چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 217952

مطالعات اخیر محققان دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد افسردگی بر مغز زنان و مردان اثر متفاوتی دارد و با آگاهی از این واقعیت می‌توان راهکارهای درمانی موثری به کار بست.

تاثیر افسردگی بر مغز زنان و مردان متفاوت است

سلامت نیوز:  مطالعات اخیر محققان دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد افسردگی بر مغز زنان و مردان اثر متفاوتی دارد و با آگاهی از این واقعیت می‌توان راهکارهای درمانی موثری به کار بست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، این مطالعات نشان می‌دهد معمولا افسردگی در مردان پیوسته است، در حالی که افسردگی در زنان بیشتر به صورت دوره‌ای مشاهده می‌شود.


به گزارش مدیکال ساینس،این مطالعه همچنین نشان می‌دهد احتمال بیشتری وجود دارد که افسردگی در مردان به اعتیاد یا خودکشی منتهی شود. محققان 82 داوطلب دختر و 24 داوطلب پسر مبتلا به افسردگی 11 تا 18 سال را مورد بررسی قرار دادند. محققان داوطلبان را در مقابل کلمات شاد یا غم‌انگیزی قرار دادند و در این حال مغز آنان را اسکن کردند و دریافتند بخش های مغزی که در زنان تحت تاثیر قرار می‌گیرد، با مردان متفاوت است.


این مطالعه همچنین نشان می‌دهد احتمال ابتلای دختران در 15 سالگی به افسردگی تقریبا دو برابر پسران است. نوسانات هورمونی و عوامل ژنتیکی در این امر دخیل هستند و دختران را بیشتر مستعد افسردگی می‌کنند. محققان معتقدند پیشگیری از افسردگی و درمان آن باید از نوجوانی آغاز شود و تشخیص زود هنگام در تغییر مسیر بیماری بسیار حائز اهمیت است.


مطالعات دیگری از محققان دانشگاه لندن شرقی نشان می‌دهد ماده خاکستری در لوب لیمبیک مغز بیماران مبتلا به افسردگی کمتر از افراد عادی است. محققان با استفاده از الگوریتم های توسعه یافته توسط هوش مصنوعی دریافتند الگوی مغزی بیماران مبتلا به افسردگی با افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، متفاوت است. علاوه بر ماده خاکستری، حجم ماده سفید مغز نیز تحت تاثیر افسردگی قرار دارد. محققان معتقدند اسکن MRI مغز قادر به تشخیص قطعی افسردگی است، از طرفی با استفاده از این روش می‌توان کارایی داروهای مختلف و روند درمان بیماری را بررسی کرد. محققان در تلاشند با استفاده از اسکن، الگوی مغزی بیماری های عصبی دیگر از جمله اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی را نیز بررسی کنند.


حدود 350 میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند و این اختلال مهمترین عامل ناتوانی در سراسر جهان محسوب می شود.
نتایج این مطالعه در نشریه Frontiers in Psychiatry منتشر شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha