این ظروف در تماس با مایعات و غذاهای داغ واکنش‌های شیمیایی نشان نمی‌دهند و در برابر حرارت مقاوم هستند. از طرف دیگر این ظروف خطرات زیست محیطی کمتری دارند.

سلامت نیوز:رییس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت از تشدید نظارت‌های بهداشتی بر مساجد، تکایا و حسینیه‌ها در ایام محرم و صفر خبر داد.

مهندس سید رضا غلامی در گفت‌وگو با ایسنا در آستانه فرا رسیدن ایام محرم و صفر و افزایش نذورات در مساجد، حسینیه‌ها و تكایا، گفت: به منظور نظارت بهداشتی بر تکایا، حسینیه‌ها، مساجد و مراکز توزیع نذورات در ایام ماه محرم و صفر، دستورالعمل لازم تدوین و ابلاغ شده است و به این ترتیب مباحث مربوط به بهداشت عوامل محیطی، بهداشت فردی و مواد غذایی توسط بازرسان بهداشت محیط سراسر کشور کنترل می‌شود.

وی با بیان این كه دستورالعمل تشدید فعالیت‌ها برای ایستگاه‌های صلواتی، تكایا و حسینیه‌ها ارسال شده است، افزود: بازرسان بهداشت محیط ملزم شدند برنامه‌های خود را با سازمان‌های مرتبط با این موضوع هماهنگ كنند. در این دستورالعمل توصیه‌هایی به هیات امنای مساجد شده است كه در تهیه و طبخ مواد غذایی نهایت دقت لازم را داشته باشند. مواد غذایی باید سالم تهیه شوند و در مكان‌های مناسب و دارای شرایط بهداشتی طبخ شود.

به گفته وی، در دستورالعمل ابلاغ شده تاكید شده كه در بحث طبخ مواد غذایی از ظروف و تجهیزات مناسب و دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده شود. بر اساس این دستورالعمل تاكید شده كه مساجد، حسینیه‌ها و تكایا حداقل از ظروف كهنه آلومینیومی در طبخ مواد غذایی استفاده نكنند و ترجیحا از ظروف استیل استفاده شود.

غلامی تاكید كرد كه در مراسم عزاداری در ایام محرم و صفر، فاصله نگهداری مواد غذایی از زمانی پخت تا زمان مصرف زیاد نباشد و حداكثر 45 دقیقه تا 2 ساعت باشد. همچنین در صورت توزیع سبزی خام یا سالاد میان عزاداران لازم است چهار مرحله سالم سازی رعایت شود.


ممنوعیت استفاده از سنگ نمك و روغن با ترانس بالای 10 در طبخ نذورات

رییس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت تاكید كرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده، در طبخ تمام نذورات در ایام محرم و صفر باید از روغن با ترانس زیر 10 و نمك‌های تصفیه شده یددار استفاده شود. نباید در طبخ برنج و دیگر مواد غذایی از سنگ نمك استفاده شود.

وی با اشاره به كنترل‌هایی كه از سوی ماموران بهداشت محیط در مورد بهداشت آب، محل و بهداشت فردی اماكن اقدام كننده به برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم و صفر صورت می‌گیرد، افزود: افرادی كه در این ایام اقدام به طبخ و عرضه مواد غذایی می‌كنند لازم است علاوه بر سابقه كار، دارای كارت معاینه پزشكی باشند. در این زمینه به مراكز بهداشتی - درمانی اعلام شده تا برای افراد فاقد كارت معاینه پزشكی در سریع‌ترین زمان ممكن با انجام آزمایشات و معاینات بالینی مورد نیاز نسبت به صدور كارت اقدام كنند.

غلامی با تاکید بر این که برای عرضه تمام مواد غذایی بویژه مایعات و غذاهای داغ از ظروف یک بار مصرف گیاهی استفاده شود، افزود: این ظروف در تماس با مایعات و غذاهای داغ واکنش‌های شیمیایی نشان نمی‌دهند و در برابر حرارت مقاوم هستند. از طرف دیگر این ظروف خطرات زیست محیطی کمتری دارند.

وی افزود: در دستورالعمل ابلاغ شده بر كنترل شرایط بهداشت محیط و سرویس‌های بهداشتی حسینیه‌ها، مساجد، تكایا و شستشو و گندزدایی مستمر آن تاكید شده است. همچنین تاكید شده كه سرویس‌های بهداشتی این اماكن به مایع و صابون دستشویی مجهز باشند.

رییس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در پایان در مورد ذبح نذورات در ایام محرم و صفر گفت: در مورد خرید دام‌ها نیز باید طبق اطلاعیه‌ سازمان دامپزشكی عمل كرد و دام‌ها را از مكان‌های مورد تایید این سازمان تهیه كرد. همچنین پس از ذبح دام، شستشوی كامل محل صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha