شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 21737

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: به طور رسمی خواسته های خود را از مجامع قانونی پیگیری می کنیم از این رو درخواست تجمع 5 مرحله ای را امروز به استانداری تهران تقدیم می کنیم و یک یا 2 هفته برای موافقت با درخواست تجمع یا حل مشکل منتظر می مانیم

غضنفر میرزابیگی در نشست خبری امروز (13 آذر) که در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد با بیان اینکه در این زمینه 5 خواسته از سوی بیماران و پرستاران مطرح شده است، افزود: پرستاران و مردم خواهان اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت هستند چرا که کاهش ساعت کار پرستاران یکی از بندهای این قانون است و محاسبه ضریب 5/1 برای نوبت های شب و ایام تعطیل، ممنوعیت کار بیش از 12 ساعت متوالی، پرداخت حقوق و مزایا به صورت تركیبی از 2 روش ثابت و مبتنی بر عملكرد  از جمله بندهای دیگر این قانون است که باید محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: شمرده شدن پرستاری در زمره مشاغل سخت وزیان آور نیز برای توجه به پرستاران بخش خصوصی نیز در این قانون پیش بینی شده که در صورت اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری مزایای بازنشستگی های پیش از موعد و نوع محاسبه سختی کار نیز شامل پرستاران تمام بخش ها می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری  نظام پرستاری رئیس کل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: استخدام 23 هزار پرستار دومین خواسته بیماران و پرستاران است که با وجود دستور صریح رئیس جمهوری هنوز به مرحله اجرا درنیامده است و سؤال بزرگی در اذهان ایجاد شده که بالاخره سازمان مدیریت دستورات چه کسی را اجرا می کند.

وی گفت: با وجود اینکه رئیس جمهوری 2 بار به صراحت اعلام كرد كه دستور استخدام پرستاران و تامین هزینه‌های آن را داده است و 3 بار به نامه‌های ما پاسخ كتبی داد و حداقل 5 بار در این زمینه به صورت كتبی به سازمان مدیریت دستور داد ولی نمی‌دانم چرا این دستورات هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی اضافه کرد: علی رغم اینکه ما نیز مکاتبات و درخواست ملاقات بسیاری با سازمان مدیریت مطرح کرده ایم و مخاطب اصلی ما نیز آنان هستند، تاکنون پاسخ روشنی از سوی آنان دریافت نکرده ایم.

وی با بیان اینکه از پرداخت اضافه کار به پرستاران کلاف پیچیده ای درست شده است، افزود: قرار نیست پرستاران کار اضافه ای انجام دهند بلکه به دلیل لزوم اجرای قانون ارتقای بهره وری رئیس جمهور دستور داد برای آنچه پرستاران نباید کار کنند و اکنون ارائه خدمت می کنند اضافه کار پرداخت شود اما تاکنون ریالی به پرستاران پرداخت نشده است.

میرزابیگی افزود: باید بر اساس دستور رئیس جمهور تا زمان استخدام 23 هزار پرستار، مابه التفاوت آنچه نباید بر اساس قانون، کار کنند و آنچه اکنون انجام می دهند  از اول فروردین 1389 محاسبه و بدون کاهش پرداخت شود.

وی با بیان اینکه 3 سال از اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می گذرد، افزود: این در حالی است که استانداردهای خدمات پرستاری و فرآیندهای اجرای آن تعریف شده و ما نیز پرستاران را به رعایت استانداردهای درمانی و مراقبتی ملزم می کنیم اما هنوز برای رسیدن به تعداد 8/1 پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی به توافق نرسیده ایم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تأکید کرد: باید استاندارد مشخصی را در زمینه تعداد پرستار به تخت مبنا قرار دهیم تا هر روز آمار جدیدی در این زمینه اعلام نشود. اگر سازمان مدیریت سابق که امروز با نام معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری آماری را در زمینه پرستاری اعلام می کند باید به نقل از وزارت بهداشت (بخش دولتی) و سازمان نظام پرستاری (بخش غیر دولتی) باشد و این شیوه در تمام کشورها مرسوم است.

به گفته میرزابیگی، اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت، استخدام 23 هزار پرستار، اعطای مابه التفاوت حقوق پرستاران، اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعریف استاندارد مشخص 8/1 پرستار به ازای تخت بیمارستانی از خواسته های کنونی بیماران و پرستاران از سازمان مدیریت( معاونت برنامه ریزی  و نظارت راهبری) است.

وی از برگزاری تجمع پرستاران مقابل این معاونت خبر داد و افزود: در مرحله اول 100 نفر از پرستاران شامل 30 نفر از اعضای شورای عالی نظام پرستاری و 70 نفر از روسای هیئت مدیره های نظام پرستاری در تجمع حضور می یابند و برای مراحل بعدی نیز تجمع  500، 2500 و 5 هزار نفری پرستاران پیش بینی شده است.

وی تأکید کرد: سازمان نظام پرستاری همان گونه که در بیانیه خود عنوان کرده همواره بر اساس مشی 8 ساله خود صرفاً در راستای مطالبات صنفی و حرفه ای گام برداشته و به هیچ گروه یا جریانی اجازه سوء استفاده از مسائل پرستاری را نمی دهد.

میرزابیگی تصریح کرد: اصول اصلی و حاکم بر سازمان نظام پرستاری از 8 سال پیش تاکنون تبعیت کامل از ارزش‌های انقلاب و نظام و حرکت در چارچوب منافع کلی نظام و قوانین و مقرارت حاکم بر کشور بوده است و از این پس نیز همین شیوه را در پیش می گیرد.

وی اضافه کرد: اعتراضات جامعه پرستاری و سامان نظام پرستاری به نمایندگی از این جامعه همه در چارچوب اختلافات درون حاکمیت و با نگاهی علاج جویانه است و به هیچ فرد و جریانی اجازه دخالت در امور صنفی پرستاران و بهره‌برداری جناحی و سیاسی را نمی‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام مواضع سازمان فقط از سوی رئیس کل و رئیس شورای عالی نظام پرستاری بر روی سربرگ رسمی این سازمان منعکس می شود و سازمان نظام پرستاری هیچ گونه مسئولیتی در قبال برپایی تجمعات بدون حضور مسئولان اجرایی و اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری را نمی پذیرد.

میرزابیگی با بیان اینکه قوانین مصوب مجلس نشانگر موافقت نمایندگان با حل مشکلات پرستاری است، افزود: از سوی دیگر شخص رئیس جمهوری به صراحت موافقت خود را با استخدام پرستاران اعلام کرده و وزارت بهداشت نیز تاکنون همراهی های بسیار خوبی با سازمان نظام پرستاری داشته و حتی در برخی موارد قوی تر از سازمان وارد عمل شده است. بنابراین مشکل اصلی در اجرا نشدن قوانین پرستاری در سازمان مدیریت سابق( معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی فعلی) است.

وی تأکید کرد: توجه نکردن سازمان مدیریت به دستورات رئیس جمهور و قوانین مجلس بی توجهی به در خطر افتادن جان مردم است. چرا که در بخش های ویژه بیمارستانها مظلوم ترین و بی دفاع ترین بیماران بستری هستند و باید خدمات درمانی مناسب خود را از پرستاران دریافت کنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تاکنون سازمان مدیریت( معاونت نظارت راهبردی) هیچ گونه پاسخی به مکاتبات سازمان نظام پرستاری و درخواست ملاقات حضوری یا مناظره در رسانه ها اعلام نکرده است.

وی اضافه کرد: پرستاران انسان های بسیار منطقی هستند و در صورت دریافت پاسخ شفاف از سازمان مدیریت حاضر به تحمل فشارهای کاری هستند. اما تاکنون سازمان مدیریت نه فقط پاسخ روشنی اعلام نکرده است بلکه با ارائه گزارش ها و آمارهای غلط به مجلس، مخالفت با گنجانده شدن بحث استخدام پرستاران در برنامه پنجم توسعه را موجب شد.

میرزابیگی تأکید کرد: آلودگی هوا، ایام عاشورا و تاسوعای حسینی، عید نوروز و سایر جشن ها و تعطیلی های رسمی جامعه مانع کار و فعالیت پرستاران نیست و حتی با بروز بحران ها، فشار کار و مسئولیت پرستاران بیشتر نیز می شود. بنابراین شایسته نیست که این قشر مورد بی مهری قرار گیرند.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری به نمایندگی از جامعه پرستاری کشور اجرای خواسته های بیماران و پرستاران را تا زمان تحقق کامل پیگیری می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha