بیکاری سه هزار کارگر، وارد شدن خسارت 15 میلیارد تومانی به کسبه‌ و فروریختن 15 طبقه از این آسمانخراش به کنار، وعده‌های عملی‌نشده مسئولان، داغی است که هر بار جای زخم پلاسکویی‌ها را بیشتر می‌سوزاند.

پاسکاری وعده‌ها به کاسبان پلاسکو

سلامت نیوز: بیکاری سه هزار کارگر، وارد شدن خسارت 15 میلیارد تومانی به کسبه‌ و فروریختن 15 طبقه از این آسمانخراش به کنار، وعده‌های عملی‌نشده مسئولان، داغی است که هر بار جای زخم پلاسکویی‌ها را بیشتر می‌سوزاند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: بیش از پنج ماه از حادثه تلخ پلاسکو می‌گذرد. در تمام این مدت، خبرهای زیادی درباره سرنوشت ساکنان این برج قدیمی منتشر شده و صدای درددل کسبه تقریبا به گوش همه رسیده است. خبرها دیگر به داغی روزهای اول حادثه نیستند، هرچند هنوز نارضایتی در چشم‌های این کسبه، موج می‌زند.

بیکاری سه هزار کارگر، وارد شدن خسارت 15 میلیارد تومانی به کسبه‌ و فروریختن 15 طبقه از این آسمانخراش به کنار، وعده‌های عملی‌نشده مسئولان، داغی است که هر بار جای زخم پلاسکویی‌ها را بیشتر می‌سوزاند. پرداخت تسهیلات 300 میلیون تومانی با سود 9 درصدی، بخشودگی مالیاتی و همچنین بازسازی  ساختمان پلاسکو، همان وعده‌هایی بودند که بعد از مدت‌ها تیتر یک شدن در رسانه‌ها، هنوز به سرانجام خود نرسیده و موجی از اعتراضات کسبه را به همراه داشته‌اند. در این میان بحث وام‌هایی که در ابتدا با وعده‌ سود 9 درصدی به میان آمده بودند، بیشتر از همه، موضوع اعتراضات و تجمعات گاه‌وبیگاه پلاسکویی‌ها در مقابل بنیاد مستضعفان بوده است. رئیس اتاق اصناف ایران در واکنش به ادعای پرداخت تسهیلات با نرخ سود 9 درصد، از موضوع این تسهیلات ابراز بی‌اطلاعی کرده؛ «اصلا قرار نبود به کسبه چنین تسهیلاتی پرداخت شود.»


مختومه شد!
گویا بعد از پنج ماه، اوضاع نابسامان کسبه انگار پایانی ندارد و اعتراضات به پرداخت تسهیلات با سود بالا، همچنان ادامه دارد. این درحالی است که رئیس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی تهران، پرونده پلاسکو را مختومه اعلام کرده و آب پاکی را به یکباره روی دست کسبه این ساختمان ریخته است. خسرو ابراهیمی‌نیا درباره پرونده‌ این ماجرا و وضعیت اسکان کسبه این‌طور به ایسنا گفته: «درباره پلاسکو، موضوع اسکان‌واحدها از جمله بحث‌های مطرح‌شده بود که در‌این‌زمینه با همکاری بنیاد مستضعفان اقداماتی انجام شد و وظیفه ما به انجام رسید. پس از آن بحث ساخت مجدد این بنا در تخصص اتاق اصناف محسوب نشده و بر همین اساس از جایگاه ما می‌توان گفت که پرونده پلاسکو مختومه است.» واکنش به اعتراضات پلاسکویی‌ها درحالی مطرح است که هم‌اکنون 570 نفر از این فعالان به ساختمان نور رفته و خبرها از نارضایتی کسبه از اوضاع نامطلوب این ساختمان حکایت می‌کنند.

جابه‌جایی به این ساختمان هم پرحاشیه است و اعتراض به شرایط نامطلوب واحدهای این ساختمان بارها به گوش رسیده است. بسیاری از کسبه از وضعیت درآمدی خود راضی نیستند و بسیاری این ساختمان را محل خوبی برای تجارت نمی‌دانند. بر همین اساس ساماندهی وضعیت اعضای پلاسکو همچنان مطرح است و از نگاه مسئولان، زمان پایان پرونده پلاسکو به مراحل نهایی خود رسیده است. مختومه اعلام کردن این پرونده از سوی رئیس اتاق اصناف، موضوعی است که بر نگرانی‌ها افزوده و شرایط را برای آنها سخت‌تر کرده است. بحث وام‌ها و سرگردانی کسبه برای دریافت تسهیلاتی که در ابتدا با وعده 9 درصدی آمده بودند، به کنار، حالا کسبه منتظر هستند تا کلنگ ساختن و بازسازی پلاسکو روی میز کار بیاید.

قرار بود اوایل خرداد همین امسال بخش‌های باقی‌مانده پلاسکو بازسازی شده و پلاسکویی‌ها برای شروع فعالیت خود دوباره به پلاسکو بروند اما باز هم پرونده این موضوع هم به تعویق افتاد و صدای اعتراضات با رسیدن زمان اجرای این پروژه که این‌بار گفته شده شهریور امسال خواهد بود، باز هم بلند شده است. آن‌طور که از گزارش‌ها برمی‌آید، بسیاری از کسبه نسبت به واحدهای خود در مجتمع نور اعتراض دارند و تمایلی ندارند که در این واحدها به فعالیت خود ادامه بدهند. این درحالی است که مسئولان در پاسخ به این‌گونه اعتراضات، از اینکه آنها با جابه‌جایی کسبه به ساختمان نور وظیفه قانونی خود را انجام داده و دیگر هیچ مسئولیتی در‌این‌زمینه ندارند، حکایت می‌کنند. با این همه بارها از پلاسکویی‌ها خواسته شده که آرامش خود را حفظ کرده و برای استقرار دوباره در ساختمان پلاسکو و رسیدن به وضعیت قبلی، صبر داشته باشند.

در جدیدترین گزارشی که دیروز ایسنا منتشر کرد، ابراهیمی‌کیا این‌طور توضیح داده است: ماده «۲۷» قانون نظام صنفی، واحدها را به رعایت مسائل بهداشتی، امنیتی و ایمنی ملزم می‌کند و بند «ز» ماده «۳۷» اتاق اصناف را به‌عنوان ناظر این بخش معرفی کرده است. به گفته رئیس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی تهران، در این خصوص ما هیچ‌گونه اهرم اجرایی در دست نداریم اما در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی‌هایی را با نهادهای ذی‌صلاح انجام داده‌ایم؛ به‌عنوان مثال در ارتباط با بازار بزرگ تهران یا ساختمان آلومینیوم، اقدامات متعددی انجام شده یا ساختمان‌های دیگری در دستور کار ما قرار داشته است. ابراهیمی‌نیا در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا اکنون بحث قسمت باقی‌مانده پلاسکو به این شورا ارتباط پیدا نمی‌کند، گفت: باید این موضوع کارشناسی شده و نتایج آن را اعلام کنیم.

او در ادامه در ارتباط با پاساژ آلومینیوم هم عنوان کرد: در صحبت‌هایی که با مالکان این بنا انجام شده، مواردی درباره ایمنی آن مطرح و دنبال شده است؛ به‌عنوان مثال سد معبرها برطرف شده و کپسول آتش‌نشانی و مسائل دیگر مربوط به ایمنی در حد استاندارد پیگیری و فراهم شده است. رئیس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی تهران با وجود این تأکید کرد: هیچگاه نمی‌توان امنیت یک بنا را به‌طور صددرصدی تضمین کرد. حتی در مراکز تجاری جدیدی که صددرصد طبق اصول ساخته شده‌اند، نمی‌توان چنین تضمینی داد حال چه برسد به ساختمان‌هایی مانند آلومینیوم که حداقل ۵۰ سال از عمر آنها می‌گذرد.


 با همه این اوصاف این اتفاقات در حالی افتاده است که پلاسکویی‌ها هنوز خود را اسکان‌یافته نمی‌دانند. به نظر می‌رسد، رسیدگی به اوضاع این برج قدیمی، میان مسئولان پاسکاری می‌‌شود. یکی از کسبه پلاسکو که اتفاقا به موضوع پرداخت وام 18 درصدی به کسبه اعتراض داشت پیش‌ازاین به «وقایع‌اتفاقیه» گفته بود: «همه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند، وعدهای پوچ می‌دهند، انگار منتظر هستند تا آب از آسیاب بیفتد و همه‌چیز راکد باقی بماند. ما وام با سود 18 درصد نمیخواهیم.»


مذاکره با شهرداری برای پروانه ساخت پلاسکو
ازسوی‌دیگر، در میان همه این ابهام‌ها درباره رسیدگی به وضعیت فعلی کسبه، محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان به‌تازگی درباره آخرین وضعیت پلاسکویی‌ها اظهارنظر کرده و گفته است: بنده در روزهای ابتدایی این حادثه تلخ اعلام کردم که بنیاد مستضعفان می‌تواند ظرف دو سال این ساختمان را بازسازی کند که البته این موضوع منوط به دریافت پروانه ساخت از شهرداری خواهد بود. ما در طول ماه‌های گذشته مذاکراتی جدی با شهرداری داشته‌ایم و هنوز بحث‌ها ادامه دارد.
 او با اشاره به برخی مشکلات شهری در بازسازی دوباره پلاسکو، عنوان کرد: شهرداری بیان می‌کند با توجه به طرح جامع امکان ساخت ۱۵ طبقه‌ای پلاسکوی جدید وجود ندارد. از سویی دیگر ما ۶۰۰ واحد تجاری ثبت‌شده در این مجتمع داریم که تمام آنها حقوقی دارند و پس از بازسازی باید به حقوق تعیین‌شده خود برسند. طرح بنیاد مستضعفان این است که براساس استانداردهای روز و لحاظ‌کردن پارکینگ کنار این پروژه ساختمان جدید پلاسکو را بسازد که برنامه‌ریزی و مذاکرات در این رابطه ادامه دارد. رئیس بنیاد مستضعفان درباره چرایی اعتراض کسبه پلاسکو هم اظهار کرد: بعضی از مغازه‌‌داران معتقد بودند پنج طبقه باقی‌مانده از پلاسکو می‌تواند با یک بازسازی سطحی به بهره‌برداری برسد اما این بخش از ساختمان به‌لحاظ ایمنی و با توجه به استانداردهای موجود، به نظر نمی‌رسد که قابل‌استفاده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha