ترشیجات به دلیل این كه مدت زیادی در یك محیط اسیدی قرار می‌گیرند بسیاری از ویتامینها و مواد مغذی‌شان از بین رفته و خاصیت غذایی خود را از دست می‌دهند.

سلامت نیوز:یك متخصص تغذیه با بیان این که مصرف ترشی به هیچ وجه برای سرماخوردگی مضر نیست، گفت: استفاده بیش از حد از ترشی به دلیل مواد اسیدی و سركه موجب آسیب به سیستم گوارشی و ایجاد التهاب معده و روده می‌شود.

دكتر علی اكبر سهیلی آزاد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت وگو با ایسنا  با اشاره به فرآورده‌هایی که به صورت شور و یا ترشی در کشور ما مصرف می‌شوند و خانواده‌ها علاقه زیادی به آن دارند، اظهار داشت: این روش یكی از راههای نگهداری مواد غذایی است كه به خصوص برای نگهداری سبزیجات به كار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در این روش در اكثر مواقع با فراهم كردن یك محیط اسیدی یا با استفاده از سركه یا نمك از فعالیت میكروبها در مواد غذایی و از خراب یا فاسد شدن این مواد جلوگیری می‌كنند.

دكتر سهیلی با بیان اینکه استفاده از فرآورده‌های شور و ترشیجات به عنوان بخشی از رژیم غذایی توصیه نمی‌شود، افزود: اما به دلیل اینکه فرآورده‌های شور اشتها آور است و برخی خواص غذایی مانند ویتامینها را در خود دارند از این جهت به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد كه باعث طعم مزه و میل بیشتر به غذا می‌شود.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: ترشیجات به دلیل این كه مدت زیادی در یك محیط اسیدی قرار می‌گیرند بسیاری از ویتامینها و مواد مغذی‌شان از بین رفته و خاصیت غذایی خود را از دست می‌دهند.

دكتر سهیلی تصریح كرد: این تصور كه مصرف ترشی و سركه سبب كاهش چربی می‌شود بسیار اشتباه است و اگر این تصور درست بود و ترشیجات و سركه باعث از بین بردن چربی بدن می‌شدند هم اكنون مشكلی به نام چاقی وجود نداشت.

این متخصص تغذیه با بیان اینكه سركه خود ماده‌ای ضد ویروس است، گفت: مصرف ترشیجات و سركه برای سرماخوردگی به هیچ وجه مضر نیست و حتی چینی‌ها از سركه به عنوان ضدویروس سارس و آنفلوانزا استفاده می‌كنند.

وی با تاكید براینكه مصرف زیاد ترشی و شور می‌تواند برای دستگاه گوارش مشكل ایجاد كند، افزود: اینكه فرآورده‌های شوری و ترشی اشتهاآور است و برای سرماخوردگی مضر نیست به این معنی نیست كه هر چقدر بخواهیم می‌توانیم از ترشی استفاده كنیم.

این متخصص تغذیه در پایان تاكید كرد: مصرف شور و ترشی همانطور كه در دهان و مری ایجاد سوزش می‌كند در معده و روده نیز همین تاثیر را دارد و در صورت مصرف زیاد و مداوم بسته به حساسیت دستگاه گوارش افراد موجب التهاب معده و روده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha