دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 21782

امروز تهران وارد بیست و ششمین روز هشدار شد تا در تاریخ آلودگی هوا در جهان رکوردی تازه به ثبت برسد. این آلودگی هوا در هر روز دستکم 300 تا 400 میلیارد تومان خسارت به اقتصاد شهر وارد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران محمدهادی حیدرزاده، مشاور محیط زیستی شهردار و رییس ستاد توسعه پایدار شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: به دلیل این که این مشکل تا انتهای هفته ادامه دارد، برگزاری هرگونه جشنواره، همایش و سمینار در مناطق 22 گانه تهران متوقف است و حتی در برج میلاد هم بلیت فروشی انجام نمی شود. این تصمیم به این علت گرفته شده است که جاذبه هایی که موجب می شود شهروندان از منزل خارج شوند، کاهش یابد.

او با انتقاد از برگزاری مسابقات لیگ برتر در تهران گفت: ما در دو روز گذشته مسابقات لیگ برتر را داشته ایم که البته قرار است از این پس حتی مسابقات لیگ هم متوقف شود و در برگزاری آن ها شورای تامین استان دخالت کند.

حیدرزاده همچنین اضافه کرد که ورزش همگانی تا اطلاع ثانوی در فضاهای باز تهران ممنوع است.

40 درصد افزایش مراجعه به اورژانس

رییس ستاد توسعه پایدار شهرداری تهران در مورد اثرات این آلودگی بر سلامت شهروندان گفت: بر اساس آماری که از وزارت بهداشت گرفته شده است، 40 درصد مراجعه به اورژانس و بیمارستان ها افزایش یافته است. او اضافه کرد که در 24 روز گذشته آن چه شهروندان تهرانی استنشاق کرده اند، سم خالص بوده است.

حیدرزاده همچنین اضافه کرد که از هفته آینده پایداری هوا تا حدودی می شکند اما نه به حدی که بتواند از میزان آلودگی هوا بکاهد.

وضع ما کمتر از وضع زلزله نیست

رییس ستاد توسعه پایدار شهرداری تهران در مورد وضعیت فعلی تهران گفت: وضعیت ما در حال حاضر کمتر از زلزله نیست.

به گفته او، از خرداد تا امروز تنها 15 روز سالم وجود داشته در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی هر شهر در هر سال تنها می تواند یک روز ناسالم داشته باشد، اما تا امروز در تهران 44 روز ناسالم و بالاتر از آن داشته ایم.

حیدرزاده تاکید کرد که وضعیت فعلی، وضعیت بحرانی است و باید مدیریت بحران صورت بگیرد.

او اضافه کرد که در حال حاضر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، 10 برابر حالت استاندارد است.

مشاور محیط زیستی شهردار تهران با انتقاد از رویه ای که در سال های اخیر در مورد اعلام وضع هوا وجود داشته است، گفت: در چند سال گذشته موضوع آلودگی هوا را امنیتی کرده و آن را اعلام نکرده اند و تمام مدت گفته اند که سیاه نمایی نکنید و الان در حالی این آمارها اعلام می شود که مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا می تواند با جانباختگان جنگ 8 ساله قابل مقایسه باشد.

او همچنین با اشاره به اطلاع رسانی ناقص در سال های گذشته در مورد ایدز گفت: اتفاقی که در مورد آلودگی هوا افتاد نظیر همان است که در مورد ایدز اتفاق افتاد این در حالی است که این موضوعات به طور مستقیم با سلامت شهروندان در ارتباط بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha