یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن انتقاد از اجازه به فعالیت شرکت‌های سرمایه گذاری خارجی در زمینه تولید دخانی در ایران گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی با کمترین هزینه در زمینه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در کشور سالیانه ۸۰۰۰ میلیارد تومان درآمد دارند.

گام اول مبارزه با دخانیات، اراده قوی برای مبارزه با قاچاق است

سلامت نیوز:یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن انتقاد از اجازه به فعالیت شرکت‌های سرمایه گذاری خارجی در زمینه تولید دخانی در ایران گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی با کمترین هزینه در زمینه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در کشور سالیانه ۸۰۰۰ میلیارد تومان درآمد دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،محمدحسین قربانی در مراسم هفته ملی مبارزه با دخانیات که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن اشاره به گسترش مصرف مواد دخانی در میان نوجوانان، دانشجویان و دانش آموزان اظهار کرد: یکی از مهمترین مولفه‌های استراتژی سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با دخانیات، مالیات است. این سازمان پیش بینی کرده است اگر همه کشورها بتوانند تا سقف ۷۰ درصد مالیات بر خرده فروشی را اعمال کنند میزان مصرف دخانیات ۳۷ درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: این قانون در ایران در سال ۱۳۷۵ به تصویب رسید. برآورد می‌شود اگر در کشور ما ۶۰ درصد مالیات بر خرده فروشی لحاظ شود بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت منفعت خواهد داشت.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه قوانین مصوب در حوزه دخانیات اراده‌ای برای اجرا شدن می‌خواهد، ادامه داد: امروز ما در ایران ۵ درصد مالیات بر خرده فروشی دخانیات دریافت می‌کنیم. در بودجه بندی سال ۹۶ تلاش کردیم که مجلس را قانع کنیم بهترین مولفه برای مبارزه با دخانیات مالیات است اما موفق نشدیم. ما هنوز نتوانستیم آمار صحیحی درباره مصرف، تولید و واردات دخانیات داشته باشیم. اما نزدیکترین آمار که صحیح به نظر می‌رسد این است که بیش از ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود.

قربانی آمار تولید سیگار در کشور را سالیانه ۱۲ میلیارد نخ اعلام کرد و گفت: باقیمانده حدود ۶۵ میلیارد نخ سیگار از طریق قاچاق یا سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی به دست مصرف کننده می‌رسد. این شرکت‌ها سالیانه ۸۰۰۰ میلیارد تومان درآمد از راه فروش سیگار در ایران دارند. همچنین از جیب مردم سالیانه ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های ناشی از مصرف مواد دخانی می‌شود.

قربانی با تاکید بر اینکه باید در کشور اراده‌ای برای جلوگیری از قاچاق سیگار وجود داشته باشد، ادامه داد: ۷۰ درصد هزینه تولید سیگار مربوط به توتون و ۲۰ درصد آن هزینه تولید است. تمام ۷۰ درصد مربوط به توتون سرمایه گذاری قاچاق است. وقتی بحث جلوگیری از واردات برنج قاچاق در کشور مطرح شد، می‌گفتند که اگر جلوی واردات را بگیریم قاچاق می‌شود اما ما باور داریم که با اراده می‌توان جلوی قاچاق سیگار به کشور را نیز گرفت.

وی همچنین نسبت به رواج تنباکوی معسل هشدار داد و گفت: همه تنباکوی معسل موجود در ایران واردات است و نمی‌دانیم چه ناهنجاری‌هایی در تولید آن وجود دارد. ۱۰ درصد این تنباکوهای معسل از طریق قاچاق وارد می‌شود. اما تلاش کردیم تا در برنامه ششم توسعه برای تنباکوی وارداتی ۴۰ درصد مالیات لحاظ شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در هیچ کجای دنیا تولید دخانیات بدون نظارت و محدودیت برای سرمایه گذار خارجی انجام نمی‌شود اما ما به بهانه اشتغال این صنعت را در اختیار آنها گذاشته‌ایم و نظارت و دخالتی در تولید نداشتیم. این کار بزرگترین اشتباه ما بود. همانطور که در اصل ۴۴ به بهانه خصوصی سازی وارد کار خصولتی سازی شدیم و اینجا هم کلاه بزرگی سر ما رفته است.

قربانی گام اول مبارزه با دخانیات را اراده قوی برای مبارزه با قاچاق دانست و تاکید کرد: مولفه دوم برای کنترل و مبارزه با دخانیات مالیات است،‌ اگر قرار است کسی هزینه مصرف دخانیات را بدهد باید از جیب خود آن را بپردازد. وضع قوانین بازدارنده و اقدامات فرهنگی نیز در این زمینه موثر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha