معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در کشورهای دنیا تورم پزشکی ۵۰ برابر تورم سالانه آنها است ولی در ایران با وجود تورم ۹.۸ درصدی تورم پزشکی برای سال ۹۶ بالغ بر ۵ درصد تعیین شده است، گفت: اگر دو مشکل مهم بیمارستانها حل شود کیفیت درمان بالا می رود.

دو مشکل بیمارستانها حل شود کیفیت درمان بالا می‌رود

سلامت نیوز:معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در کشورهای دنیا تورم پزشکی ۵۰ برابر تورم سالانه آنها است ولی در ایران با وجود تورم ۹.۸ درصدی تورم پزشکی برای سال ۹۶ بالغ بر ۵ درصد تعیین شده است، گفت: اگر دو مشکل مهم بیمارستانها حل شود کیفیت درمان بالا می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم،  محمد حاجی آقاجانی- معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری وزارت بهداشت در تشریح روند تعرفه‌های پزشکی کشور اظهار داشت: سازمانهای بیمه‌گر ادعا داشتند که سازمان برنامه بودجه منابع را براساس بودجه بیمه ها ندیده است.

آقاجانی ادامه داد: این در حالی است که طبق افزایش تورم براساس اعلام بانک مرکزی که 9.8 درصد است، مسلماً باید همین مقدار نیز تعرفه های پزشکی افزایش یابد درحالیکه در کشورهای دیگر تورم سلامت 50 درصد بالاتر از تورم کشورها است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره تصویب 5 درصد رشد در هئیت دولت برای تعرفه های پزشکی عنوان کرد: با این تعرفه در سال 96 بالغ بر 1300 میلیارد تومان کسری خواهیم داشت درحالیکه 9 هزار میلیارد تومان نیز از بیمه ها مطالبه داریم و 9 ماه است هنوز به کادر پزشکی پرداختی های آنها را نتوانستیم بپردازیم، بنابراین با این تعرفه حتی امکان کاهش کیفیت خدمات درمانی وجود دارد، زیرا انگیزه کادر پزشکی کم شده و از طرفی نیز سرمایه گذاری در حوزه سلامت کم رنگ می شود.

آقاجانی در توضیح کتاب تعرفه گذاری کالیفرنیا که برای تعیین ارزش نسبی خدمات پزشکی استفاده می شود، توضیح داد: اجرای این کتاب در ایران امکان ندارد، زیرا برخی ها که می خواهند نامزد نظام پزشکی شوند منتقد این هستند که چرا این کتاب در ایران اجرا نمی شود درحالیکه در 70 کشور از این کتاب استفاده کردند ولی ویرایش بومی آن را برای کشور خود انجام دادند حتی در ایالت های مختلف نیز این کتاب براساس منطقه خود بومی می کنند.

وی ادامه داد: مثلاً در زمینه اجرای این کتاب در آمریکا با کانادا در زمینه های مختلف از جمله جراحی ها، زایمان، سزارین بسیار تفاوت دارد، و هیچ کشوری نیز اصل کتاب را اجرا نمی کنند بلکه اصول این کتاب را براساس مسائل و نیازهای پزشکی خود بومی می کنند. زیرا این کتاب ابزار سیاستگذاری سلامت است، مثلا ما باید با تشویق پزشکان و جراحان تکنیک های کم عارضه برای بیماران را نهادینه کنیم.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین در این کتاب بالغ بر 33 نوع ویزیت تعریف شده است که بیمه ها عنوان می کنند اصلا نمی توانند این همه هزینه ویزیت را پرداخت کنند و این در حالی است که اجرای بسیاری از کدهای دیگر این کتاب نیز باعث می شود هزینه های بسیار بر روی بیمه ها وارد شود، با این حال در سال 93 کتاب کالیفرنیا براساس نیازهای بومی ویرایش شد و امسال نیز ویرایش جدید این کتاب را براساس همان نیازهای پزشکی خواهیم داشت.

آقاجانی گفت: مردم می توانند با شماره 190 به صورت شبانه روزی شکایات خود را در حوزه های مختلف سلامت اعلام کنند تا نظارت ها به صورت سیستماتیک از سوی دانشگاه ها و شخص مردم صورت پذیرد، کما اینکه در طرح تحول سلامت کادر پزشکی و پرستاری بسیار با دولت همراه بودند و امیدواریم در تعرفه سال 97 به سمت اجرای خدمات تمام شده برویم، تا کیفیت خدمات بالا رود و سرمایه گذاری در حوزه سلامت صورت پذیرد. ما انتظار داریم سازمان برنامه بودجه کسری وزارت بهداشت را ببیند یا از بیمه ها جبران کند یا منابعی لحاظ کنند تا به مردم آسیبی وارد نشود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هدف طرح تحول سلامت این بوده است که درصد تورم سلامت کنترل شود، تصریح کرد: هر بیمارستانی انتظار دارد تعرفه بر اساس هزینه خدمت واقعی شود و از طرفی نیز مطالبات آنان به موقع پرداخت شود ولی در هر دو مورد دچار مشکل هستیم ولی علارغم این مشکلات کادر پزشکی فعالیت های خود را انجام می دهند.

آقاجانی خاطرنشان کرد: با این تعرفه 5 درصدی پزشکی در سال 96 به نوعی به بیمه ها تخفیف داده شده است، و مردم کمتر از تورم پرداختی خواهند داشت یعنی با وجود افزایش قیمت‌ها در تمام اقلام و خدمات، در پزشکی کمترین افزایش خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha