دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 21810

لیزر در پزشكی 3 كاربرد دارد كه یكی كاربرد تشخصیی است كه لیزر در این زمینه هیچ تداخلی در بافت ایجاد نمی‌كند و می‌تواند مواردی مانند تومورها و پوسیدگی‌های دندانی و ... را تشخیص دهد.

سلامت نیوز:رئیس پنجمین همایش سالانه لیزر پزشكی گفت: لیزر در پزشكی به هیچ وجه سرطان‌زا نیست ولی اگر توسط پزشكان بی‌تجربه و آموزش‌ندیده استفاده شود می‌تواند عوارض پوستی، چشمی و عفونت ایجاد كند.

به گزارش فارس، رضا فكرآزاد در نشست خبری پنجمین همایش سالانه لیزر پزشكی كه صبح امروز در بیمارستان سینا برگزار شد، با بیان اینكه از نظر استفاده لیزر در پزشكی در منطقه خاورمیانه ایران رتبه اول را دارد، اظهار داشت: در سال 2006 در برلین رتبه چهارم جهان، در سال 2010 در دبی رتبه اول جهان و امسال در نروژ با ارائه 17 مقاله و 5 پوستر رتبه دوم جهان پس از برزیل را از نظر تعداد مقاله دریافت كردیم.

وی افزود: در وزارت بهداشت، كمیته كشوری لیزر در دندانپزشكی وجود دارد كه برای اولین بار كوری‌كلوم آموزشی لیزر را در دنیا برای رشته دندانپزشكی عمومی و تخصصی طراحی كردیم كه از سال آینده اجباری می‌شود.

فكرآزاد تصریح كرد: لیزر در پزشكی 3 كاربرد دارد كه یكی كاربرد تشخصیی است كه لیزر در این زمینه هیچ تداخلی در بافت ایجاد نمی‌كند و می‌تواند مواردی مانند تومورها و پوسیدگی‌های دندانی و ... را تشخیص دهد.

وی افزود: لیزرهای با شدت بالا می‌تواند عامل كندگی و بریدن باشد و به عنوان مثال در كنده‌شدن مینای دندان غضروف یا برداشتن استخوان ‌مؤثر است و نوع سوم لیزرهای كم شدت و كم توان است كه 4 اثر ایمونولوژیك، بی‌دردی، متابولیك و ضد التهابی دارند.

سهیلا مكملی، رئیس انجمن لیزر پزشكی ایران نیز در این مراسم گفت: بسیار سؤال می‌شود كه آیا لیزر سرطان‌زا است یا نه كه در پاسخ باید گفت: امكان ندارد لیزر سرطان‌زا باشد و دلیل آن این است كه امواج لیزر از امواج اشعه‌های سرطان‌زا بسیار بالاتر است و اصلاً به این امواج نمی‌رسد

وی افزود: لیزر به قسمتی از سلول تابیده می‌شود كه موتورخانه سلول است و انرژی این لیزر را به هسته سلول منتقل می‌كند لذا لیزر به ژن و DNA سلول اثری ندارد كه سرطان زا باشد.

مكملی اظهار داشت: استفاده از لیزر می‌تواند در باروری كه منشأ آن مردان باشند اثر داشته باشد. همچنین لیزر به بازسازی سلول‌های غضروفی كه در بعضی موارد به تعویض مفصل می‌انجامد، كمك می‌كند.

وی اضافه كرد: پزشك باید به بیمار بگوید كه از لیزر چه انتظاری دارد. همچنین مردم باید دقت كنند كه استفاده لیزر توسط پزشكان بی‌تجربه و جراحان آموزش ندیده عوارض مختلفی از جمله عفونت و نكروز وسیع بافتی را به همراه دارد و می‌تواند عوارض پوستی و چشمی در صورت استفاده ناصحیح داشته باشد.

وی گفت: متأسفانه دیده می‌شود كه تبلیغات تضمینی بر دستگاه لیزر داده می‌شود كه ما از سازمان نظام پزشكی خواسته‌ایم كه این تبلیغات را پیگیری كند لذا بیمارانی كه می‌خواهند از لیزر استفاده كنند حتماً تحقیق كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha