در توافقی كه بنیاد مستضعفان با وزیر بهداشت داشته، قرار است نیمی از زمین 30 هزار متر مربعی دانشگاه توانبخشی واگذار شود.

بنیاد مستضعفان نیمی از اولین دانشكده توانبخشی ایران را تخریب می‌كند

سلامت نیوز:در توافقی كه بنیاد مستضعفان با وزیر بهداشت داشته، قرار است نیمی از زمین 30 هزار متر مربعی دانشگاه توانبخشی واگذار شود.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه قانون نوشت:بنیاد مستضعفان دوباره خبرساز شد. حاشیه‌های واگذاری املاك بنیاد مستضعفان این روزها تمام شدنی نیست. این‌بار نوبت به واگذاری قطب توانبخشی كشور رسیده است؛ قطب توانبخشی كه از قضا در یكی از گران‌ترین مناطق تهران، میرداماد در مساحت 30 هزار متر مربع واقع شده است. دانشگاه جامعی كه تمامی رشته‌های توانبخشی در آن تدریس می‌شود. این دانشگاه كه به نام‌های «مدرسه عالی توان‌بخشی» و «دانشکده‌توان‌بخشی و رفاه اجتماعی» نیز معروف است، اولین دانشکده توان‌بخشی در ایران است. این دانشگاه شامل هشت گروه آموزشی و هفت رشته است که بیشتر این رشته‌ها برای اولین بار در همین دانشکده تاسیس شده‌اند.

مال‌سازی در قطب‌ توانبخشی ایران

در توافقی كه بنیاد مستضعفان با وزیر بهداشت داشته، قرار است نیمی از زمین 30 هزار متر مربعی دانشگاه توانبخشی واگذار شود. مسئولان وزارت بهداشت این توافق را این‌گونه توجیه می‌كنند كه یك دانشگاه 15 هزار متر مربعی با سند، بهتر از دانشگاه 30 هزار متر مربعی بدون سند است. شنیده‌ها حاكی از آن است كه بنیاد مستضعفان قصد دارد نیمی از قطب توانبخشی كشور را به یك مركزی تجاری تبدیل كند. در این طرح واگذاری، بخش‌های مهمی از دانشگاه مانند چندین کلینیک مهم، ساختمان‌های گروه آموزشی، خوابگاه دختران و سلف غذاخوری و ساختمان آموزشی ابن سینا از بین می‌رود. مساله مهم در این واگذاری این است كه با تخریب این بخش‌های دانشگاه، در کار آموزش، درمان و توان‌بخشی دانشکده اختلال به‌وجود خواهد آمد.

حمایت رییس دانشكده از واگذاری

پس از اعتراض‌های گسترده دانشجویان این دانشگاه، رییس دانشکده علوم پزشکی ایران در پاسخ به این اعتراض‌ها گفته است:« براساس اسناد معتبر، حق مالکیت ۳۰ هزار متری بنیاد مستضعفان نسبت به این زمین ثابت شده است و در چند سال اخیر، بار‌ها بحث مطالبه این زمین از دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح شده است. بر این اساس تفاهمنامه‌ای بین وزارت بهداشت و بنیاد مستضعفان مبنی بر بخشش ۵۰ درصدی از سهم این زمین به وزارت بهداشت منعقد شد. بر اساس تفاهمات انجام شده، ۵۰ درصد از زمین متعلق به بنیاد مستضعفان بدون هیچ حدو مرز تعیین‌شده‌ای به وزارت بهداشت بخشیده شده است و نصف دیگر این زمین که شامل آزمایشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی می‌شود، به مالک اصلی خود بازگردانده خواهد شد؛ بنابراین براساس یکی از بندهای این تفاهمنامه، تا ساخت مجدد خوابگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشجویی در منطقه‌ای دیگر، بخش مربوطه در اختیار دانشگاه علوم‌پزشکی خواهد بود.هیچ مشکلی در روند کار آموزشی دانشکده علوم توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران ایجاد نخواهد شد و تفاهمات و همکاری‌های شایسته بابنیاد مستضعفان انجام شده است».

نامه سرگشاده دانشجویان معترض

دانشجویان معترض در نامه‌ای سرگشاده به وزیر‌بهداشت درباره واگذاری نیمی از دانشگاه اینچنین گفته‌اند:« دانشگاه توانبخشی قبل از پیروزی انقلاب، تحت عنوان پرورشگاه معنوی و بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی، طبق مصوبه شورای انقلاب اسلامی همراه با بیش از 40 موسسه خیریه و نهاد دولتی و غیردولتی به سازمان بهزیستی کشور انتقال یافت و تحت عنوان مرکز نگهداری شماره پنج بهزیستی به امر نگهداری از فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست مبادرت كرد. در سال 1358 ازسوی شهید فیاض بخش، وزیر مشاور و رییس وقت سازمان بهزیستی کشور، نامه‌ای جهت تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور در رشته‌های توان‌بخشی به دانشکده توان‌بخشی و رفاه اجتماعی پیشین تحویل داده شد».

دانشگاه توانبخشی در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع در خیابان شاه‌نظری میرداماد، دارای فضای خوابگاهی (برای خانم‌ها در داخل فضای دانشکده و برای آقایان در خارج از آن)، فضای سبز، فضای ورزشی، فضای آموزشی و فضای درمانی (کلینیک‌های مختلف) است.

سند دانشگاه عمدا گم شده است

اعتراض دانشجویان دانشگاه توانبخشی نسبت به این واگذاری، انعكاس گسترده‌ای در شبكه‌های اجتماعی داشته است. یكی از دانشجویان معترض كه نخواست نامش فاش شود، به «قانون» درباره واگذاری دانشگاه از سوی بنیاد مستضعفان گفت: « دانشگاه توانبخشی سندی دارد كه به‌گفته مسئولان بنیاد مستضعفان، این سند گم شده است، شایبه‌های فراوانی درخصوص گم شدن این سند وجود دارد. به اعتقاد ما این سند، عمدا گم شده است. اما مساله این است چرا از اداره ثبت اسناد در این‌باره استعلام نمی‌گیرند. درچند دهه اخیر، بارها دانشگاه توانبخشی مورد دعوای دستگاه‌های مختلف اداری كشور بوده است. در دهه 60 نیز، بنیاد مستضعفان شكایتی درخصوص مالكیتش در دانشگاه مطرح كرده بود كه در آن زمان بنیاد مستضعفان در دادگاه درخصوص این ادعا محكوم شد».

قطب توانبخشی را تخریب نكنید

او ادامه داد:« طبق قانون، آن‌ها نمی‌توانند تمامی یك فضای آموزشی را تصاحب كنند؛ به همین دلیل نیمی از دانشگاه قرار است واگذار شود.

اینجا تنها دانشكده در كل كشور است كه تمامی 6 رشته توانبخشی، فیزیوتراپی، ارتوپد پروتز، شنوایی، بینایی، گفتاردرمانی و كاردرمانی را كنار هم دارد. علاو‌ه‌بر این تمامی امكانات روز دنیا را نیز در این مركز گردآوری كرده‌اند كه خدمات بسیاری را به معلولان ارائه می‌دهند. اگر نیمی از دانشگاه را واگذار كنند ، هرگز نمی‌توانند دوباره چنین مجموعه كامل و با كیفیتی را دركنار هم جمع كنند. با این اقدام، قطب توانبخشی كشور تخریب می‌شود».

چرا بنیاد از دیگر املاكش استفاده نمی‌كند؟

این دانشجو با اشاره به اختلال در كار دانشگاه با واگذاری نیمی از آن، بیان كرد:« طبق توافقی كه بنیاد مستضعفان و وزیر بهداشت انجام داده‌اند، قرار است خوابگاه دختران، سلف غذاخوری، ساختمان اساتید، دپارتمان كاردرمانی، فیزوتراپی و چندین دپارتمان دیگر واگذار شود. تجربه ثابت كرده است كه دانشگاه‌هایی كه ادغام شده‌اند با آسیب‌های جدی مواجه شده‌اند. دانشگاه‌ایران به‌دلیل برخی از مسائل با دانشگاه تهران ادغام شد كه از این بحث بسیار متضرر شد.

به‌گفته مسئولان بنیاد مستضعفان، زمینی در منطقه2 و علی‌آباد، جایگزین زمین در اختیار دانشگاه قرار می‌دهند كه زمان واگذاری آن‌نیز مشخص نیست. حال پرسش این است بنیاد مستضعفان كه املاك بسیاری در اختیار دارد، به چه دلیلی می‌خواهد یك دانشگاه را نصف كند و بعد دوباره در جایی دیگر به آن دانشگاه زمین معوض بدهد؛ ضرورت این جابجایی چیست؟ مگر فلسفه وجود بنیاد مستضعفان، كمك به اقشار مستضعف جامعه نیست؟ این اقدام بنیاد با فلسفه وجودیش تناقض كامل دارد. آن‌ها نمی‌توانند از یك طرف بگویند خدمتگزار مستضعفان هستند و از طرف دیگر بزرگ‌ترین مركز توانبخشی كشور را كه به مستضعف‌ترین قشر جامعه معلولان خدمات می‌دهد، تخریب كنند».

بنیاد مستضعفان علیه توانبخشی

به‌گفته مسئولان وزارت بهداشت، بنیاد مستضعفان تنها دو راه‌ پیش پای آن‌ها نهاده است؛ نخست تخلیه دانشکده توانبخشی یا اینكه مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان بابت تملك زمین دانشكده به بنیاد مستضعفان پرداخت كنند. باتوجه به پیشنهاد بنیاد مستضعفان، واگذاری نیمی از قطب توانبخشی كشور، تنها راه‌حل منطقی برای حفظ دانشگاه توانبخشی از دیدگاه مسئولان وزارت‌بهداشت است. جامعه ایرانی از دولت تا مردم در عمل نشان داده‌اند كه با معلولان نامهربان بوده‌اند. سهم صفر درصدی آن‌ها از خدمات، امكانات و فضاهای شهر و همچنین بازار كار،گواه روشنی بر این مساله است. نكته جالب توجه در بحث واگذاری قطب توانبخشی كشور، این است كه بنیاد مستضعفانی كه وظیفه حمایت و خدمات‌رسانی به قشر مستضعف جامعه را دارد، این اقدام را انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha