خانواده‌های متقاضی فرزند خواندگی از پذیرش سرپرستی کودکان بالای ۲ سال استقبال نمی‌کنند و همین موضوع نیز سبب شده که شانس کودکان پس از رد شدن از سن ۲ سالگی برای ورود به خانواده‌ها به شدت کاهش یابد.

فرزندخوانده‌ها، وارد خانواده‌های دارای فرزند می‌شوند

سلامت نیوز:خانواده‌های متقاضی فرزند خواندگی از پذیرش سرپرستی کودکان بالای ۲ سال استقبال نمی‌کنند و همین موضوع نیز سبب شده که شانس کودکان پس از رد شدن از سن ۲ سالگی برای ورود به خانواده‌ها به شدت کاهش یابد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  میزان، بر اساس آمار، در هر سال حدود هزار و ۴۰۰ کودک از سوی سازمان بهزیستی کشور به خانواده‌ها سپرده شده تا شانس زندگی در میان خانواده را داشته باشند.
 
تسهیل قانون طی سال‌های گذشته سبب شده تا افراد متقاضی فرزند خواندگی بتوانند راحت‌تر از قبل نسبت به سرپرستی یک کودک اقدام کنند.
 
در سال جاری به نسبت سال ۹۲ با رشد حدود ۵۰ درصدی فرزند خواندگی مواجه هستیم و اصلی‌ترین علت این امر نیز تسهیل در روند فرزند خواندگی متقاضیان بوده است.
 
علاوه بر تصویب قانونی واگذاری سرپرستی کودکان بی سرپرست به دختران مجرد بالای ۳۰ سال، شرایطی فراهم شده که خانواده‌های دارای فرزند که از شرایط ایده آلی بهره‌مند هستند نیز بتوانند سرپرستی یک کودک را بپذیرند.
 
انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: در تسهیل قانون فرزند خواندگی، امکان پذیرش کودکان از سوی خانواده‌های دارای فرزند نیز فراهم شده است.
 
وی می‌افزاید: این کار با هدف افزایش شانس کودکان بی سرپرست برای حضور در میان خانواده‌ها بوده و خوشبختانه اکنون شاهد هستیم که از این موضوع استقبال نیز می‌شود.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فرهنگ سازی صورت گرفته مبنی بر پذیرش سرپرستی کودکان معلول می‌گوید: خانواده هایی هستند که حاضراند پذیرش یک کودک دارای نقص عضو و معلولیت را بپذیرند و باید در این رابطه فرزند سازی بیشتری صورت گیرد.
 
محسنی بندپی می‌افزاید: کودکان دارای معلولیت نیز حق زندگی در میان خانواده‌ها را دارند و تمام تلاش ما این بوده که شرایطی را برای واگذاری سرپرستی آن‌ها فراهم کنیم.
 
در حال حاضر یکی از مشکلات جدی که در مسیر فرزند خواندگی وجود دارد، استقبال قابل توجه خانواده‌ها از نوزادان و عدم علاقه آن‌ها به پذیرش کودکان با سنین بالاتر است.
 
یک کودک اگر تا سن ۲ سالگی شانس حضور در یک خانواده را پیدا کند، از مراکز سازمان بهزیستی خارج می‌شود، اما اگر این اتفاق محقق نشود، کمتر خانواده‌ای از پذیرش او استقبال می‌کند.
 
این موضوع نیز اکنون به یک چالش برای کودکان بی سرپرست تبدیل شده است. کودکانی که همه به یک اندازه حق زندگی در میان خانواده را دارند.
 
محمد نفریه، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور در این رابطه می‌گوید: باید دیدگاه‌ها نسبت به فرزند خواندگی تغییر پیدا کند. در حال حاضر دیده می‌شود که کودکان با سنین بالا کمتر مورد استقبال خانواده‌ها برای پذیرش سرپرستی هستند و تغییر شرایط نیاز به فرهنگ سازی دارد.
 
وی می‌افزاید: انتخاب فرزند به اختیار خود خانواده‌ها است و همین موضوع نیز سبب شده که کودکان دختر به نسبت پسران متقاضیان بیشتری داشته باشند؛ و برخی حتی کودکان معلول را نیز به فرزندخواندگی پذیرفته‌اند.
 
در حال حاضر ۲۵ هزار کودک در مراکز سازمان بهزیستی کشور نگهداری می‌شوند و سازمان بهزیستی با راهکارهای مختلف در تلاش است تا شرایط را برای فرزند خواندگی این کودکان فراهم کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha