خانواده‌ها به قبول فرزند دختر نسبت به پسر بیشتر تمایل دارند و شانس كودكان زیر دو سال برای پذیرش در خانواده‌ها بیشتر است؛ نتیجه اجرای این موارد سرپرستی گزینشی اطفال شده است...

قوانین سهل و ممتنع در پذیرش سرپرستی اطفال

سلامت نیوز:به گفته مسئولان و مطابق با آخرین آمارها سالانه حدود هزار و ۴۰۰ كودك از سوی سازمان بهزیستی كشور به خانواده‌ها سپرده می‌شوند تا زندگی جدیدی را به سرپرستی والدین خود آغاز كنند و با توجه به تسهیل قوانین فرزند‌خواندگی، متقاضیان قبول سرپرستی هر روز بیشتر از قبل می‌شوند تا جایی كه حتی شرایط جدید واگذاری سرپرستی كودكان بی‌سرپرست با استقبال نسبتاً خوبی هم مواجه شد، اما به‌رغم تسهیل قوانین فرزند خواندگی مشكلات دیگری نیز وجود دارد كه لازمه آن تصویب قوانین به روز‌تر و به دنبال تغییر فرهنگ قبول فرزند‌خواندگی میان خانواده‌ها است تا تمامی كودكان محروم از رشد و پرورش در خانواده، مورد استقبال و پذیرش از سوی افراد قرار گیرند.

 
به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: ماجرای فرزندخواندگی همیشه از دلمشغولی‌های ساعات تنهایی كودكان پرورشگاه‌ها است كه آنها با تمام وجود مهر و محبت ندیده و احساس نكرده خود را در آغوش پر مهر زن و مرد غریبه‌ای جست‌وجو می‌كنند كه شاید روزی پدر و مادر آنها شوند. خیلی از آنها آرزو به دل می‌مانند و هستند كسانی كه سال‌ها منتظر می‌شوند تا شاید نوبتشان بشود، شرایط جور شود یا اتفاق جدیدی رخ دهد تا شاید بتوانند به عنوان فرزند‌خوانده به سرپرستی گرفته شوند و بالاخره آغوش گرم خانواده را بچشند.
 
تغییراتی با هدف سهل‌تر كردن قبول فرزندخواندگی

سختی قبول فرزند خواندگی بر اساس قوانین مصوب 30 سال پیش بعد از نقد‌های بسیار بالاخره به لایحه تبدیل شد و با بررسی‌های نمایندگان مجلس سعی شد تا بالاخره روند سهل‌تری در این زمینه در پیش گرفته شود. به طور مثال در گذشته چنانچه خانواده‌ای متقاضی سرپرستی كودكی بود به دادگاه مراجعه می‌‌كرد و سپس به بهزیستی ارجاع داده می‌شدند، اما در حال حاضر متقاضیان سرپرستی باید ابتدا به بهزیستی مراجعه می‌كرد و بعد از تأیید بهزیستی به دادگاه صالح برای تأیید صلاحیت‌های قانونی چون عدم سوءسابقه، مسائل هویتی، ‌اسناد ازدواج و امور پزشكی قانونی مراجعه كنند.  قوانین ساده و سهل موجب شد تا با افزایش متقاضیان قبول فرزند‌خواندگی تقریباً 50 درصد كودكان تحت پوشش سازمان بهزیستی به فرزند‌خواندگی قبول شوند.

 
با این حال همچنان خلأهایی وجود دارد كه قبول سرپرستی این كودكان را با چالش‌هایی مواجه می‌كند. چنانچه در حال حاضر یكی از مشكلات جدی كه در مسیر فرزند‌خواندگی وجود دارد، استقبال قابل‌توجه خانواده‌ها از نوزادان و عدم علاقه آنها به پذیرش كودكان با سنین بالاتر است.
 

یكی دیگر از مشكلات قوانین جدیدالتصویب این است كه سپردن فرزند به دختران مجرد تا بخش زیادی مانع ازدواج آنها خواهد شد.  نتایج این پروسه بدین معنی است كه یك كودك اگر تا سن دو سالگی شانس حضور در یك خانواده را پیدا كند، از مراكز سازمان بهزیستی خارج می‌شود، اما اگر این اتفاق محقق نشود، كمتر خانواده‌ای از پذیرش او استقبال می‌كند. 
موضوع قابل اهمیتی كه به یك چالش برای كودكان بی‌سرپرست تبدیل شده است؛ چراكه كودكان همه به یك اندازه حق زندگی در میان خانواده را دارند، اما به دلیل خلأ قانونی در این زمینه، شانس و قسمت حرف اول را در این زمینه می‌زند. 

 
تمایل متقاضیان به قبول فرزند دختر نسبت به پسر

نفریه، مدیر كل دفتر امور كودكان و نوجوانان بهزیستی كشور در این رابطه می‌گوید: باید دیدگاه‌ها نسبت به فرزند خواندگی تغییر پیدا كند. در حال حاضر دیده می‌شود كه كودكان با سنین بالا كمتر مورد استقبال خانواده‌ها برای پذیرش سرپرستی هستند و تغییر شرایط نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
 

وی می‌افزاید: انتخاب فرزند به اختیار خود خانواده‌ها است و همین موضوع نیز سبب شده كه كودكان دختر به نسبت پسران متقاضیان بیشتری داشته باشند و برخی حتی كودكان معلول را نیز به فرزندخواندگی پذیرفته‌اند.  علاوه بر این، طبق گفته‌های قبلی مسئولان سازمان بهزیستی استقبال خانواده‌ها برای سرپرستی موقت كودكان بد سرپرست بسیار اندك است؛ چراكه خانواده‌ها نمی‌توانند سرپرستی دائم كودكان بد سرپرست را بپذیرند، استقبال آنها از سرپرستی به صورت «امین موقت» بسیار اندك است.  

 
كمااینكه بیشتر خانواده‌هایی كه برای فرزندخواندگی اعلام آمادگی می‌كنند، خواستار برعهده گرفتن سرپرستی دختران زیر دو سال هستند و این كودكان در رأس فرزندخواندگی‌های سازمان بهزیستی كشور قرار دارند.  این اظهارات در حالی است كه با توجه به شرایط و وضع موجود در زمینه آسیب‌های اجتماعی، آمار كودكان و نوجوانان بد سرپرست حتی نسبت به بی‌سرپرست رو به افزایش می‌رود و بسیاری از آنها عمدتاً در سنین بالاتر به مراكز نگهداری سپرده می‌شوند كه همین امر روند افزایش این كودكان در سنین بالای دو سال را بیشتر خواهد كرد.  شاید بهتر باشد در سهل‌تر كردن قوانین، شرایطی را فراهم كرد تا تمایل متقاضیان به سمت قبول سرپرستی كودكان بالای دو سال و حتی پسر افزایش پیدا كند، چنانچه اكنون نیز افرادی كه متقاضی سرپرستی كودكان كمتر از یك سال هستند باید مدت زمان زیادی پشت نوبت بمانند، در حالی كه برای كودكان بزرگ‌تر این مسئله وجود ندارد. شاید لازم باشد قوانین و مواردی از این دست بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا سایه واژه شانس در این زمینه از بین برود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha