عضو كمیته پیگیری آلودگی هوای تهران از افزایش 16 درصدی مراجعات قلب وعروق و 9 درصدی مراجعات تنفسی در پی آلودگی هوای تهران خبر داد.

افزایش  16 درصد مراجعه بیماران قلبی به بیمارستانها در هوای آلوده

به گزارش سلامت نیوزبه نقاز ایسناا، دكتر حسن آقاجانی فوق تخصص بیماری‌های قلب وعروق و مشاور وزیر بهداشت روز پنجشنبه در نشست خبری پیگیری آلودگی هوای تهران، گفت: از گذشته مساله آلودگی هوا و عوامل مرتبط با آن در وزارت بهداشت مطرح بوده است. از زمان دولت دهم نیز مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت از مباحث اصلی مطرح در وزارت بهداشت بوده است.

وی با بیان اینكه تمام صنایع بزرگ موظف شده‌اند، پیوست سلامت داشته باشند، افزود: پدیده‌ی شهرنشینی عوارضی را به انسان‌ها تحمیل كرده است. در رابطه با ارتباط آلودگی هوا با بیماری‌های قلبی عروقی نیز باید گفت این امر به صورت بلندمدت عوارض دیررسی خواهد داشت. به این ترتیب كه آلودگی هوا در بلندمدت می‌تواند باعث تصلب شرائین شود. بر این اساس تصلب شرائین به دنبال تنفس در هوای آلوده افزایش می‌یابد و امید به زندگی در چنین جوامعی به صورت معنی‌داری كاهش می‌یابد.

وی افزود: در رابطه با مسائل حاد یا كوتاه مدت تاثیر آلودگی هوا بر سلامت قلب و عروق نیز باید گفت كه این مساله می‌تواند شانس سكته‌های قلبی، آریتمی‌های قلبی، تشدید تابلوی نارسایی‌های قلبی و در نهایت مرگ را به دنبال داشته باشد. این موارد در هوای آلوده به صورت معنی‌دار افزایش می‌یابد.

به گفته مشاور وزیر بهداشت، بر اساس آمار سال 1387 بالغ بر 3600 مرگ مرتبط با آلودگی هوا در تهران ثبت شده است. همچنین طی یك بازه زمانی در سال جاری مراجعات اورژانسی قلب و عروق حدود 16 درصد و همچنین مراجعات تنفسی حدود 9 درصد افزایش یافته است. در برخی مراكز تخصصی قلب و عروق نیز میزان مراجعات قلب و عروق 25 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: ذرات 2.5 میكرون از ذراتی هستند كه بیشترین تاثیر را بر سیستم قلب و عروق دارند. پیش از این سنجش این آیتم‌ها صورت نمی‌گرفت، اما از ابتدای سال جاری امكان سنجش این آیتم فراهم شده است. متاسفانه طی دو سه هفته گذشته میزان این ذرات 1.7 تا 2.2 برابر میزان طبیعی بوده است. از آنجا كه تهران در میان كوه‌ها محصور شده است مانور تغییرات جوی بسیارمحدود است. بر این اساس لازم است مصرف سوخت‌های فسیلی، بنزین، گازوئیل و غیره تا حد زیادی كاهش یابد و وسایل نقلیه فاقد استانداردهای لازم از رده خارج شوند. چرا كه در حال حاضر برخی از این وسایل نقلیه 40 برابر وسیله نقلیه استاندارد آلودگی ایجاد می‌كنند.

به گفته آقاجانی، وزارت بهداشت بر اساس ماده 7 قانون مجلس شورای اسلامی مسوول پیگیری آلودگی هواست. ما پیگیری‌های خود را در این زمینه انجام می‌دهیم و امیدواریم مسوولان در سطوح مختلف دولت نقش خودر ا در این زمینه ایفا كنند. وزارت بهداشت از ظرفیت‌های قانونی در شورای عالی سلامت استفاده خواهد كرد اما نقش سه میلیون خودرو كه در سطح شهر تهران تردد می‌كنند بسیار حائز اهمیت است چرا كه حدود یك میلیون این خودروها استانداردهای لازم را ندارند. متاسفانه استفاده از خودروهای تك‌سرنشین به یك قاعده تبدیل شده است.

این فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق گفت: افراد دارای سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی، مبتلایان به دیابت، افراد چاق، زنان، كودكان، شیرخواران و كهنسالان در برابر آلودگی هوا از ریسك بالاتری برخوردارند.

وی توصیه كرد كه در شرایط آلودگی هوا از مواد غذایی آماده‌ی سالم به ویژه میوه‌جات و سبزیجات استفاده شود، چرا كه با پخت و پز درمنزل امكان افزایش آلاینده‌ها بیشتر می‌شود. همچنین مصرف سیگار از سوی سیگاری‌ها در شرایط فعلی هوا هیچگونه توجیه منطقی ندارد و به هیچ‌وجه نباید سیگار مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha