میانگین سنی بروز ضایعات نخاعی در جهان حدود 31 سالگی است و 60 درصد از این معلولان، حدود 15 تا 30 سالگی دچار این مشكل می‌شوند، بنابراین ضایعات نخاعی، بیماری جوانان است.

سلامت نیوز: استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: اغلب معلولان ضایعات نخاعی در طول عمر خود ابتلا به زخم بستر را تجربه می‌كنند، این در حالیست كه بروز زخم بستر و پوكی استخوان با میزان فعالیت آنان نسبت عكس دارد به گونه‌ای كه هر چقدر معلول فعال‌تر باشد و بهتر درمان شود، كمتر احتمال دارد به زخم بستر مبتلا شود.

دكتر ایرج عبداللهی در گفت وگو با  ایسنا، با اشاره به ابتلای معلولان ضایعات نخاعی به زخم بستر، اظهار كرد: میانگین سنی بروز ضایعات نخاعی در جهان حدود 31 سالگی است و 60 درصد از این معلولان، حدود 15 تا 30 سالگی دچار این مشكل می‌شوند، بنابراین ضایعات نخاعی، بیماری جوانان است.

وی با بیان اینكه پوشش بیمه‌ای برای فیزیوتراپی معلولان ضایعات نخاعی بسیار ضعیف است، خاطرنشان كرد: در حالی كه حداقل هزینه یك جلسه فیزیوتراپی این معلولان، حدود 20 هزار تومان است، سازمان‌های بیمه‌گر دولتی مانند خدمات درمانی و تامین اجتماعی 5 یا 6 هزار تومان این مبلغ را می‌پردازند.

عبداللهی تاكید كرد: اگر سازمان‌های بیمه‌گر، هزینه‌های درمانی معلولان ضایعه نخاعی را پوشش مناسبی دهند، بخش خصوصی به تجهیز مراكز درمانی خود، آشنا سازی نیروی انسانی با خدمات مربوط به معلولان ضایعات نخاعی و پذیرش بیماران تشویق می‌شود كه در صورت تحقق این امر به بیماران ضایعات نخاعی كمك بزرگی می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی با بیان این كه فیزیوتراپی معلولان ضایعات نخاعی نیازمند ابزار خاصی است كه در مراكزعادی فیزیوتراپی وجود ندارد، خاطرنشان كرد: تعرفه دولتی فیزیوتراپی معلولان ضایعات نخاعی به قدری پایین است كه سرمایه گذاری در این زمینه برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست، بنابراین این دسته از معلولان برای دریافت خدمات به مراكز سازمان بهزیستی یا بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌كنند.

وی با اشاره به عوارض متعدد جسمی و حركتی معلولان ضایعات نخاعی گفت: پوكی استخوان، محدودیت مفصلی، زخم بستر و ناهنجاری‌های استخوانی از جمله این عوارض است كه برای جلوگیری از تشدید آن‌ها، فیزیوتراپی مستمر، ضروری است.

عبداللهی در پایان اظهار كرد: انجام فیزیوتراپی به این بیماران امكان می‌دهد تا بتوانند از قابلیت‌های باقیمانده خود استفاده كنند و با تقویت آن‌ها تا حدامكان زندگی مستقلی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha