رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: دستگاه‌های تصفیه هوا فقط جنبه تبلیغاتی دارند و مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند.

دستگاه‌های تصفیه هوا مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، كاظم ندافی پنجشنبه در نشست خبری مسئولان وزارت بهداشت درباره آلودگی هوا در دفتر وزیر بهداشت افزود: این روزها تبلیغات زیادی درباره دستگاه‌های تصفیه آلودگی هوا دیده می‌شود، اما اكثر این دستگاه‌ها فاقد مجوز از مراجع قانونی هستند و وزارت بهداشت نیز تاكنون هیچ یك از این وسایل را تأیید نكرده است.

وی ادامه داد: برخی از این دستگاه‌ها نه تنها میزان ‌آلودگی هوا را كم نمی‌كنند بلكه ممكن است آلاینده‌ها را افزایش هم بدهند بنابراین به مردم توصیه می‌كنیم به تبلیغات این دستگاه‌ها توجه نكنند و فقط از دستگاه‌ها و وسایلی كه از سوی اداره كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت تأیید شده‌اند، استفاده كنند.

ندافی در پاسخ به این پرسش فارس كه میزان مرگ ناشی از آلودگی هوا طی روزهای گذشته چقدر بوده است گفت: موارد مرگ ناشی از آلودگی هوا در كشور ما ثبت نمی‌شود و ما نظام ثبت مرگ های ناشی از آلودگی هوا در كشور نداریم به همین علت هیچ متوفایی با گواهی پزشكی به علت مرگ ناشی از آلودگی هوا به بهشت زهرا منتقل نمی‌شود.

وی ادامه داد: آمارهایی هم در مورد تعداد فوتی ناشی از آ‌لودگی هوا اعلام می‌شود مثل اینكه سال گذشته 3600 نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران مردند نیز بر اساس میزان غلظت آلودگی هوا و تعداد روزهای آن و بر اساس مطالعات و محاسبات اپیدمیولوژی بین‌المللی اعلام می‌شود.

رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت افزود: تا سال گذشته 25 مركز سنجش آلودگی هوا در تهران فعال بودند اما تعداد این مراكز امسال به 36 مركز افزایش یافته است.

وی گفت: تمام شاخص‌های آلودگی هوا بر اساس استانداردهای ملی سنجیده و همه آنها مطابق شاخص‌های موجود بر اساس عدد 100 اندازه گیری می‌شوند یعنی اگر این شاخص تركیبی تا عدد 100 را نشان دهد هوا سالم است و هر چقدر بیشتر باشد نشانه آلودگی بیش از حد مجاز است.

ندافی افزود: این شاخص‌ها از سوی سازمان محیط زیست در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و وزارت بهداشت بعد از تحلیل اطلاعات و تطبیق آن با شرایط سلامت مردم هشدارهای لازم را از طریق رسانه‌ها به مردم ارائه می‌كند.

وی در پاسخ به این پرسش فارس كه چرا وزارت بهداشت در زمینه هشدارهای سلامت كمتر فعال است و بیشترین اطلاع رسانی از سوی سازمان محیط زیست و مركز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوا اعلام می شود، توضیح داد: مركز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوا متشكل از نمایندگان وزارت بهداشت، شهرداری، محیط زیست و سازمان هواشناسی است كه روزانه اطلاع رسانی می‌كند و مسئولان وزارت بهداشت نیز در صورت وجود ابهام و لزوم اطلاع رسانی بیشتر طی مصاحبه‌هایی نكات لازم را به مردم اعلام می‌كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha