مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: خرید و فروش مکمل‌های ویتامنی توسط مربیان ورزشگاه‌ها و بدنسازی‌ها غیر قانونی است و تاکنون عوارض بد مصرف این موارد گریبانگیر بسیاری از مردم شده است.

عوارض جبران ناپذیر داروهای چاق کننده و لاغر کننده

سلامت نیوز: مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: خرید و فروش مکمل‌های ویتامنی توسط مربیان ورزشگاه‌ها و بدنسازی‌ها غیر قانونی است و تاکنون عوارض بد مصرف این موارد گریبانگیر بسیاری از مردم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،امیر حسین جمشیدی  گفت: توزیع مکمل‌های ورزشی توسط مربیان باشگاه‌های بدنسازی غیر مجاز است و هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای فروش این مواد غیر مجاز قابل قبول نیست این درحالی است که سازمان غذا و دارو بار‌ها نسبت به مصرف مکمل‌های تهیه شده توسط افراد یا فروشگاه‌های غیر مجاز به مردم هشدار داده است چرا که عوارض خطرناک و جبران ناپذیر آن تاکنون گریبان گیر بسیاری از ورزشکاران شده است و مربیان حقی در قبال توزیع این مکمل‌ها بر عهده ندارند.

وی افزود: بیشتر این فرآورده‌ها خارج از سیستم داروخانه به فروش می‌رسند و درقالب قاچاق و شبیه سازی با اصل آن، وارد کشور شده است بنابراین فرآورده‌ها و مکمل‌های ورزشی که در باشگاه‌ها عرضه می‌شود به صورت اصولی و قانونی وارد کشور نشده و شرکت‌های توزیعی مسئولیت در قبال آن قبول نمی‌کنند چرا که این شرکت‌ها تنها دارای مجوز عرضه مکمل به داروخانه‌ها بوده و توصیه می‌شود این محصولات حتما از طریق داروخانه‌ها و تحت نظر وتجویز پزشک مصرف شوند.
 
عوارض جبران ناپذیر داروهای چاق کننده و لاغر کننده

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: مصرف داروهای چاق کننده و لاغر کننده عوارض زیان آوری بر بدن دارد. این درحالی است که مصرف کورتن در فرآورده‌های چاقی باعث افزایش فشار و قند خون، آب مروارید و خشکی پوست می‌شود و با تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد را برای ابتلا به عفونت آماده می‌کند.
 
وی عنوان کرد: برخی پودرهای چاق کننده غیر مجاز اشتهای خوردن غذا را سرکوب کرده و روند فعالیت هورمون‌های بدن را دچار مشکل می‌کند این درحالی است محتوای این فرآورده‌های غیر مجاز غده تیروئید را تحریک کرده و موجب اختلالات شدید سیستم هورمونی بدن می‌شود.

ورود داروهای قاچاق از کشورهای حاشیه به ایران

جمشیدی اذعان داشت: داروهایی، چون تستسترون به صورت غیر قانونی از کشورهای حاشیه مانند افغانستان، با شرایط نامناسب تهیه و به صورت قاچاق در کشورمان پخش می‌شود این دارو‌ها عوارض جبران ناپذیری داشته و منجر به عقیم شدن دائمی، افزایش موهای زائد بدن، افزایش سکته، افزایش پرخاشگری در افراد می‌شود، همچنین کورتن موجود در آن منجر به چاق کاذب شده و افزایش فشار خون و قند را به دنبال دارد.
 
وی در ادامه یادآور شد: مکمل‌های تغذیه فرآورده‌هایی است که به شکل طبیعی در بدن تولید می‌شوند و در صورت کمبود، از طریق تغذیه وارد بدن می‌شوند بنابراین در صورت عدم مصرف این مواد، بدن دچار مشکل خواهد شد.

مکمل‌های تقلبی، قابل شناسایی است

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی- سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: مکمل‌های تغذیه شامل ویتامین‌ها، میرآل‌ها و مخلوط‌ها می‌شود که با ضابطه‌های خاصی توسط وزارت بهداشت ارائه می‌شوند. بر این اساس دستورالعمل‌های خاص و متفاوتی درچار چوب تجویز‌های ویژه برای هر یک از مواد به مردم عرضه می‌شود؛ بنابراین این توصیه می‌شود این مواد بر طبق تجویز پزشک مصرف شوند.

وی افزود: برچسب اصالت به عنوان ماهیت یک محصول است بر این اساس با اختصاص کد رهگیری، تقلبی و اصل بودن مکمل‌ها قابل شناسایی بوده و مردم می‌توانند از طریق اپلیکیشن یا سامانه پیامکی، از مجاز بودن محصولات اطمینان حاصل کنند.

جمشیدی خاطر نشان کرد: مصرف مکمل‌ها باید بر اساس برنامه‌های خاص وتحت نظر متخصص صورت گیرد.

با فروشندگان مکمل‌های غیرمجاز، برخورد قانونی می‌شود

وی در راستای برخورد قانونی با فروشندگان مکمل‌های غیر مجاز گفت: ماده ۲۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صراحتا اعلام می‌کند که هر شخص حقیقی یا حقوقی که اقدام به واردات وصادرات دارو، مکمل، ملزومات وتجهیزات پزشکی خارج از چارچوب قانونی کند و ثبت و ترخیص قانونی کالا را نداشته باشد، به مجازات کالاهای قاچاق محکوم می‌شود. نگهداری و حمل کالای قاچاق دقیقا احکامی مشابه به ارتکاب قاچاق دارد. مجازات این افراد با موضوع قاچاق کالاهای ممنوع مشخص شده و بنابر ماده ۲۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا، با توجه به ارزش کالا به تشخیص قاضی شامل جزای نقدی، حبس یا دیگر جرائم می‌شود.

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو افزود: امروزه با پیشرفت‌های علمی، میزان تقلب کاران افزایش یافته است و تا حدی پیش می‌رود که بازرسین با تجربه این امر نیز در شناسایی این افراد خاطی ناکام مانده‌اند. بنابراین اعتماد به ارگان‌های نظارتی مانند سازمان غذا و دارو بهترین راه برای رصد مکمل‌ها است، چرا که با گذراندن مراحل قانونی و رعایت حقوق گمرکی محصولات آزمایش و ثبت می‌شود و پس از تایید نهایی به فروش می‌رسند.

وی خاطر نشان کرد: خرید و فروش کالاهای اصل از طریق شرکت‌ها معتبر نیز به شکل قانونی وارد کشور نشده است، و این امر میزان اعتماد سلامت دارو را کاهش می‌دهد. چرا که در طی موارد مشابه شاهد فساد موارد بر اثر شرایط قاچاق کالا مانند تاثیرات گرما و سرما بر محصول بوده و عوارض خطرناک و آفات بسیاری را به دنبال داشته است.

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: برخی مکمل‌ها از طریق مبادی قانونی وارد شده و با برچسب‌های قلابی به مردم عرضه می‌شود. این کالا‌ها به دلیل عدم شناخت از روند تولید آن قابل اعتماد نبوده و از کشورهای همسایه وارد یا در انبارهای زیرزمینی داخل کشور کپی شده ا‌ند. بنابر این با توجه به مرزهای جغرافیای وسیع آبی و خاکی ورود فرآورده‌های مکمل از کنترل خارج شده ونمی توان ادعای قاچاق کالا را رد کرد.

وی عنوان کرد: موضوع قاچاق فراورده‌های سلامت با جدیت پیگیری می‌شود، زیرا منجر به آسیب‌های اقتصادی و تهدید سلامت مردم شده است بنابراین مصرف مکمل‌ها باید با تجویز پزشک و خرید آن از طریق مراکز معتبر، داروخانه‌ها صورت گیرد و با استعلام برچسب و کد رهگیری اصالت از سلامت آن اطمینان حاصل شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha