اعضای کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی در تصمیم گیری های این هفته به اتفاق آرا تصمیم به تقویت موارد مرتبط با کنترل دخانیات در سراسر جهان گرفتند.

به گزارش سلامت نیوز جلسه ی چهارم اعضاء، درحالی برگزار شد که تعدادی از کشورها با فشار رو به رشد صنایع دخانیات مواجه شده اند.
بنابراین، اعضای کنوانسیون بیانیه ای را به تصویب رساندند که توسط کشور میزبان، اروگوئه، پیشنهاد شد. بر اساس این بیانیه، تعهدات اعضاء برای اولیت بندی اقدامات بهداشتی و تبادل اطلاعات در زمینه ی فعالیت های صنعت دخانیات، که با اجرای سیاست های بهداشت عمومی در ارتباط است، مورد تاکید مجدد قرار گرفته است.
در نشست اروگوئه، مرور پیشرفت های به دست آمده در اجرای بندهای کنوانسیون طی سال های اخیر صورت پذیرفت و دستورالعمل های جدید برای اعضاء به منظور اجرا کردن سایر مفاد پیمان نامه ارائه شد.   
تصمیمات کنفرانس را می توان در بند های زیر خلاصه کرد.
•    مقادیر افزودنی های طعم دهنده که تمایل به مصرف دخانیات را افزایش می دهد، باید تنظیم شود تا تعداد افراد مصرف کننده های دخانیات به خصوص جوانان کاهش یابد.
•    مراکز ترک اعتیاد باید با سیستم بهداشت عمومی ادغام گردند. این امر به منظور در دسترس بودن هرچه بیشتر برای افرادی که قصد ترک مصرف را دارند باید انجام شود.    
•    اعضاء باید زیر ساخت ها و ظرفیت لازم برای حمایت آموزشی و ارتباطی را ایجاد کنند. در نتیجه سطح آگاهی عمومی بالا رفته تغییرات گسترده ای در سطح اجتماع اتفاق می افتد.    
 گزارش های از قیمت ها و سیاست های مالیات گذاری محصولات دخانیات مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و هیئت های نماینده در راستای تشکیل کارگروه هایی با وظیفه ی بررسی اجرایی شدن دستورالعمل ها موافقت کردند.
 بنابر تصمیمات اتخاذ شده قرار شد، کار بر روی سیاست های پایدار اقتصادی در برابر صنایع دخانیات تمدید شود و در نتیجه گزینه های مناسب برای مقابله با صنعت دخانیات تعیین شوند.
هیئت های نمایندگی، همچنین تصمیم گرفتند تا مذاکرات در یک پروتکل برای مبارزه با تجارت غیرقانونی دخانیات ادامه یابد و در سال 2012 به تکامل برسد.
علاوه بر این، اعضاء، تصمیم هایی برای تعامل و همکاری با موسسات و نهادهای بین المللی با هدف اجرای تعهدات و کمک به کشورهای در حال توسعه در دستیابی به اهداف خود در اجرای تعهدات این کنوانسیون، گرفتند.
کنفرانس همچنین تلاش می کند تا هماهنگی در جمع آوری اطلاعات آغازی را در زمینه ی کنترل دخانیات ایجاد کند و نتایج گزارشات مربوط به اجرای مفاد تعهدنامه‌ را با جلسه ی دوسالانه ی پلیس تطابق دهد.  
سایر کارهایی که لازم الاجرا می باشند عبارت اند از؛
o    کنترل و پیشگیری از مصرف محصولات اعتیادزا (دخانیات بدون دود) بدون دود و "سیگار الکترونیکی"
o    توجه به این نکته که؛ تعهد فرد به سلامتی، بر عدم مصرف دخانیات تاثیر می گذارد.
o    تبلیغات برون مرزی
 کنفرانس، 171 عضو از متعهدان کنوانسیون را در بر دارد و لازم به ذکر است که کنوانسیون کنترل دخانیات اولین مجمع جهانی تحت حمایت سازمان بهداشت جهانی می باشد و ابعاد قانونی جدیدی را برای همکاری های بهداشتی در سطح جهان ارائه می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha