مدیرکل کمیته امداد استان خراسان جنوبی گفت: 69 درصد جمعیت مددجویان کمیته امداد در استان خراسان جنوبی در مناطق محروم و روستایی سکونت دارند.

برخی از سالمندان مناطق محروم تا یک‌ ماه دسترسی به غذای گرم ندارند

سلامت نیوز:مدیرکل کمیته امداد استان خراسان جنوبی گفت: 69 درصد جمعیت مددجویان کمیته امداد در استان خراسان جنوبی در مناطق محروم و روستایی سکونت دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد استان خراسان جنوبی ، با اشاره به وضعیت مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در این استان اظهار کرد: هم‌اکنون 32هزار و 300 خانوار در استان، تحت پوشش کمیته امداد هستند و این جمعیت شامل 62هزار نفر مستمری‌بگیر است.

وی ادامه داد: سرانه پراکندگی جمعیت در کشور 46 نفر در هر کیلومتر مربع است، در حالی که در استان خراسان جنوبی سرانه پراکندگی جمعیت به 5 نفر رسیده است. بر همین اساس یکی از دلایل پراکندگی جمعیت در این منطقه وسعت استان و دیگری سالمندی جمعیت است که باعث تخلیه روستاها شده است.

وی افزود: سرانه سالمندان روستایی در استان خراسان جنوبی بیش از 350هزار تومان است در حالی که ما (کمیته امداد) حدود 100هزار تومان برای نگهداری یک سالمند می‌پردازیم. این در حالی است که ماهانه هزینه پوشک هر سالمند 150هزار تومان است.

وی ادامه داد: به کمک یکی از خیرین در 3 نقطه استان خراسان جنوبی از جمله خوسف، بیجه و نهبندان غذای گرم بین سالمندان توزیع می‌شود. زیرا برخی از سالمندان تا یک‌ ماه نیز دسترسی به غذای گرم ندارند و اکثرا اشکنه و تخم‌مرغ پخته مصرف می‌کنند.

سلم‌آبادی یادآور شد: 74درصد خانوارهای خراسان جنوبی را سالمندان تشکیل می‌دهند که با توجه به سالمند بودن آنها، باید به دنبال ایجاد نشاط و شادابی در این افراد باشیم و نمی‌توانیم موضوع توانمندسازی آنان را پیگیری کنیم، زیرا برخی از آنان توانایی جسمی لازم را ندارند.

وی ادامه داد: میزان محرومیت در مناطق محروم و دورافتاده استان براساس تعیین وزارت کشور ضریب محرومیت 7، 8 و 9 است که این موضوع مانع خودکفایی روستاهای استان می‌شود. بر همین اساس، 96درصد روستاهای خراسان جنوبی دارای ضریب محرومیت هستند.

مدیرکل کمیته امداد استان خراسان جنوبی ادامه داد: سکونت عشایر و روستاییان در مناطق مرزی باعث شده این افراد از مرزبان‌های خوبی برای کشور باشند، اما متاسفانه خشکسالی منطقه باعث فقر بیشتر آنها شده است؛ به طوری که 12 سال پیش در روستای دونخی قنات‌ها خشک شد و در روستای کلاته نظر نیز 8 ماه پیش قنات‌ها رو به خشکی رفت. به همین دلیل در این روستاها سر آب دادن به گوسفندان نزاع صورت می‌گیرد. زیرا گاهی اوقات تا 48 ساعت هم آب به روستا نمی‌رسد.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری استان خراسان جنوبی در بهار امسال به 11 درصد رسید، زیرا معیشت روستاییان در این مناطق از طریق کشاورزی و دامدادی تامین می‌شود که در سال‌های اخیر خشکسالی به دام‌ها و زمین‌ها آسیب زده است.

وی یادآور شد: سال گذشته 4هزار و 100 از چرخه حمایت کمیته امداد استان خارج شدند و 20هزار و 700 خانوار مددجوری کمیته امداد استان در مناطق محروم و روستایی زندگی می‌کنند. به طوری که 69 درصد جمعیت مددجویان در مناطق محروم سکونت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha