والدین سخت گیر؛ به نظر شما تربیت سخت گیرانه در اصلاح رفتارهای نادرست بچه ها چه تأثیری دارد؟ آیا والدینی که برای هر حرکت اشتباه کوک تنبیهی در نظر گر فته اند موفق تر از دیگران هستند؟

آیا تنبیه می تواند رفتارهای نادرست کودکان را متوقف کند؟

سلامت نیوز: والدین سخت گیر؛ به نظر شما تربیت سخت گیرانه در اصلاح رفتارهای نادرست بچه ها چه تأثیری دارد؟ آیا والدینی که برای هر حرکت اشتباه کوک تنبیهی در نظر گر فته اند موفق تر از دیگران هستند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، شاید تنبیه کودکان در مواردی درست باشد؛ اما به طور قطع کمکی به اصلاح رفتارهای کودک نمی کند. خلاف تصور برخی از والدین تحقیقات اخیر نشان داده اند، سرزنش کودکان تنها باعث تکرار عادت های نادرست او می شود. صحبت از چنین یافته هایی در شرایطی است که پیش از این بسیاری مطالعات بر نقش مؤثر تنبیه یا روش های تربیتی سخت گیرانه در عدم تکرار رفتار اشتباه کودکان تأکید داشته اند.

بر این اساس، کودکان تنها یاد می گیرند تمایلات مامطلوب خود را متوقف کنند، آن هم در شرایطی که جایگزینی برایشان تعریف شود. در واقع، انتقاد و سرزنش صرف هیج نقشی در بهبود شرایط رفتاری او ایفا نمی کند جز اینکه موجب تشدید رفتار یا عادت نادرست کودک می شود.

هر چند این احتمال وجود دارد که در شرایط سخت و در زمان آگاهی کودک نسبت به تنبیهی که او را تهدید می کند، رفتار اشتباه خود را کنار بگذارد؛ اما این یک واکنش مقطعی است. به عبارت دیگر، کودک بلافاصله پس از رفع تهدید رفتار اشتباه خود را به صورتی غلیظ تر تکرار می کند.

نکته قابل توجه این است که تنبیه می تواند هر رفتار سخت گیرانه به دور از منطقی مانند: انتقادهای دائم، سرزتش و یادآوری اشتباهات گذشته باشد. بنابراین، اگر به تربیت سخت گیرانه و بسیار قانون مند اعتقاد دارید و تنبیه را تنها کتک زدن کودک تعریف می کنید بهتر آن است که تجدید نظری جدی در شیوه تربیتی خود اعمال کنید؛ چراکه نتیجه روش شما تکرار چند باره همان رفتار نادرست است.

منبع healthmedicinet

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha