تحقیقات نشان داده مرتب وزن کردن خود – به صورت روزانه یا هفتگی – با کاهش وزن در ارتباط است.

برای یک کاهش وزن موفق، هر چند وقت یکبار خود را وزن کنیم؟

سلامت نیوز:تحقیقات نشان داده مرتب وزن کردن خود – به صورت روزانه یا هفتگی – با کاهش وزن در ارتباط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، من مادر دو دختر جوان هستم و همین طور که آنها بزرگ می شدند سعی کردم ترازو را از خانه مان دور نگه دارم. به عنوان یک مادر نمی خواستم دخترانم خودشان را بر اساس ارقامی که روی ترازو می بینند ارزیابی کنند. به شخصه، سایه ظلم ترازو را روی سرم حس کرده ام – مانند بسیاری دیگر از خانم ها – و ارزش و اعتبار خود را با بالا و پایین رفتن چند کیلوگرم روی ترازو می سنجیدم.

به عنوان یک زن جوان، دچار اختلال تغذیه ای شده بودم و قسمت بزرگی از روند بهبود یافتنم شامل خوردن آنچه دوست داشتم و پرهیز از رفتن روی ترازو می شد. حالا به عنوان یک فرد بالغ، سالی یک بار خودم را وزن می کنم. غذای خوب می خورم، ورزش می کنم و از آنجا که از نظر ژنتیکی هم مورد عنایت خدا قرار گرفته ام بدنم زیاد تغییر نمی کند، اما این مورد درباره همه مراجعینم صدق نمی کند. بسیاری از خانم ها حتی وقتی که غذای خوب می خورند و ورزش می کنند باز هم با وزنشان مشکل دارند.


قسمت دشوار؟ وزن اهمیت دارد

وقتی مطبم را راه اندازی می کردم دائم با این سوال روبرو بودم که آیا باید مراجعینم را در هر بار مراجعه، وزن کنم؟

من باید ناراحتی های شخصی شان را نیز به حساب بیاورم. یک سوم جمعیت جهان اضافه وزن دارند و بسیاری از بیماری های شایع – بیماری های قلبی، دیابت، سرطان، سکته مغزی، کلسترول بالا – به چاقی مربوط می شوند. بنابراین وزن اهمیت دارد. اگر بتوانم با کاهش وزنی که مراجعم سال پیش اضافه کرده، فشار خونش را پایین بیاورم این کار را خواهم کرد.

بیشترین استفاده ای که از وزن در کارم می کنم، این است که به مراجعین ناامید با افزایش وزن نشان می دهم تنها یک کیلوگرم به وزنشان اضافه شده است و نباید خود را بابت آن سرزنش کنند. سپس به آنها می گویم بیا ببینیم چگونه می توانیم سبک غذا خوردن و ورزشت را تغییر دهیم تا بتوانی بدنت را التیام ببخشی. با این حال اگر کسی نخواهد وزن کند این کارها را انجام نمی دهیم. اگر هم کسی دچار اختلال وزن باشد، او را به صورت کورکورانه وزن نمی کنیم، فقط من وزنش را می بینم بدون اینکه خودش بفهمد.


  ایجاد مرزهای روشن، کلید استفاده از ترازو به روشی سالم است

اینکه هر کدام از ما چه زمانی باید خود را وزن کند، چه معنایی می تواند داشته باشد؟ اول اینکه بسیار مهم است که درک کنید، وزنتان در واقع کشش گرانشی تان روی زمین است. بین چربی، آب، عضله یا بافت های هم بند تمایزی وجود ندارد اما وجود هر کدام از اینها پیامدهای متفاوتی برای بدن دارند. ما به صورت کلی به دنبال بافت عضلانی بیشتر و هیدراتاسیون سلولی بهتر هستیم و بسیاری از افراد به کاهش مقداری چربی نیاز دارند. ناگفته نماند بیشتر بیمارانی که از آنها خواستم خود را وزن کنند، افرادی بودند که باید وزن اضافه می کردند. برای بسیاری از افراد، اضافه کردن وزن و بافت عضلانی کاری بسیار دشوار است و به یک برنامه غذایی دقیق برای افزایش وزن نیاز دارد.

تحقیقات نشان داده مرتب وزن کردن خود – به صورت روزانه یا هفتگی – با کاهش وزن در ارتباط است. من مراجع زیبایی داشتم که همه کارها را درست انجام می داد: مرتب ورزش می کرد، درست غذا می خورد، فوق العاده باهوش و متفکر بود و همچنان با پایین نگه داشتن وزنش مشکل داشت. تنها راهی که می توانست به وسیله آن موفق شود این بود که خود را مرتب وزن کند. وزن بدن ریز اندام او، بلافاصله پس از دریافت کالری اضافی افزایش می یافت. از آنجا که برای این افراد کاهش وزن از افزایش آن بسیار دشوارتر است. او توانست با دریافت مرتب بازخورد، بعد از اضافه کردن 1 کیلوگرم به جای 10 کیلوگرم روش تغذیه و ورزش خود را تغییر دهد.


بنابراین هر چند وقت باید خود را وزن کنیم؟

من فکر می کنم سالی یکبار برای همه ایده خوبی باشد. اما اگر سعی دارید وزن اضافه کنید یا کم کنید، با عقل جور در می آید که هفته ای یکبار خود را وزن کنید. اما اگر پا گذاشتن روی ترازو برایتان با احساسات بد و تنفر از خود همراه است، بهتر این است که از دیگر روش ها استفاده کنید! برای مثال اندازه گیری دور کمر، راهی مناسب برای دنبال کردن روند کاهش چربی است ( سوزاندن چربی از کاهش وزن مهم تر است! ) یا می توانید خیلی ساده به سایز لباس هایتان دقت کنید.

به خاطر داشته باشید که ارزش یک انسان به روح اوست، نه عددی که روی ترازو می آید و یا مقدار پولی که در حساب بانکی اش دارد! من همیشه می گویم هیچکس نمی تواند وزن کم کند و آن را نگه دارد، چون بیشتر افراد از خودشان متنفرند. کاهش وزنی که به خاطر تنفر از خود تحریک شده باشد در واقع نتیجه ای برعکس خواهد داشت. ما بهبود سلامت و رفتاری مناسب تر را انتخاب کردیم چون خودمان را دوست داریم، چون می دانیم شایسته سالم زندگی کردن هستیم. اگر خود را با چنین ذهنیتی وزن می کنید هیچ ایرادی ندارد، انجامش دهید!

نویسنده: دکتر ریچل کارلتن آبرامز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha