یك متخصص ارتوپدی اظهار كرد: گرفتگی عضلات در خواب اغلب به دلیل عکس‌العمل یا همان ریفلاکس بیش از حد عضلات است.

به گزارسلامت نیوز دکتر مجتبی آذریانیان در گفت وگو با  ایسنا واحد علوم پزشکی ایران، گفت: گرفتگی عضلات در خواب اغلب به دلیل رفلاکس بیش از حد عضلات است. فرد وقتی در خواب جابجا شده و تکان می‌خورد، ماهیچه‌های ساق پا جمع شده و تاندون‌ها کشیده می‌شوند. این عمل باعث تحریک گیرنده‌های عصبی موجود درتاندون‌ها شده و با فرستادن پیام‌های عصبی به نخاع، منقبض شدن عضلات را اعلام می‌کند. بعضی اوقات عضلات در همان حالت انقباض باقی مانده و صدمه می‌بیند.

وی عنوان کرد: گرفتگی دردناک عضلات در شب، می‌تواند به دلیل صدمات عصبی مانند کوفتگی عصب، آسیب‌های عضلانی، قطع موقتی جریان خون به پاها و مقادیر غیرعادی املاح یا هورمون‌ها در بدن باشد که اگر فرد دارای یکی از این مشکلات باشد، باید به پزشک مراجعه کند.

دکتر آذریانیان در ادامه گفت: شخص اگر مشکل جدی نداشته باشد، می‌تواند قبل از خواب با انجام کارهایی که باعث کاهش رفلاکس (واکنش) کششی می‌شوند از گرفتگی عضلات پا جلوگیری کند که این موارد شامل انجام ورزش مخصوص پا است که باعث کشیدگی ساق پا می‌شود به طوری که فرد روی شکم دراز کشیده و کف دست‌ها را بر روی زمین گذاشته و با بالا و پائین آوردن دست‌ها، شکم را به زمین نزدیک و دور می‌کند. همچنین استفاده از تشک گرماده به مدت 10 دقیقه قبل از خواب كه باعث گرم شدن پا می‌شود نیز مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha