فرزندان والدین سیگاری از پدر و مادر خود الگوبرداری می‌كنند و حتی برخی مواقع، آنان سیگار مورد نیاز پدر یا مادر خود را می‌خرند. بدین ترتیب قبح استعمال سیگار برای آنان شكسته می‌شود

سلامت نیوز: دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: بالغ بر60 درصد افراد سیگاری كه به كلینیك‌های ترك سیگار مراجعه كرده‌اند، پدر یا مادرشان و یا هر دوی آنها سیگاری بوده‌اند بنابراین یكی از علل گرایش فرزندان به سیگار، معاشرت مداوم آنان با والدین سیگاری است.

دكتر محمدرضا معدنی در گفت وگو با  ایسنا، افزود: فرزندان والدین سیگاری از پدر و مادر خود الگوبرداری می‌كنند و حتی برخی مواقع، آنان سیگار مورد نیاز پدر یا مادر خود را می‌خرند. بدین ترتیب قبح استعمال سیگار برای آنان شكسته می‌شود.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به وضعیت قاچاق سیگار اظهار كرد: قاچاق سیگار با تلاش معاونت پیشگیری، هماهنگی سازمان‌ها و استان‌های ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز و مسئولان شركت دخانیات تا حدودی در كشور كنترل شده است.

وی درباره راه‌های مبارزه با فروش سیگار به صورت نخی گفت: بر اساس یكی از مواد قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات، فروش سیگار به افراد زیر 18 سال و به صورت نخی ممنوع است. در این جهت فرهنگ سازی، اطلاع رسانی گسترده و اندیشیدن تدابیر لازم از سوی متولیان نظام سلامت كشور برای اجرایی كردن این ماده ضرورت دارد.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات در ادامه اظهار كرد: طبق قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات اگر فروش سیگار نخی در مغازه‌ای دیده شود باید پرونده كسب این واحد صنفی توقیف، جریمه یا باطل شود. اجرایی كردن این رویه نیازمند بسترسازی خاصی است كه زمان بر است.

وی افزود: افراد زیر 18 سال در جهان به‌ راحتی سیگار تهیه می‌كنند چرا كه ارزان و قابل دسترس است و با رنگ و لعاب خاصی عرضه می‌شود. در این شرایط قوانینی برای محدود كردن مصرف سیگار وضع شده است تا دسترسی به آن كاهش یابد و جذابیت ظاهری بسته سیگار با چاپ تصاویر هشداردهنده از بین برود. از سوی دیگر، یك نخ سیگار با پرداخت 20 تومان قابل خرید است ولی اگر سیگار به صورت بسته‌ای فروخته شود حدود 600 تا هزار تومان باید برای خرید آن پرداخته شود بنابراین فروش بسته‌ای سیگار تمایل به مصرف سیگار را كاهش می‌دهد.

معدنی در پایان با بیان اینكه یكی از راه‌های كاهش مصرف دخانیات، افزایش قیمت سیگار است، گفت: با اجرایی كردن این تصمیم، قشر كم درآمد قادر به خرید سیگار نیست در نتیجه به ترك این ماده دخانی تمایل پیدا می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha