مدیر گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی،گفت: شنیدن صداهای غیرعادی در مفاصل شانه هنگام حركت، علامت نوعی بیماری آرتروز مفصلی موسوم به 'استئوآرتریت' ( Osteoarthritis ) ، است.

به گزارش سلامت نیوز رضا توكلی دارستانی ه در گفت و گو با  ایرنا، افزود: بیماری استئوآرتریت، نوعی بیماری تخریبی غضروفی - مفصلی است كه موجب خوردگی استخوان و غضروف و گوشه دادن استخوان، می شود و ستون فقرات، لگن ، مچ و زانو و حتی شانه را دچار می سازد.
این پزشك متخصص توضیح داد: درد در محدوده شانه، صداهای غیرطبیعی هنگام حركت شانه و محدودیت های حركتی از نشانه های بیماری استئوآرتریت است.
توكلی یادآورشد: تورم و قرمزی كه در انواع دیگر بیماری های التهابی و عفونی آرتریتی مشاهده می شود، در بیماری استئوآرتریت كمتر است.
به گفته پزشك متخصص ارتوپدی، استئوآرتریت بیماری مزمن است كه دارای دوره های خاموشی و حاد است.
مدیر گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ادامه داد: در این بیماری به دلیل تحرك نداشتن مفاصل، غضروف های اطراف مفاصل اعضای گوناگون بدن تحلیل می رود و در نهایت غضروف از بین خواهد رفت.
توكلی گفت: مسایل ژنتیكی در ابتلا به این بیماری نقش عمده ای ایفا می كنند اما كارهای سنگین، ضربه و شكستگی های داخل مفصلی از عوامل تسریع كننده ابتلا به این بیماری به شمار می روند.
استاد دانشگاه علوم پزشكی افزود: درمان آرتروز شانه با توجه به شدت و وضعیت درگیر مفاصل بدن وبه عنوان یكی از نشانه های بیماری استئوآرتریت با تعویض كامل یا نیمه كامل مفصل شانه صورت می گیرد.
مدیر گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: بیماری استئوآرتریت در كشور رو به افزایش است، چرا كه این بیماری بیشتر در سالمندان مشاهده می شود و طول عمر افراد نیز با پیشرفت علم پزشكی، افزایش یافته است.80 درصد سالمندان به این بیماری مبتلا می شوند.
توكلی یادآور شد: كاهش وزن برای كاهش درگیری مفاصل تحتانی در بیماری استئوآرتریت، موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha