چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 217288

طول عمر و هوش؛ ظاهر امر یا حداقل باور اغلب ما این چنین است که میان این دو ارتباط خاصی وجود ندارد؛ اما این تنها تصور ماست، آن هم یک تصور اشتباه.

چرا باهوش ها طول عمر بیشتری دارند؟

سلامت نیوز: طول عمر و هوش؛ ظاهر امر یا حداقل باور اغلب ما این چنین است که میان این دو ارتباط خاصی وجود ندارد؛ اما این تنها تصور ماست، آن هم یک تصور اشتباه.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، خلاف باورهای عموم مردم که هوش و طول عمر را دو مقوله کاملاً مجزا می دانند؛ متخصصین بر این اعتقاد هستند که افراد باهوش نسبت به دیگران عمر طولانی تری خواهند داشت. بر این اساس، احتمال مرگ بر اثر بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرطان در کودکانی که بهره هوشی بالایی دارند کمتر از دیگران است.

علاوه بر این، خطر مرگ به دلیل آسیب های جسمی شدید، بیماری های مرتبط با سیستم هضم و  آلزایمر این گروه را کمتر تهدید می کند. متخصصین دانشگاه ادینبورگ بر این عقیده هستند که افراد باهوش بهتر و بیشتر از سایرین به شیوه های خود مراقبتی توجه دارند و آنها را به کار می گیرند؛ چنین افرادی کمتر سیگار می کشند و در مجموع سبک زندگی سالم تری را دنبال می کنند.

با این حال نباید به سادگی از کنار نقش اثرگذار ژنتیک در این ماجرا عبور کرد. کارشناسان این حوزه می گویند: همان طور که DNA موجب هوش بیشتر برخی افراد می شود، سلامت جسمانی آنها را نیز تضمین می کند. در واقع، همان ژنی که هوش بیشتری نصیب فرد می کند از ابتلای فرد به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند و به نوعی سپر محافظ بدن محسوب می شود.

اگرچه دلیل اصلی طول عمر بیشتر افراد باهوش مشخص نیست و طیف گسترده ای از عوامل مانند: ژنتیک، تحصیلات بیشتر، موقعیت اجتماعی بهتر و محرومیت کمتر را در بر می گیرد؛ ولی هیچ شکی وجود ندارد که هر چه IQ فردی بالاتر باشد احتمال مرگ او در سنین جوانی کاهش پیدا می کند.

منبع telegraph


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha