در صورت استفاده از تمیزكننده‌های مایع مخصوص پوست‌های خشك باید پس از شستشو از پنبه و یا پارچه نرم و كمی مرطوب روی پوست استفاده شود.

سلامت نیوز: یك متخصص پوست، توصیه كرد: از قرار گرفتن در سرما و یا گرمای شدید خودداری كرده و برای شست و شوی بدن از صابون‌هایی كه حاوی مواد نرم كننده مانند روغن بادام و گلیسیرینه است، استفاده شود.

دكتر رویا خادمیان در گفت‌وگو با  ایسنا با اشاره به علت خشكی پوست افزود: دلایل داخلی و خارجی بسیاری در سیستم بدن باعث به وجود آمدن خشكی پوست می‌شود كه از جمله علائم داخلی می‌توان به بیماری‌های دیابت، تغییرات هورمونی، مصرف برخی از داروها، عوامل وراثتی، آلتوپی، افزایش سن و بعضی از بیماری‌های پوستی كه منشا ژنتیكی دارند، اشاره كرد.

وی ادامه داد: از دلایل عوامل خارجی‌ می‌توان به اشعه ماوراء بنفش شامل UVA و UVB، گرما، سرما، خشكی هوا، كاهش مصرف مایعات خوراكی، استفاده از مواد شوینده نامرغوب و استحمام مكرر اشاره كرد.

خادمیان درباره علائم بالینی این بیماری ابراز داشت: قرمزی، التهاب، خارش، پوسته ریزی و افزایش ضخامت لایه پوست از علائم شاخصی هستند كه همراه با خشكی بیش از حد پوست مشاهده می‌شود كه برای پیشگیری، اینگونه افراد باید از شستن و استحمام مكرر پوست و بدن خوداری ‌نمایند كه بیش از دو یا سه بار در هفته بیشتر نباشد.

وی گفت: در صورت استفاده از تمیزكننده‌های مایع مخصوص پوست‌های خشك باید پس از شستشو از پنبه و یا پارچه نرم و كمی مرطوب روی پوست استفاده شود.

این پزشك در خصوص درمان خشكی پوست گفت: استفاده مكرر و روزانه از پمادهایی مانند وازلین و روغن‌های معدنی توصیه می‌شود كه البته برخی از پزشكان طبق تشخیص نوع خشكی پوست افراد، كرم‌های تركیبی تهیه می‌كنند كه بسیار بهتر نتیجه می‌دهد.

وی ادامه داد: در برخی مواقع پزشكان برای از بین بردن كامل خشكی پوست از موادی كه حاوی آلفاهیدروکسید اسید(AHA) است به بیماران پیشنهاد می‌كنند كه این تركیبات میزان از دست دادن آب پوست را كاهش می‌دهد و از ضخیم شدن لایه پوست جلوگیری كرده و باعث افزایش لطافت و نرمی پوست می‌شود.

خادمیان به علل خشكی پوست در سنین بالا اشاره كرد و افزود: افراد سنین بالای 60 سال با مشكلات خاص خشكی پوست مواجه می‌شوند که علل آن را می‌توان كاهش عمل حفاظتی پوست، تبخیر بالای آب بدن و كاهش میزان ترشح چربی در این افراد نام برد.

وی در خصوص استفاده از وسایل آرایشی و تاثیر آن بر خشكی پوست گفت: متاسفانه در حال حاضر در بازار كرم‌های آرایشی با قیمت مناسب در دسترس همه‌ افراد وجود دارد كه اصولا از نظر ساختار بهداشتی توجه ویژه‌ای نشده است كه استفاده از آن‌ها موجب از بین بردن بافت‌های چربی پوست می‌شود و آب پوست را می‌گیرد كه توصیه می‌شود از این نوع كرم‌ها استفاده نشود و در صورت لزوم از كرم‌های ضد آفتاب رنگی كه هم حالت آرایشی و هم بهداشتی است، استفاده كنند.

خادمیان با اشاره به استفاده نادرست برخی از افراد از گیاه آلوئورا گفت: كرم‌های بسیاری وجود دارند كه با تركیب ماده این گیاه حالت نرم كننده و ترمیم كننده را به وجود می‌آورند كه استفاده از آن‌ها صحیح است اما استفاده مستقیم از خود گیاه به دلیل عدم رعایت بهداشت زیستی و عدم نگهداری درست توصیه نمی‌شود و حتی می‌تواند نتیجه عكس داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha