آزمایش HIV /ایدز باید با رضایت باشد نه اجباری. انجام این آزمایش باید با مشاوره انجام شود. هر فردی می‌تواند به مراكز مربوطه مراجعه كرده، مشاوره‌های لازم را دریافت و به انجام آزمایش اقدام كند.

لحاظ آزمایش HIV در آزمایش‌های قبل از ازدواج مبنای علمی و اخلاقی ندارد
سلامت نیوز:رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره اجباری شدن آزمایش HIV/ایدز در آزمایش‌های قبل از ازدواج گفت: اقدام به این امر مبنای علمی، اخلاقی و توجیه اقتصادی ندارد.

دكتر محمد مهدی گویا در گفت‌وگو با  ایسنا، تاكید كرد: آزمایش HIV /ایدز باید با رضایت باشد نه اجباری. انجام این آزمایش باید با مشاوره انجام شود. هر فردی می‌تواند به مراكز مربوطه مراجعه كرده، مشاوره‌های لازم را دریافت و به انجام آزمایش اقدام كند.

به گفته وی، اجباری شدن آزمایش HIV /ایدز سبب می‌شود به نتیجه‌ای كه می‌خواهیم دست نیابیم؛ هر چند در كشورهایی كه همه گیری این عفونت از مرز 5 درصد كل افراد جامعه گذشته، انجام این آزمایش را به عنوان یك روش كنترلی پیشنهاد می‌كنند اما اقدام این كشورها عمدتا به دلیل مسایل دیگر است. این در حالی است كه در كشوری مانند ایران كمتر از یك هزارم زنان باردار به عفونت HIV /ایدز مبتلا می‌شوند. بنابراین اجباری شدن آزمایش ایدز در آزمایش‌های قبل از ازدواج به هیچ عنوان علمی نیست.

گویا با اشاره به تعداد بسیار اندك انتقال عفونت انتقال HIV/ایدز از مادر به کودک در ایران، ادامه داد: در ایران در مقایسه با كشورهای دیگر، تعداد كودكانی كه از طریق مادر به این عفونت مبتلا شده‌اند بسیار اندك است؛ اما مساله اساسی آن است كه مراقبت كودك مبتلا به ایدز بسیار مراقبت دشوارتر از یك فرد بالغ است.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: اگر تعداد این كودكان زیاد شود مشكل بزرگی ایجاد می‌شود، اما اطمینان دارم با برنامه‌هایی كه اكنون در سطح كشور اجرا می‌شود می‌توان از بروز چنین مشكلی جلوگیری كرد. به عنوان مثال اگر كیفیت مراقبت‌های قبل از ازدواج و قبل از بارداری روز به روز ارتقا یابد نباید افزایش چشمگیری در كودكان مبتلا به این عفونت داشته باشیم. در مجموع باید بدانیم هزینه‌های نگهداری و مراقبت از كودك مبتلا به HIV/ایدز چندین برابر هزینه یك فرد بالغ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha