مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: برای ارتقای شاخص های بهداشتی، مدت زمان آموزش قبل از ازدواج به دو تا چهار ساعت افزایش خواهد یافت.

به گزارش سلامت نیوز دكتر محمد اسماعیل مطلق در حاشیه سمینار كشوری سلامت باروری در بوشهر افزود: هم اینك آموزش قبل از ازدواج به صورت مختصر و در حدود یك ساعت انجام می شود.
وی اظهارداشت: با افزایش ساعت آموزش قبل از ازدواج، زوج ها در زمنیه روابط اجتماعی، معنوی، عاطفی، جنسی و جلوگیری از بارداری ناآگاهانه و شناخت بارداری آگاهانه، مسئولانه و آزادانه آموزش می بینند.
دكتر مطلق بیان كرد: بررسی ها نشان می دهد 70 درصد مرگ و میر مادران به علت بیماری های زمینه ای است كه قبل از بارداری و زمان بارداری برای آنها اتفاق می افتد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز اضافه كرد: هم اینك 5/97درصد زایمان ها در كشور توسط افراد دوره دیده انجام می شود اما بیشترین میزان مرگ و میر مادران مربوط به 5/2درصد باقیمانده است كه توسط ماماهای سنتی و آموزش ندیده انجام می شود.
وی گفت: هرچند میانگین مرگ مادران 24در 100هزار تولد زنده است اما در برخی استان ها از جمله سیستان و بلوچستان این رقم بالاتر است به طوری كه از ابتدای امسال تاكنون 30مرگ مادر در این استان ثبت شده است.
این مقام مسئول افزود: وقتی بحث عدالت در سلامت مطرح می شود باید همه شهروندان ایرانی از نظر دسترسی به خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی كه منجر به افزایش امید به زندگی می شود یكسان باشند.
دكتر مطلق ادامه داد: میانگین كشوری امید به زندگی برای زنان 73 سال و برای مردان 72سال است اما این شاخص در برخی استان ها مثل استان سمنان برای مردان حدود 73 سال و برای بانوان 75سال است.
وی با بیان این كه وضعیت مرگ مادران در بوشهر نسبت به سال گذشته مطلوب تر شده است گفت: از ابتدای امسال تاكنون چهار مادر در زمان تولد فرزندشان جان خود را از دست داده اند.
مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهارداشت: افزون بر اقدام‌های دولت برای دسترسی یكسان همه شهروندان ایرانی به خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی، خانواده ها نیز در ارتقای شاخص های امید به زندگی نقش آفرین هستند.
وی گفت: در همین راستا طرح مراقبت از خود در خانواده با هدف ارایه خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی در خانه بوسیله خانواده ها توسط این وزارتخانه در دست تدوین است.
دكتر مطلق افزود: در این طرح تلاش می شود تا میانگین امید به زندگی در كشور از 73سال برای خانم ها به 75سال و برای آقایان نیز از 72 سال به بالای 73سال افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha