معاون فرهنگی سازمان نظام پرستاری گفت: در همه جای دنیا نهادهای مدنی و سازمان های غیر دولتی به نمایندگی از مردم برای رفع مشکلات اجتماعی، پیشرفت جامعه و دفاع از حقوق مردم فعالیت می کنند اما در روزهای گذشته با وجود آلودگی بیش از حد هوا هیچ واکنش و فعالیت مناسبی را از سوی این نهادها در این زمینه شاهد نبودیم.

به گزارش سلامت نیوز احمد نجاتیان در گفت وگو با خبرنگار نظام پرستاری افزود: یکی از نقش های مهم نهادهای مدنی و سازمانهای غیر دولتی حمایت از حقوق مردم و تلاش برای رفع مشکلات اجتماعی، ارتقای سطح سلامت، آموزش و افزایش آگاهی مردم است و در بین سلامت یکی از اساسی ترین حقوق مردم است.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که مردم به سلامت بیش از نیازهای دیگر اجتماعی اهمیت می دهند به همین علت در هنگام آلودگی هوا که سلامت مردم در خطر است از نهادهای مدنی انتظار می رود که برای کاهش آثار مخرب این پدیده وارد عمل شوند و هم با تشویق مردم به رعایت اصول ایمنی و هم درخواست از مراکز دولتی برای اعمال مقررات خاص وارد عمل شوند.

معاون فرهنگی سازمان نظام پرستاری گفت: با این وجود طی 2 هفته گذشته که شاهد آلودگی بیش از حد هوای تهران بودیم، فعالیت نهادهای مدنی در این زمینه بسیار کمرنگ و در حد صفر بود و تمام اطلاعیه ها و اعلامیه ها در این زمینه مانند تعطیل کردن و ایجاد محدودیت برای تردد خودروها فقط از سوی مراکز دولتی صادر می شد.

وی افزود: نهادهای مدنی می توانستند در این مدت اطلاعات و آگاهی های لازم را درباره خطرات آلودگی هوا به مردم ارائه کنند و حتی مردم را تشویق کنند که برای حفاظت از سلامت خود و خانواده شان اصولی را رعایت کنند از جمله اینکه خودروهای شخصی خود را بیرون نیاورند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند در حالی که در این روزها دیدیم که مردم این مسائل را رعایت نمی کردند و همچنان با وجود محدودیتهای قانونی باز هم از خودروی شخصی استفاده می کردند.

نجاتیان گفت: ضعف نهادهای مدنی باعث شد که مشارکت مردم برای کنترل آلودگی هوا در حداقل ممکن باشد در حالی که در جوامع پیشرفته نهادهای غیر دولتی نه تنها در کاهش مسائلی مانند آلودگی هوا نقش مهمی ایفا می کنند بلکه در صورت لزوم در تصویب قوانین و تصمیم گیری های کلان سیاستگذاران کشورشان نقش اساسی دارند.

وی ادامه داد: در تصویب قانون برنامه توسعه پنجم نیز شاهد این بودیم که به جز چند نهاد غیر دولتی فعال در حوزه سلامت مانند سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری هیچ انجمن  و نهاد غیر دولتی دیگر وارد  عرصه نشد و حتی در حد اظهار نظر هم در این زمینه فعالیتی را از سوی نهادهای مدنی شاهد نبودیم.

معاون فرهنگی سازمان نظام پرستاری گفت: عملکرد ضعیف نهادهای مدنی کشور در پیشرفت جامعه و دفاع از حقوق مردم به علل مختلفی بستگی دارد یکی از علل آن می تواند این باشد که هنوز تشکل ها و نهادهای مدنی قوی و توانمندی در کشور نداریم، علت دیگر آن نیز می تواند بی توجهی دولتمردان به نقش و جایگاه نهادهای غیر دولتی و خواستهای آنان باشد که رفته رفته آنان را از فعالیت در این عرصه دلسرد کرده است.

وی اضافه کرد: البته تعریف نهادهای مدنی با احزاب متفاوت است، نهاد مدنی به تشکلی گفته می شود که بر عکس حزب هیچ دخالت و ادعایی برای کسب قدرت ندارد و حتی درآمدزایی نیز جز اهداف آن نیست بلکه فقط رسیدن به اهداف مشخص و محدود تعریف شده برای پیشرفت و ارتقای شاخص های اجتماعی و فرهنگی جامعه را به عنوان اهداف خود پیگیری می کند.

نجاتیان گفت: متأسفانه نه تنها نهادهای مدنی و تشکلهای غیر دولتی مرتبط با سلامت و غیر مرتبط با سلامت برای کاهش آلودگی هوا کاری نکردند بلکه حتی افراد و شخصیتهای محبوب مردم مانند هنرمندان و ورزشکاران نیز در این زمینه وارد نشدند در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا نهادهای مدنی و شخصیت های محبوب مردم برای احقاق حقوق مردم فعالیتهای موثری انجام می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha