه روزانه بیش از سه میلیون خودرو در پایتخت تردد می‌كنند كه یك میلیون از این خودروها فاقد استانداردهای لازم هستند.
وی تشكیل كمیته تخصصی پایش هوای تهران در وزارت بهداشت را گام مهمی در جهت اجرای قوانین مجلس كه وزارت بهداشت را مسئول پیگیری سلامت مردم در چنین شرایطی می‌داند، ارزیابی كرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha