حركات خاصی كه در مفاصل توسط پزشك انجام می‌شود به برقراری نظم در ستون فقرات كه از بین رفته است كمك می‌كند اما آنچه كه در بین مردم رواج دارد حركات ناخواسته‌ای است كه با صدایی همراه است كه توصیه نمی‌شود.

شكستن ناگهانی قولنج كمر به دیسك كمر آسیب می‌رساند
سلامت نیوز:مدیر گروه طب فیزیكی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: شكستن قولنج كمر به طور ناگهانی فشار بر عصب و اختلال در دیسك كمر را در پی دارد.

سید منصور رایگانی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینكه شكستن قولنج دست و ستون فقرات و گردن از نظر علمی صحیح نیست اظهار داشت: در طب مدرن با توجه به شناختی كه از مفاصل و عناصر تشكیل دهنده آن وجود دارد مشخش شده است كه اتصالاتی در مفاصل وجود دارد كه برخی از آنها به كمك پرده‌ای به نام سینورال كه بین و دور مفاصل را می‌گیرد و برخی دیگر هم به كمك غضروف به هم وصل می‌شوند.

وی افزود: در گردن، پشت و كمر در طب مدرن حركاتی مانند قولنج‌شكستن وجود دارد كه توسط پزشك انجام و به این كار دستكاری طبی گفته می‌شود. در بیماران نیازمند توسط پزشك با تجربه ارتوپد یا متخصص طب فیزیكی یا متخصص كایروتراپی انجام می‌شود.

رایگانی تصریح كرد: حركات خاصی كه در مفاصل توسط پزشك انجام می‌شود به برقراری نظم در ستون فقرات كه از بین رفته است كمك می‌كند اما آنچه كه در بین مردم رواج دارد حركات ناخواسته‌ای است كه با صدایی همراه است كه توصیه نمی‌شود.

وی اضافه كرد: این كار مخصوصاً در ستون فقرات، گردنی و به ویژه در افراد مسن بالای 60 سال به دلیل وجود اختلالات عروقی و آرتروز می‌‌تواند موجب ایجاد ضایعاتی در ستون فقرات گردن و نخاع شده و در مواردی موجب كنده شدن پلاك‌های عروقی و ورود لخته‌های خونی به مغز شود.

رایگانی با بیان اینكه در دست‌ها شكستن قلنج ضرر مشخصی ندارد ولی عادت ناخوشایندی است اضافه كرد: صدایی كه شنیده می‌شود صدای آزاد شدن گاز اكسید نیتروژن است كه در مفاصل جمع شده و با حركت صورت گرفته این گاز جابه‌جا می‌شود.

وی یادآور شد: شكستن قلنج كمری به طور ناگهانی موجب ایجاد ضایعات غیرقابل جبران در كمر می‌شود و گاهی می‌تواند به وارد شدن فشار بر عصب و ایجاد اخلال در دیسك كمر منجر شود. به طوری كه ریشه‌های مهره‌های كمری و گردنی را درگیر كند و حتی ضایعات نخاعی نیز به بار آورد. اینكه برخی از مردم در برخی مكان‌ها مانند حمام‌ها به فردی كه قلنج را می‌شكند مراجعه می‌كنند اصلاً توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha