بالابودن دما و رطوبت باعث می‌شود دمای قرائت‌شده از ایستگاه‌های هواشناسی پایین نشان داده شود اما در عوض دمای احساس‌شده توسط انسان که همان دمای واقعی احساسی است، بالا باشد.

تبِ جنوب

سلامت نیوز:هرمزگان، یکی از استان‌های جنوبی ایران است که مردمش کمتر هوای زمستانی یا حتی پاییز را تجربه می‌کنند. آنها نه‌تنها هیچ تصوری از سرمای استخوان‌سوز زمستان ندارند بلکه زمستان برایشان طعم بهار در نقاط دیگر ایران را دارد.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: بااین‌حال، بهار و تابستان فصل سختی برای اهالی جنوب ایران است. در این فصل مخاطرات جدی درپی افزایش دما، آنها را تهدید می‌کند. گرمازدگی، هجوم حشرات خطرناک، بی‌آبی، رطوبت بالا و مشکل‌سازشدن وسایل گرمایشی، نیمی از مشکلات مردم هرمزگان در فصل‌های گرم سال است. در این استان هوای گرم که از اسفند آغاز می‌شود و تا دی ادامه دارد که اوج آن در ماه‌های تیر و مرداد خودنمایی می‌کند و درجه دما و رطوبت به حدی می‌رسد که از استاندارد دماسنج‌ها خارج و به صورت واقعی اعلام نمی‌شود. استانی که از یک طرف از راه خشکی با فاصله طولانی به استان‌های دیگر، مثل کرمان و فارس و از یک سو به دریا با هزار و 200 کیلومتر همجوار است که چیزی جز گرما و هوای شرجی عاید آن نمی‌شود.

دمای واقعی بالاتر از دمای ثبت‌شده

بالابودن دما و رطوبت باعث می‌شود دمای قرائت‌شده از ایستگاه‌های هواشناسی پایین نشان داده شود اما در عوض دمای احساس‌شده توسط انسان که همان دمای واقعی احساسی است، بالا باشد.هوای گرم در صورت وجود رطوبت بالا گرم‌تر احساس می‌شود، در ماه‌های گرم سال، حالت شرجی هوا منجر به نبود آسایش شده و شرایط را برای نفس کشیدن طاقت‌فرسا می‌کند. در دمای بیش از ٢٥ درجه سانتی‌گراد، تأثیر رطوبت هوا بر انسان به مرور افزایش می‌یابد؛ به‌ویژه تأثیر آن بر رطوبت و دمای پوست و در درجه حرارت‌های بالاتر بر میزان تعریق و تغییر آن، هوای گرم و مرطوب (شرجی) به‌دلیل اینکه از تعریق و تبخیر روی پوست جلوگیری می‌کند، باعث ناراحتی می‌شود. هوای گرم‌وخشک نیز باعث خشکی لب‌ها و مخاط تنفسی شده و ایجاد ناراحتی می‌کند. پوست بدن اتلاف بیش از 90 درصد گرمای بدن را برعهده دارد؛ تعرق بدن باعث خنک‌شدن آن می‌شود اما در شرایطی که رطوبت زیاد باشد، فرایند تعرق با تأخیر همراه است. در بین حوادث و بلایای جوی و اقلیمی، گرمای شدید که با رطوبت زیاد نیز همراه است، (موج گرما) یکی از پدیده‌های مهلک و کشنده است؛ به‌طوری‌که در مقایسه با سایر مخاطرات جوی و اقلیمی مانند سیل و تگرگ و... که مشهودند، موج گرما پدیده‌ای کشنده، بی‌صدا و نهفته است.

در معرض آفتاب‌بودن یا قرارگرفتن در جایی که تهویه هوا کم صورت می‌گیرد، می‌تواند دمای احساسی را افزایش دهد، از طرفی وجود باد بیشتر از سه متر در ثانیه، پوشیدن لباس‌های سبک و روشن، نوشیدن آب زیاد، خوردن غذاهای سبک و انجام فعالیت‌های کم و قرارگرفتن در شرایط سایه می‌تواند دمای احساسی را کاهش دهد و خطر سلامتی ناشی (شوک مغزی، از پا افتادگی و ناتوانی، گرفتگی عضله، آفتاب‌سوختگی) از گرما را کم کند. از نظر هواشناسی منظور از دمای هوای یک شهر یا یک منطقه، دمای هوایی است که توسط دماسنج در یک پناهگاه هواشناسی (جعبه اسکرین) اندازه‌گیری می‌شود. پناهگاه هواشناسی یا جعبه اسکرین، محفظه‌ای‌ است که در ارتفاع 1,25 تا دو متری از سطح زمین و در مسیر جریان مستقیم هوا و به دور از تابش مستقیم خورشید نصب می‌شود، درحقیقت دمایی که در پناهگاه ثبت می‌شود، دمای محیطی است که در سایه و در معرض جریان مستقیم هوا قرار دارد. تفاوت دمای احساسی واقعی و دمای معمولی که از دماسنج جعبه اسکرین واقع در ایستگاه هواشناسی ثبت می‌شود، در ماه‌های گرم سال به بالاترین حد خود می‌رسد.

کارشناس هواشناسی از بالارفتن گرما و رطوبت خبر می‌دهد

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان به مهر گفت: براساس مدل‌های هواشناسی، ساکنان این استان از روز یکشنبه با کاهش رطوبت نسبی هوا، شاهد افزایش دما خواهند بود. مرضیه سی‌سی‌پور در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: دمای کنونی شهر بندرعباس 37 درجه سانتی‌گراد با رطوبت نسبی 67 درصد بوده که باتوجه به پیش‌بینی صورت‌گرفته، دمای هوای مرکز هرمزگان در روز آینده به 43 تا 44 درجه سانتی‌گراد خواهد رسید. وی ادامه داد: بر‌اساس مدل‌های پیش‌بینی‌ها، دمای هوا در سایر شهرستان‌ها به 47 تا 48 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان ابراز کرد: احتمال رسیدن رطوبت نسبی هوای بندرعباس در روز جاری (شنبه) به 88 درصد وجود دارد که میزان کاهش آن برای فردا (یکشنبه) حدود 15 درصد خواهد بود. سی‌سی‌پور خاطرنشان کرد: بر‌این‌اساس احتمال رسیدن رطوبت نسبی هوا در شهرستان‌هایی همچون حاجی‌آباد، رودان و پارستان به 15 تا پنج درصد وجود دارد. کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان افزود: میناب در هفته گذشته با رسیدن به 50 درجه سانتی‌گراد در هفتم ‌تیر، گرم‌ترین شهر استان بود و دمای احساسی با دمایی که دماسنج در شرایط استاندارد و سایه اندازه‌گیری می‌کند، بسیار متفاوت خواهد بود. به گفته این کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان، شرایط رطوبت با دما و پارامترهای اقلیمی سنجیده می‌شود و نمی‌توان رطوبت خاصی را به‌عنوان شرایط آسایشی برای انسان مشخص کرد. سی‌سی‌پور اشاره کرد: بر‌اساس پیش‌بینی صورت‌گرفته، سواحل شرقی دریای عمان به‌دلیل وزش باد به نسبت شدید مواج خواهد بود.

افزایش 45 درصدی گرمازدگی در هرمزگان

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: طی 10 روز نخست تیر امسال، 99 نفر در استان دچار گرمازدگی شدند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 45 درصد رشد داشته که ناشی از افزایش دمای هواست. دکتر فاطمه نوروزیان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اقصی‌نقاط استان هرمزگان همچون دیگر نقاط جنوبی کشورمان از ابتدای تیر شاهد افزایش دما و گرمای شدید هستند که این شرایط موجب گرمازدگی تعدادی از مردم این استان و اعزام آنها به مراکز درمانی شده است. وی ادامه داد: گرمازدگی، بیماری ناشی از قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض حرارت زیاد، نخوردن مایعات به حد کافی یا وارد‌شدن بار اضافی بر سیستم کنترل حرارت بدن است که دیگر بدن قادر به خنک‌کردن خود نیست و ازاین‌رو، تعریق فراوان موجب اختلال در بدن می‌شود.

وی بیان کرد: گرمازدگی اغلب به صورت تدریجی ظاهر می‌شود و معمولا افرادی را گرفتار می‌کند که به آب‌وهوای گرم و مرطوب عادت ندارند و افرادی که وضعیت عمومی مناسبی ندارند، کودکان، بیماران قلبی و عروقی، بیماران تنفسی، نسبت به دیگران بیشتر در خطر گرمازدگی هستند. نوروزیان با اشاره به اینکه گرمازدگی درجات مختلفی دارد، گفت: گرمازدگی در سه سطح خفیف، متوسط و شدید ایجاد می‌شود که در موارد شدید و در صورت مراجعه‌نکردن به‌موقع به مراکز درمانی می‌تواند منجر به مرگ شود. وی درد در ناحیه شکم، بازو و ساق، ضعف، احساس خستگی و تشنگی شدید، استفراغ، گیجی و سردرد را ازجمله علائم گرمازدگی عنوان کرد و گفت: درمان گرمازدگی به شدت آن بستگی دارد اما مهم‌ترین اصل در درمان افراد گرمازده، کاهش دمای بدن و برگرداندن آب از دست رفته به همراه املاح بدن است.

نوروزیان توصیه کرد: فردی که به گرمازدگی دچار شده، پس از بهبود بهتر است تا 12 ساعت از هرگونه فعالیت فیزیکی پرهیز کند تا درد عضلانی آنها بهبود یافته و شرایط بدن پایدار شود. وی خاطرنشان کرد: افراد به منظور پیشگیری از گرمازدگی از ترددهای غیر‌ضروری پرهیز کنند، در روزهای بسیار گرم بین ساعت‌های 11 صبح تا غروب آفتاب تا حدامکان بیرون نروید، زیر تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرند و از فعالیت زیاد در هوای گرم خودداری کنند، مایعات بیشتر مصرف کنند، حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشند و لباس‌هایی با رنگ روشن بپوشند و خودروهای خود را در شرایط سایه قرار دهند تا دچار گرمای ناگهانی نشوند. به گزارش اداره کل هواشناسی هرمزگان، حداکثر دمای هرمزگان از ابتدای تیر تاکنون 51 درجه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha