۱۵‬فروردین برابر با چهارم آوریل ‪ ۲۰۰۷‬است. ‪ ۷۵‬سال پیش در چنین روزی، ویتامین سی ‪ C‬برای نخستین بار از عصاره لیمو جدا شد.

این جداسازی توسط "چارلز گلن كینگ" ازدانشگاه پیتسبورگ آمریكا، انجام شد كه بعدها توسط "كینگ" و گروهش به صورت مصنوعی نیز تولید شد.

كشف ویتامین سی ‪ C‬داستان جالبی دارد . در قرن ‪ ، ۱۹‬دریانوردان انگلیسی برای رهایی از نوعی بیماری كه در دریا به آن مبتلا می‌شدند و بعدا اسكروی نام گرفت، مقدار زیادی لیمو در كشتی خود حمل می‌كردند. برای همین به آنها "ملوان لیمویی" می‌گفتند.

اسكروی بیماری مهلكی بود كه كاشفان سرزمین‌های دور پس از مدت طولانی كه بر روی آب سفر می‌كردند به آن مبتلا می‌شدند و بسیاری از آن‌ها در اثر این بیماری جان خود رااز دست می‌دادند. اسكروی كمبود طولانی مدت ویتامین ‪ C‬است.

این موضوع‌انگیزه‌ای شدبرای جستجوی عامل درمان‌اسكروی درپرتقال كه منجربه كشف ویتامین سی در سال ‪ ۱۹۲۸‬شد و "اسید اسكوربیك" نام گرفت.

انسان‌وبرخی حیوانات فاقد آنزیم لازم برای تولید ویتامین سی در بدن هستند از این رو نیازمند دریافت آن از طریق غذا هستند.

ویتامین سی از نظر غذایی بسیار حساس است و به راحتی در اثر حرارت و تاثیر مواد قلیایی از دست می‌رود. حرارت پخت نیز موجب كاهش این ویتامین در سبزیجات می‌شود.

‪ ۱۲۰‬سال پیش در چنین روزی ، " ویلیام كامینگ رز" بیوشیمیدان آمریكایی نیز كه برای نخستین بار اسیدهای آمینه ضروری را از غیرضروری جدا و حداقل میزان مورد نیاز روزانه برای هر یك را مشخص كرد، متولد شد.

واحد ساختمانی پروتئین‌ها، اسید آمینه است. ‪ ۲۰‬نوع اسید آمینه در تركیب مواد غذایی و همچنین در ساختمان بدن انسان وجود دارد . اسیدهای آمینه به سه دسته " اسیدهای آمینه ضروری" ،"اسیدهای آمینه نیمه ضروری" و "اسیدهای آمینه غیر ضروری" تقسیم می‌شوند.

اسیدهای آمینه ضروری، دسته‌ای از اسیدهای آمینه هستند كه بدن انسان یا قادر به ساختن آنها نیست و یا نمی‌تواند آنها را به میزان لازم برای تامین نیازهای خود بسازد. مثل لیزین ، ایزولوسین ، فنیل آلانین.

اسیدهای آمینه نیمه ضروری هم به آن دسته از اسیدهای آمینه گفته می‌شود كه فقط در دوران كودكی و رشد ضروری هستند ، یعنی اگر به اندازه كافی در رژیم غذایی كودكان نباشد موجب اختلال رشد آنها می‌شود.

اسیدهای آمینه غیر ضروری ، اسیدهای آمینه‌ای هستند كه در صورت فقدان آنها در غذا، بدن قادر است از متابولیسم چربی‌ها، پروتئین‌ها و عامل آمینی سایر اسیدهای آمینه آن‌ها را منتشر كند. بنابر این در اعمال حیاتی مشكلی ایجاد نمی‌شود.

در چنین روزی در سال ‪ ۱۹۶۹‬نخستین قلب مصنوعی نیز به عنوان درمان موقتی تا انجام پیوند قلب در هوستون تگزاس توسط دكتر " دنتون كولی " درسینه یك بیمار كاشته شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha