وسواس را در اقوام درجه یك و دو می‌توان یافت. ابتلا به این بیماری از حدود 20 سالگی آغاز می‌شود. علاوه بر آن، نسبت جنسیتی در مبتلا شدن به وسواس در زن و مرد تقریبا برابر است.

سلامت نیوز: یك روانپزشك گفت: ابتلا به وسواس تا حدود 50 درصد زمینه ژنتیكی دارد و حدود 2 تا 3 مردم جهان به این بیماری مبتلا هستند.

دكتر غلامرضا حاجتی در گفت وگو با  ایسنا افزود‌: وسواس را در اقوام درجه یك و دو می‌توان یافت. ابتلا به این بیماری از حدود 20 سالگی آغاز می‌شود. علاوه بر آن، نسبت جنسیتی در مبتلا شدن به وسواس در زن و مرد تقریبا برابر است.

این روانپزشك با بیان اینكه درمانهای خوبی برای وسواس وجود دارد، اظهار كرد: این درمان‌ها شامل درمانهای دارویی و غیردارویی است البته استفاده تركیبی از آنها بهتر است. درمانهای غیردارویی مبتنی بر درمانهای شناختی و رفتاری است كه این كار را هم روانشناسان بالینی و هم روانپزشكان كار بلد می‌توانند انجام دهند.

وی تاكید كرد: وسواس یك بیماری عود كننده است. اگر مدت زمان لازم برای درمان آن طی نشود،احتمال عود این بیماری وجود دارد.

حاجتی با بیان اینكه وسواس دو جنبه فكری و عملی دارد، گفت: وسواس فكری شامل افكار مزاحم و ناخوشایند است كه غیر ارادی به ذهن بیمار خطور می‌كند. به عنوان مثال افكار ضد مذهبی به ذهن یك فرد مذهبی می‌رسد. افكار وسواس‌گونه معمولا اعمال وسواسی به همراه دارد.


وی افزود: برخی از فكرها و رفتارها طبیعی است. به عنوان نمونه توجه به نظافت تا حدی طبیعی است ولی پرداختن بیش از اندازه به آن باعث گرفته شدن وقت فرد و ایجاد تردیدهای وسواسی می‌شود.

حاجتی در پایان اظهار كرد: در دنیا هر فردی با یك روانپزشك و مشاور حقوقی درارتباط است. وضعیت ایران نیز از این نظر در یك دهه اخیر بهتر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha