بیشترین رویدادی كه در شهرها روی می‌دهد به این دلیل است كه مردم مجبور می‌شوند برای درمان به مراكز خصوصی مراجعه كنند و این امر باعث می‌شود تا مردم هزینه‌های سلامت خود را از جیب خود پرداخت كنند و سازمان جهانی بهداشت در جریان توسعه طرح پزشك خانواده به مناطق شهری توسط دولت ایران است.

طرح پزشك خانواده ایران برای هر1500 نفر یك پزشك مستقر كند
سلامت نیوز: نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: بیشترین فعالیت‌های طرح پزشك خانواده ایران مربوط به مناطق روستایی است كه 30 درصد جمعیت كشور را شامل می‌شود و در این مناطق نیز یك پزشك كه برای 4 هزار نفر یك پزشك اختصاص داده در حالی كه باید به ازای هر 1500 نفر یك پزشك مستقر شود.

آمبروجیو ماننتی در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: در 30 سال گذشته وضعیت بهداشت در ایران به خصوص در مقایسه با كشورهای منطقه خاورمیانه بسیار ارتقاء یافته است و مواردی كه به عنوان شاخص می‌توان از آنها نام برد شامل كاهش مرگ و میر مادران، كودكان و همین‌طور افزایش امید به زندگی در طول این 30 سال در ایران است.

وی به توسعه‌های اجتماعی و اقتصادی ایران نیز اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال از بخش بهداشتی، سیستم‌های بهداشتی اولیه ایران به خصوص در مناطق روستایی خیلی خوب جواب داده است و نیازهای مردم و اولویت‌های بهداشتی افراد ساكن این مناطق را به خوبی پوشش داده شده است.

* 60 درصد هزینه‌های خدمات درمانی ایران را مردم شخصاً پرداخت می‌كنند

ماننتی افزود: از مواردی كه ایران باید در زمینه بهداشت خود ارتقاء دهد. در گام نخست رفع ناعدالتی و نابرابری‌ها در سلامت بر اساس نقاط جغرافیایی و همچنین میزان درآمدها و مسائل اجتماعی است زیرا 60 درصد هزینه‌های خدمات درمانی را مردم پرداخت می‌كنند و 2،5 درصد جمعیت ایران نیز هزینه‌های سنگین و سرسام‌آور سلامت و درمان را متقبل می‌شوند كه در نهایت یك درصد از آنان دچار فقر می‌شوند.

وی با اشاره به مراقبت‌های بهداشتی اولیه كه ایران در جهان در این موضوع بسیار معروف است و یكی از بهترین كشورها در جهان محسوب می‌شود، تصریح كرد: اما این مسئله در شهرهای ایران مقداری ضعیف است و باید روی آن كار بیشتری شود. همچنین كیفیت خدمات بهداشتی و درمانی كه مردم دریافت می‌كنند باید روی آن نیز كار بیشتری صورت پذیرد و در نهایت روی تغییرات اپیدمیولوژی نیز كه با افزایش بیماری‌های مزمن، غیرعفونی و بیماری‌های قابل انتقال است، باید ارتقاء یابد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران اظهار داشت: مواردی دیگر كه باید در حوزه سلامت در ایران ارتقاء یابد سلامت كودكان، نوجوانان، زنان و همچنین كنترل بیماری HIV/ایدز است.

ماننتی با بیان اینكه یكی از نكات مهم شاخص توسعه انسانی است كه 3 قسمت دارد، گفت: در 30 سال گذشته در ایران پیشرفت‌های اقتصادی سریعتر از پیشرفت‌های بهداشتی بوده است به طور مثال بر اساس آمار 2005 در مورد شاخص توسعه انسانی ایران رتبه 94 از 177 كشور را دارا بود و در مورد امید به زندگی نیز نود و هفتمین كشور جهان است.

وی افزود: ایران در سرانه درآمد هر یك نفر نیز هفتاد و یكمین كشور است و در حال حاضر طبق آخرین آمارها رتبه ایران تغییراتی كرده است ولی زیاد این تغییرات شاخص نیست.

* ارتقاء شاخص توسعه انسانی ایران به هفتادمین كشور در بین 182 كشور جهان

ماننتی تصریح كرد: بر اساس آمار جدید هفته گذشته ایران از لحاظ شاخص توسعه انسانی كشور به عنوان هفتادمین در بین 182 كشور در جهان ارتقاء یافته است ولی هنوز شاخص‌های امید به زندگی و درآمد سرانه همچنان طبق آمار سابق است.

وی گفت: برنامه‌هایی را سازمان جهانی بهداشت در سال‌های 2010 و 2011 به طور مشترك با ایران در حال انجام است كه بیشترین ارتباطات و همكاری‌ها نیز با وزارت بهداشت است و حدود 30 برنامه بر اساس اهداف سازمان جهانی بهداشت صورت می‌پذیرد كه 30 برنامه مشترك براساس 11 استراتژی سازمان صورت می‌پذیرد.

ماننتی تصریح كرد: به طور مثال استراتژی نخست سازمان جهانی بهداشت مربوط به بیماری‌های واگیر است و استراتژی دوم مربوط به HIV/ایدز است و در استراتژی‌های بعد نیز اهداف معطوف به سیستم‌های بهداشتی داروها و موارد دیگر را در بر می‌گیرد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران بیان داشت: در حال حاضر تعداد افراد سالمند در ایران خیلی زیاد نیست و هم‌اكنون 7 درصد جمعیت كه متشكل از 5 میلیون نفر هستند سالمندان ایران را تشكیل می‌دهند.

*برنامه‌های بهتری برای ارتقاء سلامتی سالمند ایران باید اجرا پذیرد

وی گفت: یكسری سیستم‌های رفاه اجتماعی در ایران نیز وجود دارد به طور مثال كمیته امداد امام خمینی (ره) كه كارهای خوبی را انجام می‌دهد و كمك می‌كند به رفع نیاز افراد سالمند در ایران، با این حال در آینده تعداد سالمندان در ایران افزایش خواهد یافت.

ماننتی افزود:به این دلیل لازم است كه یك هماهنگی بهتری نه تنها در نهادهای دولتی بلكه بنیادهای دیگری همچون كمیته امداد امام خمینی(ره) برقرار شود كه بتوان برنامه‌های بهتری برای ارتقاء سلامتی مورد نیاز سالمندان صورت پذیرد.

* افزایش بیماری‌های مزمن سالمندان ایران در آینده

ماننتی افزود: در حال حاضر در ایران تمركز بر روی بیمارستان‌ها است ولی باید بتوان این فرآیندها را به رفع نیاز مردم در داخل خانه‌های آنان تبدیل كرد و در این راستا بیماری‌های مزمن نیز كه از جمله بیماری‌های شایع سالمندان است در آینده در ایران بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینكه به طور كلی ایران در مقایسه با كشورهای همسایه وضعیت آموزش پزشكی بسیاری خوبی دارد، گفت: ولی 2 نكته باید در این مقوله در نظر گرفته شود یكی در آموزش پزشكی تأكید بیشتری در زمینه پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی اولیه شود، در حالی كه هم‌اكنون بیشتر تمركز در ایران در قسمت درمانی است و نكته دوم این است كه بهتر است متدولوژی كه برای تدریس در ایران به ‌كار می‌رود مدرن‌تر شود و از حالت سنتی خود خارج شود.

* ادغام دانشگاه علوم پزشكی ایران باعث تعجب بود

ماننتی اظهار داشت: اطلاعات بنده در مورد ادغام دانشگاه علوم پزشكی ایران كافی نیست و این دانشگاه بر اساس اطلاعات بنده با یك دانشگاه دیگر ادغام شده است كه بسیار مورد تعجب بنده بود ولی به هر حال وزارت بهداشت دلایل كافی دارد ولی بنده از این دلایل اطلاعی ندارم كه بر این اساس در این مورد نظر دقیقی نمی‌توانم ابراز كنم.

* ضعف مراقبت‌های بهداشتی اولیه طرح پزشك خانواده در شهرهای ایران

وی با اشاره به اجرای طرح پزشك خانواده در ایران گفت: بیشترین فعالیت‌ها در طرح اجرای پزشك خانواده مربوط به مناطق روستایی است كه 30 درصد جمعیت ایران را شامل می‌شود و برای 70 درصد دیگر جمعیت ایران مراقبت‌های بهداشتی اولیه "پزشك خانواده " ضعیف است.

ماننتی تصریح كرد: بیشترین رویدادی كه در شهرها روی می‌دهد به این دلیل است كه مردم مجبور می‌شوند برای درمان به مراكز خصوصی مراجعه كنند و این امر باعث می‌شود تا مردم هزینه‌های سلامت خود را از جیب خود پرداخت كنند و سازمان جهانی بهداشت در جریان توسعه طرح پزشك خانواده به مناطق شهری توسط دولت ایران است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: در اجرای طرح پزشك خانواده تنها دانش فنی نباید مدنظر باشد بلكه منابع مالی خوبی نیز باید در نظر گرفته شود.

وی گفت: یكی از مواردی كه در اجرا شدن طرح پزشك خانواده مهم است و در مناطق روستایی نیز صورت پذیرفته است اختصاص یك پزشك برای 4 هزار نفر است در حالی كه این تعداد ناكافی پزشك به تعداد بالای افراد باعث می‌شود تا پزشك نتواند وقت كافی برای بیمار خود قائل شود.

* تعداد پرستاران باید در طرح پزشك خانواده ایران افزایش یابند

ماننتی در ادامه تشریح برنامه پزشك خانواده در ایران ادامه داد: ارائه خدمات در منازل در طرح پزشك خانواده با وجود یك پزشك برای 4 هزار نفر هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله دارد و پرستارها نیز در این طرح باید نسبت به وضع فعلی افزایش یابند تا كیفیت در حوزه سلامت نیز بالا رود.

وی با اشاره به اینكه در طرح پزشك خانواده فعالیت‌های خوبی صورت پذیرفته است ولی باید این فعالیت‌ها ارتقاء یابد، گفت: برای ارتقاء پزشك خانواده باید این طرح توسعه بیشتری یابد.

ماننتی افزود: برای ارتقاء طرح پزشك خانواده باید این طرح توسعه یابد یعنی از مناطق روستایی به مناطق شهری سوق پیدا كند و تعداد پزشكان و پرستاران آن نیز افزایش یابد تا نسبت پزشك خانواده به افراد افزایش یابد زیرا در كشورهای توسعه یافته‌ یك پزشك برای یك هزار و 500 نفر جمعیت وجود دارد و حداقل باید یك پزشك دیگر برای پوشش 4 هزار نفر جمعیت اضافه شود.

ماننتی تصریح كرد: ایران كشوری است كه از نظر درآمد در حوزه كشورهایی قرار می‌گیرد كه درآمد نسبتاً خوب و متوسطی دارد و مسلماً از نظر منابع نباید مشكل خاصی داشته باشد و توصیه سازمان جهانی بهداشت این است كه "سلامت " محور اصلی توسعه انسانی قرار گیرد و این خیلی مهم است كه ایران منابعی را برای حوزه سلامت تعیین و مشخص كند.

ماننتی با اشاره به 7 راهكار استراتژیك سازمان جهانی بهداشت در ایران، گفت: این راهكارهای استراتژیك سازمان جهانی بهداشت از جمله ارتقاء عدالت سلامت و مولفه‌‌های اجتماعی سلامت، ارتقاء و استحكام مراقبت‌های بهداشتی اولیه، ارتقاء اقتصاد سلامت، ارتقاء تولیت «نظام» در سلامت و افزایش همكاری‌های بین سازمان جهانی بهداشت و ایران را در بر می‌گیرد.

وی بیان داشت: مشاركت و همكاری‌های بسیاری بین دولت، بخش خصوصی و بخش‌های بین‌المللی منطقه خاورمیانه و خارج از منطقه باید صورت پذیرد و اگر تولیت «نظام» سلامت ایران در برخی حوزه‌های سلامت قوی است باید تجربیات خود را در اختیار دیگر كشورها قرار دهد.

ماننتی خاطرنشان كرد: برنامه‌های آینده سازمان جهانی بهداشت با ایران نیز در راستای استحكام و ارتقای همكاری‌ها در توسعه سلامت است كه در حوزه‌های سلامت اجتماعی این برنامه‌ها بیشتر متمركز خواهد بود تا شعار «سلامت یك حق انسانی است» تحقق یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha