دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 21798

جدا سازی افراد آلوده از افراد سالم لازم نیست و افراد آلوده باید احتیاط کنند،چه از نظر تماس جنسی ،چه خون و یا وسا یلی که به خون آنها آلوده باشد،با افراد دیگر تماس پیدا نکنند.

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از بیماریهای پرخطررا بیماری های عفونی عنوان کرد و در بین این بیماریها از ایدزبه عنوان  یکی از شایعترین نوع این بیماری  یاد کرد.

دکتر بابا محمودی، متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با  وب دا در دانشگاه علوم پزشکی مازندران این مطلب را بیان کرد و گفت: ایدز نوعی بیماری ویروسی است که وقتی انسان مبتلا به آن می شود این ویروسها فرماندهان دفاع کشور بدن ما را می کشند و واضح است اگر کشوری دارای ارتشی قدرتمند و فرماندهی آگاه و سالم نباشد با هر دشمنی از پا در می آید .

وی طریقه مبتلا شدن به ایدز را تزریق خون آلوده ولو به  اندازه یک سر سوزن، همچنین استفاده از سر سوزن و سرنگ مشترک، از راه جنسی،  از مادربه فرزند (هم داخل رحمی ، هم در حین زایمان، هم شیر مادر) ذکر کرد.

دکتر بابامحمودی راه تشخیص بیماری ایدز را با آزمایش خون افراد آلوده با روش الیزا(ELISA )خواندو افزود، اگر آزمایش مثبت شد تکرار می شود و در صورت مثبت بودن با یک تست قابل اعتمادتر بنام وسترن بلات westernbloot انجام و اگر مثبت شود فرد آلوده به این ویروس تلقی می شود و راههای دیگری مانندPCR و پیدا کردن آنتی ژن برای تشخیص این ویروس وجود دارد .

وی در خصوص  جداسازی افراد بیمار از افراد سالم خاطر نشان کرد، جدا سازی افراد آلوده از افراد سالم لازم نیست و  افراد آلوده  باید احتیاط کنند،چه از نظر تماس جنسی ،چه خون و یا وسا یلی  که به خون آنها آلوده باشد،با افراد دیگر تماس پیدا نکنند.

این عضو هیا ت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه باید خود را در برابر آلودگی مواظبت کنیم گفت: باید از رفتار پر خطر مانند هرج و مرج جنسی و اعتیاد، تزریقی و استفاده از هر جسم نوک تیز در کوچه و خیابانها بپرهیزیم.

وی در ادامه افزود: درمان داروئی برای طو لانی کردن عمر بیماران وجود دارد اما ریشه کنی آن در حال حاضر امکان پذیر نیست.

متخصص بیماری های عفونی  در خصوص آمار ایدز در ایران خاطر نشان کرد: به برکت تعالیم عالیه اسلام در کشورهای اسلامی آلودگی، نسبتا کمتر از کشور های دیگر است و افراد در اثر ندانستن و استفاده خون و فرآورده های خونی و یا استفاده از سر سوزن مشترک در افراد معتاد تزریقی آلوده شدند که این روش متاسفانه در کشور ما و در استان مازندران شایع ترین راه است و یا انحراف از دستورات الهی و اطفاء غریزه جنسی بطور غیر صحیح یا از همسران معتاد تزریقی آلوده شدند.

وی افزود : نزدیک به 22 هزار نفر در کشور و در استان مازندران حدود 200 نفر افراد آلوده به ویروس شناسایی شده که تعدادی از آنها وارد مرحله ایذر شده و تحت درمان دارویی هستند و متاسفانه تعدادی نیز تا به حال به علت عدم درمان فوت شده اند و تنهاترین و مهمترین راه اساسی جلوگیری از آلوده شدن به این ویروس آگاهی از راه های انتقال ویروس است./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha