یک نماینده مجلس گفت: اگر نمونه آزمایشگاهی با مشخصات بیمار ارسال شود، کشور مقابل می‌تواند برداشت‌های ژنتیکی از نمونه‌های آزمایشگاهی داشته باشد، بنابراین وزارت بهداشت و درمان باید توضیحات لازم را در این رابطه ارائه کند.

خطر سرقت ژنتیکی با ارسال نمونه‌های آزمایشگاهی به خارج از کشور

سلامت نیوز:یک نماینده مجلس گفت: اگر نمونه آزمایشگاهی با مشخصات بیمار ارسال شود، کشور مقابل می‌تواند برداشت‌های ژنتیکی از نمونه‌های آزمایشگاهی داشته باشد، بنابراین وزارت بهداشت و درمان باید توضیحات لازم را در این رابطه ارائه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد جواد جمالی درخصوص اخباری مبنی بر صدور مجوز برای ارسال نمونه های آزمایشگاهی به خارج از کشور به منظور تشخیص پزشکی، گفت: جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهای برخوردار درحوزه بهداشت و درمان و تشخیص های پزشکی است، بنابراین تاکنون سابقه‌ای از ارسال نمونه های آزمایشگاهی به کشورهای دیگر وجود نداشته و باید مشخص شود این نمونه ها بر چه اساسی قرار است به کشور دیگری ارسال شود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه این موضوع از ابعاد امنیتی نیز دارای اهمیت است، افزود: اگر نمونه آزمایشگاهی با اسم و مشخصات بیمار ارسال شود، مسئولان کشور مقابل می توانند برداشت های ژنتیکی از نمونه های آزمایشگاهی داشته باشند؛ بنابراین مسئولان وزارت بهداشت و درمان باید توضیحات لازم را برای نحوه ارسال و  نوع آزمایش های ارسالی به کشورهای دیگر ارایه کنند.

وی با بیان اینکه نوع آزمایش‌ها مبنی بر بالینی، فوق تخصصی در زمینه بیوشیمی، میکروب و پاتولوژی ارسالی به خارج از کشور باید مشخص شود، تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان باید دراین زمینه شفاف سازی کند، یعنی باید مشخص شود که نمونه‌های آزمایشی برای تشخیص‌های پزشکی در چه حوزه‌ای‌ است؛ ضمن اینکه دستورالعمل‌های کلی نیز خود دارای ایراد است.

نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه هیچ نقص و کمبودی درحوزه تجهیزات پزشکی در زمینه تشخیص نمونه های آزمایشگاهی درخصوص نوع بیماری وجود ندارد، به خانه ملت گفت: کشور ما در حوزه تشخیص پزشکی دارای امکانات و تجهیزات لازم و کافی است، بنابراین ارسال نمونه های آزمایشگاهی هیچ دلیل قانع کننده‌ای ندارد.
 سیامک سمیعی مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت «دستورالعمل صدور مجوز برای ارسال نمونه‌های آزمایشگاهی به خارج از کشور به منظور تشخیص پزشکی را به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد.»

وی افزود: مطابق تبصره 4 ماده 2 فصل اول آیین نامه تأسیس و اداره امور آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی، کلیه آزمایشگاه‌های متقاضی ارسال نمونه‌های بالینی به خارج از کشور مکلف به اخذ مجوز از این اداره کل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha