همیشه یکی از سوال‌های مهم اولیا و دانش‌آموزان در روزهای منتهی به کنکور سراسری دانشگاه‌ها درباره قرص‌هایی است که ممکن است در صورت مصرف در شب امتحان به عملکرد بهتر دانش‌آموز کمک کند. به بهانه این سوال همیشگی و نزدیک بودن کنکور بر آن شدم توضیحاتی در شماره این هفته چاردیواری ارائه کنم.

سلامت نیوز-*دکتر محمدرضا شالبافان: همیشه یکی از سوال‌های مهم اولیا و دانش‌آموزان در روزهای منتهی به کنکور سراسری دانشگاه‌ها درباره قرص‌هایی است که ممکن است در صورت مصرف در شب امتحان به عملکرد بهتر دانش‌آموز کمک کند. به بهانه این سوال همیشگی و نزدیک بودن کنکور بر آن شدم توضیحاتی در شماره این هفته چاردیواری ارائه کنم.

ریتالین؛ فقط برای افراد بیش‌فعال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از چاردیواری ضمیمه روزنامه جام جم، معروف‌ترین دارویی که در این بین توسط دانش‌آموزان و دانشجویان در ایام منتهی به امتحانات مورد مصرف قرار می‌گیرد متیل فنیدیت نام دارد که در بازار به نام ریتالین فروخته می‌شود. این دارو از بهترین داروها و در واقع موثرترین دارو برای مبتلایان به اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی است؛ اختلالی که معمولا در پیش‌دبستانی یا دبستان تشخیص داده می‌شود و در صورت درمان بموقع و مناسب دارویی می‌تواند واضحا بهبود عملکرد درسی و اجتماعی فرد را به همراه داشته باشد.

حدود نیمی از مبتلایان به این اختلال پس از سنین بلوغ در صورت سابقه درمان مناسب در کودکی می‌توانند بدون دارو نیز عملکرد مناسبی داشته باشند اما حدود نیمی از ایشان پس از بلوغ نیز ناچار به ادامه مصرف ریتالین هستند. مصرف این دارو برای مبتلایان به بیش‌فعالی نه‌تنها نگران‌کننده نیست بلکه لازم و کمک‌کننده است، اما اگر دانش‌آموزی تا دوران نوجوانی سابقه‌ای از تشخیص یا درمان بیش‌فعالی کم‌توجهی نداشته و معمولا هم با تمرکز معمول خودش نتایج تحصیلی خوبی داشته باید بداند مصرف ریتالین در شب‌ها یا روزهای منتهی به امتحان نه‌تنها برای وی کمک‌کننده نیست بلکه می‌تواند به عوارضی آزارنده چون بی‌خوابی، اضطراب یا تپش قلب منجر شود و معمولا فقط احساس تمرکز را بالا می‌برد وگرنه بر عملکرد درسی تاثیر مثبتی ندارد.

خواب آسوده ترجیحا بدون دارو

اگر دانش‌آموزی همیشه خواب آرام و بدون دغدغه‌ای داشته است مصرف دارو برای خواب شب قبل از امتحان برای او بسیار غیرمنطقی و دردسرساز است، اما اگر در هفته‌های اخیر به‌دلیل نگرانی از امتحان یا دلایل دیگر خواب دانش‌آموز با مشکل مواجه شده حتما باید در مراجعه به روانپزشک علل مربوطه بررسی شده و درمان غیردارویی یا دارویی انجام شود. اکیدا به خانواده‌ها توصیه می‌کنم از مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آوری چون زولپیدم و کلونازپام برای دانش‌آموزان خودداری کنند، چون مصرف غیرمناسب این داروها می‌تواند منجر به اختلال در تمرکز و حافظه فرد شود.

*روانپزشک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha